Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Dieselaggregaatti.  (Luettu 9756 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Dieselaggregaatti.
 Ajattelin hommata dieselaggregaatin tuottamaan sähköä heinäkuivuriin. Riittääkö malli, jossa ilmoitetaan lukemat 28 Kw ja 35 KvA kolmelle 7,5 Kw:n puhaltimelle. Entä jos käytetään vaan yhtä, eli sähköä tarvitaan vähemmän, laskeeko dieselin kulutus? Luulisi ainakin että kone pääsisi ns. helpommalla. Paljonkohan tuollainen vie suunnilleen tunnissa ollessaan kunnossa? Samalla siitä tulisi varavoimalähde sähkökatkojen varalle.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2388
Vs: Dieselaggregaatti.
Siis ihan omalla moottorilla varustettu agregaatti eikä traktorilla pöyritettävää?

Tbs

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 140
Vs: Dieselaggregaatti.
Ainakin traktorilla pyörittäessä agregaattia hetkellinen kulutus vaihtelee mittarin mukaan 5-15 l/h kuormituksesta riippuen. Lypsykoneen pesun aikana huiput, lämpövastukset haukkaa hyvin virtaa.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Dieselaggregaatti.
Siis ihan omalla moottorilla varustettu agregaatti eikä traktorilla pöyritettävää?

 Omalla moottorilla nimenomaan.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4955
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Dieselaggregaatti.
Ajattelin hommata dieselaggregaatin tuottamaan sähköä heinäkuivuriin. Riittääkö malli, jossa ilmoitetaan lukemat 28 Kw ja 35 KvA kolmelle 7,5 Kw:n puhaltimelle. Entä jos käytetään vaan yhtä, eli sähköä tarvitaan vähemmän, laskeeko dieselin kulutus? Luulisi ainakin että kone pääsisi ns. helpommalla. Paljonkohan tuollainen vie suunnilleen tunnissa ollessaan kunnossa? Samalla siitä tulisi varavoimalähde sähkökatkojen varalle.

Periaatteessa kai juuri ja juuri voi riittää (arvaus) , mutta generaattorin mitoituksessa kohtuullinen ylimitoitus on hyve. Mitoitus ei ole aivan yksioikoinen juttu, siihen liittyy asioita moottorien tehokertoimista ja hyötysuhteesta  käyttöaikasuhteeseen ja  käynnistystapaan. Mutta jos annat jonkun sähköstä ymmärtävän tehdä laskelmat niin aina parempi. Ja tuo puhaltimien käyttö on käyttöaikasuhdetta ajatellessa jatkuvaa käyttöä.

Pitää muistaa että sähkömoottoreille ilmoitettu teho on nimellisantoteho, sähköä ne haluavat enemmän (osa hukkuu lämpö- tuuletin ym häviöihin). Eli jos hyötysuhde täyskuormalla on 0,90 (suht tyypillinen arvo) niin 10 kW:n moottori haluaa täydellä kuormalla sähköä 11,11 kW... ja kVA:T riippuvat moottorin tehokertoimesta.

Luultavasti kannattaa valita seuraava koko, näin MuTu-tietämällä.

Toki generaattorin kulutus riippuu kuorman suuruudesta, nollakuormalla menee se minkä diesel itsessään haluaa käydäkseen ao. kierrosluvulla, mahdollinen sähkökuorma sitten lisätään siihen päälle.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Dieselaggregaatti.
 Eli onko sittenkin parempi pyörittää dieselillä suoraan propellia tai kahta? Turhaahan se on vaihtaa liike-energia välillä sähköksi ja sitten takaisin. Aina siinä häviöitä tulee. Eri asia, jos aggregaatille on sitten muutakin virkaa, kuten aloituksessa mainitsin. Tosin eipä noita sähkökatkoja nyt kovin usein ole, eivätkä ne juuri elämääni ole haitanneet.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Dieselaggregaatti.
Eli onko sittenkin parempi pyörittää dieselillä suoraan propellia tai kahta? Turhaahan se on vaihtaa liike-energia välillä sähköksi ja sitten takaisin. Aina siinä häviöitä tulee. Eri asia, jos aggregaatille on sitten muutakin virkaa, kuten aloituksessa mainitsin. Tosin eipä noita sähkökatkoja nyt kovin usein ole, eivätkä ne juuri elämääni ole haitanneet.

  Ajattelin esittää tuota vaihtoehtoa myös,mutta jätin kirjoittamatta kun ajattelin että sulla on muutakin tarvetta sille akrikaatille,,

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Dieselaggregaatti.
Eli onko sittenkin parempi pyörittää dieselillä suoraan propellia tai kahta? Turhaahan se on vaihtaa liike-energia välillä sähköksi ja sitten takaisin. Aina siinä häviöitä tulee. Eri asia, jos aggregaatille on sitten muutakin virkaa, kuten aloituksessa mainitsin. Tosin eipä noita sähkökatkoja nyt kovin usein ole, eivätkä ne juuri elämääni ole haitanneet.

  Ajattelin esittää tuota vaihtoehtoa myös,mutta jätin kirjoittamatta kun ajattelin että sulla on muutakin tarvetta sille akrikaatille,,

 No, silläpä sitä on pyöritelty. Idea oli lähinnä siinä, kun yhdessä kuivurissa on kolme "osastoa" , jotka lähtevät yhdestä pääkanavasta. Jokaiseen osastoon olisi helppo laittaa itsenäinen sähköpuhallin, jotka sitten saisivat virran siitä aggregaatista, jota voisi tietty käyttää varavoimalähteenä(kin.) :) Tässä kuivurissa on iso Scanian DS11-moottori, joka vie kohtuuttoman paljon löpöä. Kahdessa muussa kuivurissa on perkinsin pikku-kutoset, jotka eivät vie yhteensä jostain syystä samaa polttoainemäärää kuin tämä iso Scania. Samalla kun hommaisi uuden, pienemmän moottorin, voisi siinä olla aggregaatti samassa. Sähköpuhaltimia saa käytettynä halvalla ja tässä tapauksessa niiden ei tarvisi olla edes samanlaisia, kuten silloin jos puhallettaisiin samaan kanavaan.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2388
Vs: Dieselaggregaatti.
Eli onko sittenkin parempi pyörittää dieselillä suoraan propellia tai kahta? Turhaahan se on vaihtaa liike-energia välillä sähköksi ja sitten takaisin. Aina siinä häviöitä tulee. Eri asia, jos aggregaatille on sitten muutakin virkaa, kuten aloituksessa mainitsin. Tosin eipä noita sähkökatkoja nyt kovin usein ole, eivätkä ne juuri elämääni ole haitanneet.
Idea oli lähinnä siinä, kun yhdessä kuivurissa on kolme "osastoa" , jotka lähtevät yhdestä pääkanavasta. Jokaiseen osastoon olisi helppo laittaa itsenäinen sähköpuhallin, jotka sitten saisivat virran siitä aggregaatista, jota voisi tietty käyttää varavoimalähteenä(kin.) :) Tässä kuivurissa on iso Scanian DS11-moottori, joka vie kohtuuttoman paljon löpöä. Kahdessa muussa kuivurissa on perkinsin pikku-kutoset, jotka eivät vie yhteensä jostain syystä samaa polttoainemäärää kuin tämä iso Scania. Samalla kun hommaisi uuden, pienemmän moottorin, voisi siinä olla aggregaatti samassa.

Ero polttoaineen kulutuksessa voi johtua pelkästään siitä, että tuo Scanian moottori ihan liian suuri ja Perkinssit kooltaan paremmin tarkoitukseen sopivia. Ajatuksessa, että kun hankkii uuden moottorin, niin se voisi tulla agregaatin kera, on kyllä järkeä. Sähköä tuottavan mötikän osuus kokonaishinnasta ei ole kovin suuri. Mitoitus kannattaa kyllä kysyä ihan oikealta asiantuntijalta.

Merkityksellisiä sähkökatkoja on kyllä harvoin, ellei ole kotieläimiä. Mutta viikko ilman sähköä niiden Tapaninpäivän tuulosten jälkeen oli kyllä turhan pitkä ja agregaatin hankkiminen alkoi houkuttamaan. Muuten kyllä elämä sujuu kohtuulisesti katkon aikana, mutta porakaivosta on aika hankala saada vettä ilman sähköä. Helposti siirrettävää agregaattia voisi hyödyntää joskus rakennusten korjaamisessa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4955
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Dieselaggregaatti.
Juu Scania taitaisi riittää kaikkien kuivurien puhalitimille yksistään ja paljon vielä muuhunkin.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Dieselaggregaatti.
Eli onko sittenkin parempi pyörittää dieselillä suoraan propellia tai kahta? Turhaahan se on vaihtaa liike-energia välillä sähköksi ja sitten takaisin. Aina siinä häviöitä tulee. Eri asia, jos aggregaatille on sitten muutakin virkaa, kuten aloituksessa mainitsin. Tosin eipä noita sähkökatkoja nyt kovin usein ole, eivätkä ne juuri elämääni ole haitanneet.
Idea oli lähinnä siinä, kun yhdessä kuivurissa on kolme "osastoa" , jotka lähtevät yhdestä pääkanavasta. Jokaiseen osastoon olisi helppo laittaa itsenäinen sähköpuhallin, jotka sitten saisivat virran siitä aggregaatista, jota voisi tietty käyttää varavoimalähteenä(kin.) :) Tässä kuivurissa on iso Scanian DS11-moottori, joka vie kohtuuttoman paljon löpöä. Kahdessa muussa kuivurissa on perkinsin pikku-kutoset, jotka eivät vie yhteensä jostain syystä samaa polttoainemäärää kuin tämä iso Scania. Samalla kun hommaisi uuden, pienemmän moottorin, voisi siinä olla aggregaatti samassa.

Ero polttoaineen kulutuksessa voi johtua pelkästään siitä, että tuo Scanian moottori ihan liian suuri ja Perkinssit kooltaan paremmin tarkoitukseen sopivia. Ajatuksessa, että kun hankkii uuden moottorin, niin se voisi tulla agregaatin kera, on kyllä järkeä. Sähköä tuottavan mötikän osuus kokonaishinnasta ei ole kovin suuri. Mitoitus kannattaa kyllä kysyä ihan oikealta asiantuntijalta.

Merkityksellisiä sähkökatkoja on kyllä harvoin, ellei ole kotieläimiä. Mutta viikko ilman sähköä niiden Tapaninpäivän tuulosten jälkeen oli kyllä turhan pitkä ja agregaatin hankkiminen alkoi houkuttamaan. Muuten kyllä elämä sujuu kohtuulisesti katkon aikana, mutta porakaivosta on aika hankala saada vettä ilman sähköä. Helposti siirrettävää agregaattia voisi hyödyntää joskus rakennusten korjaamisessa.

 Ihan samoja ajatuksia olen miettinyt!
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1420
Vs: Dieselaggregaatti.
Eli onko sittenkin parempi pyörittää dieselillä suoraan propellia tai kahta? Turhaahan se on vaihtaa liike-energia välillä sähköksi ja sitten takaisin. Aina siinä häviöitä tulee. Eri asia, jos aggregaatille on sitten muutakin virkaa, kuten aloituksessa mainitsin. Tosin eipä noita sähkökatkoja nyt kovin usein ole, eivätkä ne juuri elämääni ole haitanneet.

Dieselissä lämpöhäviö on noin 30 %, joka kannattaa tavalla tai toisella laittaa sinne kuivausilmaan. Sähkömoottori joutokäynnillä ei vie paljon mitään sähköä, mutta ropellin kanssa voi ottaa jo täydet tehot. Diesel vie suhteessa paljon enemmän joutokäynnillä (kun vakiokierrokset) vaikka kulutus kasvaakin kuorman tullessa perään.
Mutta tässähän tulee joka tapauksessa dieselkin niin lämpö talteen vaikka erillisellä syylärillä.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Dieselaggregaatti.
En ymmärrä hyötyä tässä. Dieselmoottori vaatii polttoainetta n 200 g/kWh eli n 0,25L PÖ/kWh = n 20 c alv 0. Lisäksi moottorin investointikustannukset ja huolto, ja vaikka veden lämmöt ottaisitkin talteen hukkuu vielä 30% hyödystä lämpimänä savuna ilmaan.

kWh verkosta, vaikkakin sikahintainen, maksaa alle 15c. Appeen sekoituskin olisi halvempaa sähkömoottorilla aisalla vs traktorilla pyörittäminen, jos navetan roput kestää.

miller

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
vielä viisi

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Dieselaggregaatti.
En ymmärrä hyötyä tässä. Dieselmoottori vaatii polttoainetta n 200 g/kWh eli n 0,25L PÖ/kWh = n 20 c alv 0. Lisäksi moottorin investointikustannukset ja huolto, ja vaikka veden lämmöt ottaisitkin talteen hukkuu vielä 30% hyödystä lämpimänä savuna ilmaan.

kWh verkosta, vaikkakin sikahintainen, maksaa alle 15c. Appeen sekoituskin olisi halvempaa sähkömoottorilla aisalla vs traktorilla pyörittäminen, jos navetan roput kestää.

 Oletko ottanut huomioon minkä kokoiset pääsulakkeet vaatisi yhteensä n. 200 Kw:n propellien pyörittäminen valtakunnanverkosta? Aivan , n. 400 Amppeeria! Kerroppas nyt paljonko niiden aloituskustannukset ovat + kuukausimaksut + paljonko maksaa sen kokoiset sähkömoottorit puhaltimineen? Aika paljon siis. Käytetyn moottorin saa tonnilla ja propelleitakin saa huokeasti. Diesel ei syö perusmaksuja talvella ym.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.