Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajouralaite peräkärryihin  (Luettu 14094 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Pakko kans kommentoida tota tiemiehen oma lehmä ojassa kirjoitusta.. Itelläki on palan matkaa yli 200 peruslohkoa neljässä eri kunnassa ja niistä noin kaksi kolmasosaa on vuokrattuja. Laihialta tai ei, niin miten saat esimerkiksi 400 metrin tienpätkän kunnostuksen ja sorastuksen mahtumaan parin hehtaarin peltolätin muuttuviin kuluihin? Usein kukaan muu tienkäyttäjä ei koe remppaa tarpeelliseksi tai siis ei ainakaan halua osallistua kuluihin ja just ne maajussin isot koneet ja perävaunut ainoastaan kuormittaa teitä..


Kukaan ei kai pakota haalimaan niitä perseenympäryksiä kesantopelloiksi pitkin kyliä.  Jos perse ei kestä kustannuksia, kannattanee jättää ne pläntit vuokraamatta. ???
Hyvä neuvo, otatko sää mun ylimääräiset pellot hyvään hoitoosi? Sulla tuntuu olevan oikea asenne viljelyyn  ja hyvät kannustavat tavoitteet, ei muuta kuin peukkua sulle  :)

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Pakko kans kommentoida tota tiemiehen oma lehmä ojassa kirjoitusta.. Itelläki on palan matkaa yli 200 peruslohkoa neljässä eri kunnassa ja niistä noin kaksi kolmasosaa on vuokrattuja. Laihialta tai ei, niin miten saat esimerkiksi 400 metrin tienpätkän kunnostuksen ja sorastuksen mahtumaan parin hehtaarin peltolätin muuttuviin kuluihin? Usein kukaan muu tienkäyttäjä ei koe remppaa tarpeelliseksi tai siis ei ainakaan halua osallistua kuluihin ja just ne maajussin isot koneet ja perävaunut ainoastaan kuormittaa teitä..


Kukaan ei kai pakota haalimaan niitä perseenympäryksiä kesantopelloiksi pitkin kyliä.  Jos perse ei kestä kustannuksia, kannattanee jättää ne pläntit vuokraamatta. ???
Hyvä neuvo, otatko sää mun ylimääräiset pellot hyvään hoitoosi? Sulla tuntuu olevan oikea asenne viljelyyn  ja hyvät kannustavat tavoitteet, ei muuta kuin peukkua sulle  :)

Onnea sullekkin valitsemallasi tiellä, pellon keräily tukien perässä ei vaan sovi meikäläisen toimintatapoihin.  Mutta jätetään tää tuki/peltoalakeskustelu pois täältä konepalstalta, aihe on loputon suo jankattavaksi. :)
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Minusta maataloudessa(kin) pitäisi alkaa tosissaan miettiä kustannussäästöjä, johon tuo ajourien sorastus on varmasti yksi ihan järkevä konsti. Minua täällä haukutaan tukiviljelijäksi joka käänteessä ja varmasti niin onkin eikä vähiten edustamani tuotantosuunnan takia. Kertokaahan miten emolehmätila voi saada tuhansien eurojen liikevaihdon hehtaaria kohti? Minulla emot poikii korkeintaan yhden vasikan vuodessa ja muistaakseni 2,3 taitaa olla maksimi mitä voi hehtaarilla nykysäännöillä pitää. Paras on tämä tiemies joka ehdotti sille esimerkin 2 hehtaarin tilkulle 400 metrin tienpätkän takana useiden tuhansien eurojen remonttia (eihän se tekis kuin tonnin extrakulua per vuosi) :o
En kovin usko maatalouden selviävän suomessa, jos ajatukset kustannuksia kohtaan ovat noin väljiä :'(

velimatti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Minusta maataloudessa(kin) pitäisi alkaa tosissaan miettiä kustannussäästöjä, johon tuo ajourien sorastus on varmasti yksi ihan järkevä konsti. 
Jokainen toimii tavallaan, mutta itse yritän laittaa joka vuosi jonkun paikan siihen kuntoon, ettei tarvii seuraavaan kahteenkymmeneen vuoteen murehtia. Kustannuksen voi sitten jakaa useammalle vuodelle. Ainakin aikaa ja hermoja säästyy.

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Minusta maataloudessa(kin) pitäisi alkaa tosissaan miettiä kustannussäästöjä, johon tuo ajourien sorastus on varmasti yksi ihan järkevä konsti. 
Jokainen toimii tavallaan, mutta itse yritän laittaa joka vuosi jonkun paikan siihen kuntoon, ettei tarvii seuraavaan kahteenkymmeneen vuoteen murehtia. Kustannuksen voi sitten jakaa useammalle vuodelle. Ainakin aikaa ja hermoja säästyy.

Juuri näin. PLussaa

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Minusta maataloudessa(kin) pitäisi alkaa tosissaan miettiä kustannussäästöjä, johon tuo ajourien sorastus on varmasti yksi ihan järkevä konsti. 
Jokainen toimii tavallaan, mutta itse yritän laittaa joka vuosi jonkun paikan siihen kuntoon, ettei tarvii seuraavaan kahteenkymmeneen vuoteen murehtia. Kustannuksen voi sitten jakaa useammalle vuodelle. Ainakin aikaa ja hermoja säästyy.
Mulla on tekemistä tarpeeksi tällekin hetkelle, 20 v:n aikajännettä ei voi edes kuvitella
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Kaksi vuotta sitten laitettiin säästelemättä tiet kuntoo. Kaivettiin uudet ojat laitettiin suodatinkankaat ja 30cm mursketta pintaan. Nyt jo on tie siinä kunnossa että ei lanaamalla tahdo hyvää saada. Nyky koneet on vain niin painavia että ei niitä tahdo mikään kestää.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Meillä oli niin huonot tieojat että minun on tarvinnut ne jo kolmesti korjata. Ja vieläkin kaadot ovat väärään suuntaan, jos ollenkaan  ;D ;D ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Meillä oli niin huonot tieojat että minun on tarvinnut ne jo kolmesti korjata. Ja vieläkin kaadot ovat väärään suuntaan, jos ollenkaan  ;D ;D ;D

Sää olet kyllä ammattimies noissa kaivuuhommis, ihan kuin sorkkis lampaden duunauksessa. :)
It ain't over till the fat lady sings

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Meillä oli niin huonot tieojat että minun on tarvinnut ne jo kolmesti korjata. Ja vieläkin kaadot ovat väärään suuntaan, jos ollenkaan  ;D ;D ;D

Sää olet kyllä ammattimies noissa kaivuuhommis, ihan kuin sorkkis lampaden duunauksessa. :)
Sisältyikö tähän jotain *****ilua  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Meillä oli niin huonot tieojat että minun on tarvinnut ne jo kolmesti korjata. Ja vieläkin kaadot ovat väärään suuntaan, jos ollenkaan  ;D ;D ;D

Sää olet kyllä ammattimies noissa kaivuuhommis, ihan kuin sorkkis lampaden duunauksessa. :)
Sisältyikö tähän jotain *****ilua  ???

Neljäs kerta toden sanoo... tai viides... tai kuudes....
It ain't over till the fat lady sings

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Kaksi vuotta sitten laitettiin säästelemättä tiet kuntoo. Kaivettiin uudet ojat laitettiin suodatinkankaat ja 30cm mursketta pintaan. Nyt jo on tie siinä kunnossa että ei lanaamalla tahdo hyvää saada. Nyky koneet on vain niin painavia että ei niitä tahdo mikään kestää.
Kerrotko vielä, että miksi tuhlata järjettömästi rahaa johonkin murskeeseen kun öljysora ei ole paljoa kalliimpaa ja varmasti huolettomampaa ;D

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Kaksi vuotta sitten laitettiin säästelemättä tiet kuntoo. Kaivettiin uudet ojat laitettiin suodatinkankaat ja 30cm mursketta pintaan. Nyt jo on tie siinä kunnossa että ei lanaamalla tahdo hyvää saada. Nyky koneet on vain niin painavia että ei niitä tahdo mikään kestää.
Kerrotko vielä, että miksi tuhlata järjettömästi rahaa johonkin murskeeseen kun öljysora ei ole paljoa kalliimpaa ja varmasti huolettomampaa ;D
Miten se öljysora oikaistaan, sitten kun koneet painaa ajouran lommolle ettei enään henkilöautolla kuljeta. Ei se öljysora pohjan kantavuutta lisää. Ja jos aiotaan korottaa tietä ensin murskeella metri ylös, jotta pohja kestää isot koneet. alkaa olemaan köyhille kallista, mut eihän maanviljely köyhille ole tarkoitettukkaan.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Laitetaan lisää öljysoraa.
Ei oo mun vika jos teet ties keskelle suota ;D

Ainakin meidän tiellä riittää että vetää uuden kerroksen kerran 20v aikana, tosin koneetkin on niin mahrottoman pieniä että kinttupolkukin kestäisi varmaan :'(

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Ajouralaite peräkärryihin
Meillä oli niin huonot tieojat että minun on tarvinnut ne jo kolmesti korjata. Ja vieläkin kaadot ovat väärään suuntaan, jos ollenkaan  ;D ;D ;D

Sää olet kyllä ammattimies noissa kaivuuhommis, ihan kuin sorkkis lampaden duunauksessa. :)
Sisältyikö tähän jotain *****ilua  ???

Neljäs kerta toden sanoo... tai viides... tai kuudes....
Noin määkin aina hoen kun lampaita meen laitumelle sähköaidan yli auttaan pitkävartiset saappaat jalassa  8)