Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paljonko kasvinviljelijän tuntipalkka suhteessa vuokralle pistämiseen?  (Luettu 28082 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Tämä on normi tilanne yrityksellä ja  siitä tulee tietty määrä harmia ja asiakasuhteiden purku tms. Sitten mietit että sama kohtalo osuu navetalle ja kolmen päivän päästä naapuri soittaa tarkastajan joka tutkii tilanteen. Sen jälkeen ollaankin tilanteessa että sun eläintenpitobisnes olikin siinä ja sakot päälle. Miksi et halua tunnustaa ko asiaa. Se on selvä että yritystoiminnassa välillä menee penkinalle mutta siitä selvitään yleensä jotenkin. Mikään ei kuitenkaan pelasta isäntää siinä tilassa että elukat on huonossa hoidossa ja voin kertoa että siinä ei sopimukset riitä koska vastuu on eläimen omistajalla.
Kyllä sun pitää olla varautunut tuohon tilanteeseen. En minä sitä kiistä, vaan väitän ettei se ole mitään hirviän erikoista.

Parsinavetta-aikaan meitä oli muutama kaverus, jotka pystyi hoitamaan toistensa navetat hätätilanteessa muutaman lypsyn ajan omien lisäksi. Silleen hoidettiin muutamat synnärireissut ja 40-asteen kuumeet tai mahataudit...kun lomitus ei taipunut tai ehtinyt.

Tottakai siihenkin pitää varautua mutta aika ainutkertainen että jos homma kusee niin se on kerrasta poikki. Kuitenkin uskottelen itselleni että muissa tapauksia vaikutus lasketaan menetettynä kauppana mutta ei sitä oikeudessa tartte paljoa puolustella.

En tiedä mikä virhekuvitelma tuo on että kotieläintilat olisivat jotenkin erilaisia. Ei ole kauaa aikaa kun olikos se Huittisten suunnassa kun jättivät teuraskuorman kärryn parkkipaikalle ja paikalle kutsuttiin ainakin poliisi. Mitäs luulet, jos poliisi / eläinsuojelu olisi todennut että on menetelty väärin? Olisiko ura eläinkuljetuksissa yrittäjällä jatkunut?

Ja täytyy tietysti muistaa että niin kauan kuin ei tehdä mitään lainvastaista niin homma saa jatkua. Lain rikkomiset sitten muillakin johtaa toiminnan keskeytymiseen, olikos se Lokapojat vai mikä kun keksi loistavan bisnesidean mihin tyhjentävät loka-autot mutta se ei sitten kestänytkään lähempää tarkastelua?

Ja on ihan mahdollista että jos vaikka se kioskiyrittäjä ottaa ja luistaa hygieniasta ja tarkastus tulee kohdalle niin homma loppuu siihen.

Ravintolayrittäjä kun vähän oikaisee liikaa tms niin se on kerrasta poikki ja anniskelulupa lähtee. Kauanko luulet että bisnes pyörii ilman lupaa? Ja uuttahan ei välttämättä samalle henkilölle myönnetä, riippuen siitä miten paljon sääntöjä on venytetty,

Mutta tässä nyt muutama, varmaan kun vähän miettisi tarkemmin niin keksisi enemmänkin noita joissa se on kerrasta poikki ja bisnes loppuu.

niin ja onhan kaikkilla aloilla sanktiot jos tekee hommansa hutiloiden tai lain vastaisesti. Siinä on kuitenkin se suuri ero että kaikki nämä edellisessä mainitut pystyy puhaltamaan aamulla pilliin että tänään ei ole henkilökuntaa että nyt ei ajeta tai pystytä pitämään kioskia auki. Toki siitä tulee menetys yrittäjälle mutta sen kanssa pystyy elämän. Samanlaisia tapauksia tulee viljelijöille eri tarkastuksissa ja niiden kanssa on elettävä ja jos homman ryssii kunnolla niin homma loppuu. Suurin ero on kuitenkin siinä että eläinhallia ei voi pysäyttää missään tilassa vaan se on hoidettava joka päivä ja tosiaan pykäliin on hyvin selkeesti kirjattu kuka on vastuussa. Jokinen saa sitten jatkaa vastaavien keksimistä. Ps. Nyt ei tosiaan ole kysymys huonosti hoidetusta yrityksestä ja siitä seuraavista ongelmista vaan siitä että toimintaa ei pysty pysäyttämän ja siitä aiheutuvat ongelmat.
Kyllä hoiva-alan yrityksissä voi tulla eteen vastaava tilanne kuin kotieläintilalla.
Ei vaikka tuvallista muistisairaita mummeleita voi kumminkaan ihan täysin oman onnensa nojaan kauhean moneksi päiväksi jättää..
Toki tietysti paljonhan taitaa olla vanhusten huollossa täpärästi rimaa hipovaa toimintaa, mutta sitä kyllä sivusta seurattuna pystyy aika valitettavan kauan kotieläintilallakin harrastamaan..
Tai kehitysvammaisia lapsia. Kyllä siinä vaan on jotain keksittävä jos yrittäjä on kovassa kuumeessa eikä iltavuoroon ilmaannukaan yhtään työntekijää.. Ei siinä paljon auta vaikka kääntäisi nurkalta pääkytkimestä virrat pois, että olkoot siellä pimeessä sitten.. 

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Joo vemssi on navettamarttyyreineen ihan pihalla reaalimaailman menosta. Käy joskus ulkona katsomassa mitä ympärillä tapahtuu... Jos grilliyrittäjä katkaisee selkänsä ja joutuu pitämään snägärin kiinni riittävän pitkään, niin vakuutena ollut torppa lähtee ennen kuin ehtii sanoa "jauhelihapihvi". Siinä sitä inhimillistä kärsimystä.

Maatila on yritys ja yrityksen toiminta järjestetään niin, että se toimii vaaditulla tavalla myös poikkeustilanteissa. Ei lehmäbisnes poikkea siitä mitenkään. Jos yrittäjä-juice ei siihen kykene, niin grilliyrittäjän kohtalo kuuluukin hänelle.
Nothing is Something Worth Doing

Viina-Antti

  • Vieras
Massia tulee niinku Roope-Sedälle.

Hajotkaa ***** köyhät karjakot. ;D

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Massia tulee niinku Roope-Sedälle.

Hajotkaa ***** köyhät karjakot. ;D

Roope-setä:

It ain't over till the fat lady sings

Viina-Antti

  • Vieras

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Massia tulee niinku Roope-Sedälle.

Hajotkaa ***** köyhät karjakot. ;D

Roope-setä:



 ;D ;D ;D ;D

Tää munapää ei arvaakkaan, kuin paljon iloa hää on meille tuottanut. :P
It ain't over till the fat lady sings

Viina-Antti

  • Vieras
Juu ei voi sanoa että suru tullu puseroon Roopesta.

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Mä oon fyrkkani tehny ihan muilla hommilla ku maataloudella. Sen takia en sijoita rahojani maahan ku tälläkin hetkellä on aika lailla paljon tuottavampia sijotuskohteita.

Ja täytyyhän tilillä joku pohjakassa olla. Ei sitä koskaan tiedä mitä kivaa ostettavaa eteen sattuu, eilen sattu pörssistä jotain kivaa matkaan ni nyt ollaan aika lailla pitkälti alle ton em. summan.

Omaisuus kaikkineen pyörii vähän päivästä ja suunnasta riippuen 5-6 miljoonan välillä jos aivan kaikki laskee mukaan. Viljatila jättää karkeesti laskien sen 500€/ha  per vuosi, riippuen toki investoinneista ja poiston määrästä

Viina-Antti

  • Vieras
Oih tuota ihanaa vaatimattomuutta joka meistä joistakin agrolaisista paistaa....... ;D

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Mä oon fyrkkani tehny ihan muilla hommilla ku maataloudella. Sen takia en sijoita rahojani maahan ku tälläkin hetkellä on aika lailla paljon tuottavampia sijotuskohteita.

Ja täytyyhän tilillä joku pohjakassa olla. Ei sitä koskaan tiedä mitä kivaa ostettavaa eteen sattuu, eilen sattu pörssistä jotain kivaa matkaan ni nyt ollaan aika lailla pitkälti alle ton em. summan.

Omaisuus kaikkineen pyörii vähän päivästä ja suunnasta riippuen 5-6 miljoonan välillä jos aivan kaikki laskee mukaan. Viljatila jättää karkeesti laskien sen 500€/ha  per vuosi, riippuen toki investoinneista ja poiston määrästä

Mites se nyt menikään, miten maajussista saa miljonäärin... Vastaus oli kait aloittamalla miljardista?
Joten fiksua lienee sit hieman katsoa mihin rahansa laittaa. Maasta kasvaa kyllä satoa, mutta rahojen kasvamisella ei ihan äkkiä pääse elvistelemään, jos se nyt on edes järkevää -elvistely siis.

PS. En ihan ymmärrä, mitä eilisen kaltaisena pörssipäivänä oli ostettavaa? Nestettäkin olisi pitänyt tankata hieman aiemmin. Tietenkin tuosta ymmärtämättömyydestäni voi johtua myö se, ettei tuota omaisuutta ole päässyt miljoonaluokkaa karttumaaankaan, c'est la vie :-\

So What?!

wtf

  • Vieras
Mä lakkaan olemasta tyytyväinen ku siellä pankkitilillä on vaan 6 numeroo ennen pilkkua.

eilen sattu pörssistä jotain kivaa matkaan ni nyt ollaan aika lailla pitkälti alle ton em. summan.

Eli et ole tyytyväinen?

Mä oon fyrkkani tehny

Omaisuus kaikkineen pyörii vähän päivästä ja suunnasta riippuen 5-6 miljoonan välillä jos aivan kaikki laskee mukaan.

Pelle.

 ;D ;D ;D

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Näitä agron juttuja ei saisi kyllä lukia ehtoisin. Mä näin painajaista että olin ainut ihminen maailmas joka oli pakotettu ajamaan pyörtänötietä 40 asteen kuumees, kylläkin uudella traktorilla mutta siinä ei ollu virtakatkasijaa...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Näitä agron juttuja ei saisi kyllä lukia ehtoisin. Mä näin painajaista että olin ainut ihminen maailmas joka oli pakotettu ajamaan pyörtänötietä 40 asteen kuumees, kylläkin uudella traktorilla mutta siinä ei ollu virtakatkasijaa...
;D ;D

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Näitä agron juttuja ei saisi kyllä lukia ehtoisin. Mä näin painajaista että olin ainut ihminen maailmas joka oli pakotettu ajamaan pyörtänötietä 40 asteen kuumees, kylläkin uudella traktorilla mutta siinä ei ollu virtakatkasijaa...
;D ;D

Mää en voi enää käyttää lampaiden laskemista unilääkkeenä, tulee heti sorkkis ja landehoo  mieleen kun lampaat hyppii siitä aidan yli... ::)
It ain't over till the fat lady sings

ana111

  • Vieras
Näitä agron juttuja ei saisi kyllä lukia ehtoisin. Mä näin painajaista että olin ainut ihminen maailmas joka oli pakotettu ajamaan pyörtänötietä 40 asteen kuumees, kylläkin uudella traktorilla mutta siinä ei ollu virtakatkasijaa...
;D ;D

Mää en voi enää käyttää lampaiden laskemista unilääkkeenä, tulee heti sorkkis ja landehoo  mieleen kun lampaat hyppii siitä aidan yli... ::)
Sekin vähän vaikuttaa,kunnet raukka osaa laskea kun neljään :( :(