Onko sillä lohkon geometrialla jotain merkitystä moottorin ominaisuuksiin (lukuunottamatta tasapainotusta ja värinöitä)? V-kone mahtuu tietysti lyhyempään tilaan, samoin kuin bokserit.
Sylinterien lukumäärälläkään ei taida hirveästi olla merkitystä - useampi pienempi on kalliimpi ja monimutkaisempi valmistaa ja hyötysuhde heikkenee, mutta toisaalta pienemmät liikkuvat massat sallivat lajemman kierroslukualueen. Siksi autopuolella suositaan usein V8-V12 kun haetaan huippusporttisuutta, ja sen F1-koneen pitää kiertää aina sinne 10 000 kierroksen tuntumaan.
Maailman suurimmat (?) koneet ovat muuten suoria, 14-reikäisiä... noin 1800 l/reikä. Väännössä löytyy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C