Taitaa näissäkin arvioissa päteä pitkälti se, että mitä vähemmän kokemusta, sitä vahvemmat ovat mielipiteet.
Itselläni on omakohtaista kokemusta kolmesta brittinatikasta eli malleista 574, 684 ja 4230, joka on sama peli kuin 4240, mutta ilman turboa.
574 oli ketterä ja ikäisekseen erittäin nopea. Kokoonsa nähden moottori oli sitkeä, mutta otti silti kierroksia 2800. Ikäisekseen traktori oli miellyttävä käyttää. Siinä kuitenkin oppi, että perässä pitää käyttää juuri niitä öljyjä, mitä valmistaja suosittelee, tai kohta ei ole jarruja, nostolaitteita eikä vaihteita. Muutenkaan vaihteita ei pidä runnoa. Vaihteet ovat oudokseltaan olevinaan väärällä puolella, mutta se on vain tottumiskysymys.
Seuraaja eli 684 oli sitkeä puurtaja, jonka tapista dynottiin enemmän tehoa kuin moottoritehoksi luvattiin. Maantiellä tämäkin meni 40 km/h. Nostolaitteen teho oli vaatimaton, mutta tällä kolmisiipistä auraa hallitsi. Kestävyyden suhteen ei ollut mitään ongelmaa, mutta edelleenkään vaihteita ei saa raiskata, vaan pitää etsiä nätisti kohta, jossa pykälä solahtaa paikkaansa. Oikeiden peräöljyjen merkitystä ei edelleenkään saa unohtaa.
4230:ssä oli vaihteet saatu jo oikealle puolelle ja siinä oli sähköinen pikavaihde, joka toimi varmasti, mutta ei pehmeästi. Ideologian vastaisesti tuli aika usein käytettyä kytkintä pikavaihteellakin, säälin vaihteistoa ja välilevyjä.
Nostolaitteeseen oli saatu lisätehoa, mutta ei se vieläkään kovin voimakas ole - ja hyvä niin; traktori on kevytrakenteinen eikä sitä kannata rikkoa liian painavia kuormia kantamalla. Myös nokka on sen verran kevyt, ettei senkään puoleen perään ole tarvetta hirmu raskaita tavaroita ripustaa. Ketteryys on säilytetty kiitettävällä tasolla. XL-ohjaamo on ihan mukiinmenevä.
Edelleen moottori on ilmoitettuihin arvoihin verrattuna tehokas ja sitsekä ja huippunopeus hyvää keskitasoa. Sähkölaitteissa oli jonkin verran häirioitä, lisäksi pakoputki tuppaa näissä yleisemminkin murtumaan. Muuten aivan ongelmaton peli. Erittäin sopiva kone peräkärryn vetoon, nelimetrisen äkeen eteen tai kuskaamaan ruiskua tonnisella säiliöllä. Itsellä oli vähän isompikin ruutta kyydissä, mutta säiliöt täynnä ei ilennyt monttuihin kovaa ajaa.
Jos tällainen on ollut asiallisessa käytössä ja perässä on pidetty oikeat liemet, niin mikä ettei. Ennakkoluulojen takia hinnat ovat alhaalla ja sehän on vain hyvä asia. Natikka kestää paremmin kovaa työtä kuin kovaa käsittelyä. Jos on taipumusta päinvastaiseen, niin sitten kannattaa hommata Ursus.