Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe onko järkeä hommata tai tehdä energiakoura 8000tn kaivinkoneeseen  (Luettu 14747 kertaa)

kake1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
kannattaako 8000tn lyhytperä kumitelakaivinkoneeseen hankkia tai tehdä energiakoura jotta saisi talveksikin touhuamista kun muuten seisoisi kallis kone olen katsellut malleja kourista ja esim tuo tm koposen tekemä koura ei olisi hankala tehdä kun on laitteet ja jonkun näköiset tilat kirjottakaa mielipiteitä ja jos on vinkkejä antaa tai kellä kokemusta tälläisestä

Viimeksi muokattu: 21.07.13 - klo:10:13 kirjoittanut kake1

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Riippuu vähän mitkä on tavotteet hommassa. Kyllähän niitä kaivurinipsuttimia on vaikka minkälaisia mutta halutaanko sillä nyppiä pellonreunoja vai lähteä mettänkin puolella.
Itte ehdottaisin kevyttä liukupuomia ja vaikkapa nisulan 280 kouraa sinne päähän

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
kannattaako 8000tn lyhytperä kumitelakaivinkoneeseen hankkia tai tehdä energiakoura jotta saisi talveksikin touhuamista kun muuten seisoisi kallis kone olen katsellut malleja kourista ja esim tuo tm koposen tekemä koura ei olisi hankala tehdä kun on laitteet ja jonkun näköiset tilat kirjottakaa mielipiteitä ja jos on vinkkejä antaa tai kellä kokemusta tälläisestä

Kyllä sanoisin, että hiukan on epäkäytännöllinen tuo 8000 tonninen kone. Sen siirtäminen vaatii jo aika järeää siirtokalustoa ja tiestökin on oltava hyvin pohjustettu.

Luulempa että melkoiset jäljet jättää maisemaan, pellonreunoihin ym.

Mulla on 8 tonnin koneessa nipsu, se on sopivan kokoinen energiapuun tekoon, mutta kuten erik tuossa mainitsi, liukupuomia se kaipaa, ulottuvuus on rajoitettu. Käyttö sen sijaan esim.ajouraan sopiva. 8)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
kannattaako 8000tn lyhytperä kumitelakaivinkoneeseen hankkia tai tehdä energiakoura jotta saisi talveksikin touhuamista kun muuten seisoisi kallis kone olen katsellut malleja kourista ja esim tuo tm koposen tekemä koura ei olisi hankala tehdä kun on laitteet ja jonkun näköiset tilat kirjottakaa mielipiteitä ja jos on vinkkejä antaa tai kellä kokemusta tälläisestä

Kyllä sanoisin, että hiukan on epäkäytännöllinen tuo 8000 tonninen kone. Sen siirtäminen vaatii jo aika järeää siirtokalustoa ja tiestökin on oltava hyvin pohjustettu.

Luulempa että melkoiset jäljet jättää maisemaan, pellonreunoihin ym.

Mulla on 8 tonnin koneessa nipsu, se on sopivan kokoinen energiapuun tekoon, mutta kuten erik tuossa mainitsi, liukupuomia se kaipaa, ulottuvuus on rajoitettu. Käyttö sen sijaan esim.ajouraan sopiva. 8)

Luulisi hitauden ja huonon maavaran olevan haitaksi  ???

8000 tonniseen koneeseen voisi kyllä varmaan asentaa 200 metrisen puomin, sillä voisi niittää monta hehtaaria samalta paikalta  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Meedio perkule ehti ensin.. Mutta itse tulee nykyää ajeltua päivätyöksi tuollaista 8tn konetta niin kyllä siinä tahtoo puomi loppua kesken ihan pelkissä kaivuuhommissa vaikka on pidemmällä kaivuupuomilla niin kyllä noi harvennukset menee melkeimpä jo avohakkuun puolelle tai ainakin ajouria tulee paljon... Mutta sellainen sen kouran tarttis olla että joko koura kestää koneen nostelua tai että siinä on tassu että saa nosteltua telan päitä ettei tartte väkisin runnoa  :P   Niin ja teleskooppia pari meetriä mutta sitten rupee jo tela nousee jos on hiukankin isompia puita...  Mutta onko kone tyvitaittopuomilla vai perinteisellä monopuomilla?? Jos se on tyvitaittopuomilla niin en kyllä lähtis edes metsään ne vaatii tilaa liikaa kääntyessään tai sitten vaan ajat sen sinne mettään ja jätät sinne.. Jossain kohtaa kuitenkin tulee se että kone rupee painumaan ja sä et saa ylävaunua käännettyä kun puomi ei mahdu niin sillon tulee avuton olo.. Perinteisellä monopuomilla nuo kerrat on ainakin vähemmässä  ;D

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Pystyykö kaivuria "nostelemaan" tai vetämään jos siinä on tuollainen kaatopää puomissa  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

+250

  • Vieras
kannattaako 8000tn lyhytperä kumitelakaivinkoneeseen hankkia tai tehdä energiakoura jotta saisi talveksikin touhuamista kun muuten seisoisi kallis kone olen katsellut malleja kourista ja esim tuo tm koposen tekemä koura ei olisi hankala tehdä kun on laitteet ja jonkun näköiset tilat kirjottakaa mielipiteitä ja jos on vinkkejä antaa tai kellä kokemusta tälläisestä

Kyllä sanoisin, että hiukan on epäkäytännöllinen tuo 8000 tonninen kone. Sen siirtäminen vaatii jo aika järeää siirtokalustoa ja tiestökin on oltava hyvin pohjustettu.

Luulempa että melkoiset jäljet jättää maisemaan, pellonreunoihin ym.

Mulla on 8 tonnin koneessa nipsu, se on sopivan kokoinen energiapuun tekoon, mutta kuten erik tuossa mainitsi, liukupuomia se kaipaa, ulottuvuus on rajoitettu. Käyttö sen sijaan esim.ajouraan sopiva. 8)

Luulisi hitauden ja huonon maavaran olevan haitaksi  ???

8000 tonniseen koneeseen voisi kyllä varmaan asentaa 200 metrisen puomin, sillä voisi niittää monta hehtaaria samalta paikalta  ;D
Luulin jotta suuruurenhulluus on meirän Pohojalaasten yksinoikeus :o Mutta ajatus on hyvä 8)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1408
Oletko kokeillut kumitelasen kulkevuutta lumella? Kaivuri kärsii myös herkästi "pakkasvaurioita" Itsellä kokemusta vain isommista koneista ja leveän terästelan meno oli mukavaa kun lunta oli riittävästi. Ajokoneella tosin oli vaikeuksia kun lumi ei ollut pohjaan asti pakattua. Parikyttonnisen koneen teho yllätti nimenomaan vain isommilta urilta ja pellon/tienreunoista. Harvennukseen ei minun koneesta ole, mutta kymmenen metriä joka reunasta on jo paljon hehtaareita siivottuna pahimmasta roskasta (rehevät maat). Sitten vallan metsässä raivaussahalla tavara lattiaan ja motolla harvennukset.
Aloittajan koneella voi myös harventaa,  toimivuus on kiinni myös koneen merkistä ja puomin liikkuvuuden mielekkyydestä. Jos kone "nypyttää" tai puomin eri liikkeet ei toimi yhtä aikaa jouhevasti, niin kannatta kouran hankintaa miettiä. Itselle en kouraa hanki kolmen tuhannen megawatin takia, vaan vuokraan kouraa "vaihtamalla". Ensi talvena vielä parin kuukauden istuminen, sen jälkeen pidetään murskalla vesakot kurissa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Oletko kokeillut kumitelasen kulkevuutta lumella? Kaivuri kärsii myös herkästi "pakkasvaurioita" Itsellä kokemusta vain isommista koneista ja leveän terästelan meno oli mukavaa kun lunta oli riittävästi. Ajokoneella tosin oli vaikeuksia kun lumi ei ollut pohjaan asti pakattua. Parikyttonnisen koneen teho yllätti nimenomaan vain isommilta urilta ja pellon/tienreunoista. Harvennukseen ei minun koneesta ole, mutta kymmenen metriä joka reunasta on jo paljon hehtaareita siivottuna pahimmasta roskasta (rehevät maat). Sitten vallan metsässä raivaussahalla tavara lattiaan ja motolla harvennukset.
Aloittajan koneella voi myös harventaa,  toimivuus on kiinni myös koneen merkistä ja puomin liikkuvuuden mielekkyydestä. Jos kone "nypyttää" tai puomin eri liikkeet ei toimi yhtä aikaa jouhevasti, niin kannatta kouran hankintaa miettiä. Itselle en kouraa hanki kolmen tuhannen megawatin takia, vaan vuokraan kouraa "vaihtamalla". Ensi talvena vielä parin kuukauden istuminen, sen jälkeen pidetään murskalla vesakot kurissa.
Miksi jollain olis 8tn koneessa edes kumitelat??  Mun ajokissa on vaan kumitetut laput brittityyliin... 

Naturalis

  • Vieras

Miksi jollain olis 8tn koneessa edes kumitelat??  Mun ajokissa on vaan kumitetut laput brittityyliin...
Noi kumitetut on paskat kun mennään pois kovalta maalta, sutii joka kannossa, kivessä jne... 

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568

Miksi jollain olis 8tn koneessa edes kumitelat??  Mun ajokissa on vaan kumitetut laput brittityyliin...
Noi kumitetut on paskat kun mennään pois kovalta maalta, sutii joka kannossa, kivessä jne...
Sitä ne on   ;D  Mutta kyllä sillä silti pääsee minne tahtoo kun kauhalla auttaa.. Napsuvat myös helposti poikki 70€/kpl hintaa... Semmoset normaalit laput joissa on kumilaput olis paremmat niin sais jo levyttäkin mutta mennään nyt noilla alkuun ;) 

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Jos laittaisi tällaiseen kaatopään



Tuo ei tarvitsisi ajouria ollenkaan taimikoilla, koska puut mahtuisivat kulkemaan mahan alta  ;D

Puut voisi sitten illalla tuoda kotiin tuolla telojen välissä
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Kun puomista loppuu pituus ja teloista pito, ollaan jo ihan metsässä..... :P

Mahtaiskos Suomessa olla myynnissä sellasta metsäkonetta jossa on energiakoura. ??? 
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Tollasen kaivurin kun varustaa sellaseks että sillä vois oikeesti jotain mettässäkin tehdä on äkkiä rahaa palanu sellaset 20-30k€
35k€ ylöspäin alkaa saamaan ihan oikeita mettäkoneita millä tekee ihan täysillä vielä töitä.

Siitä voi sitten jokanen laskea että lähteekö leikkimään kaivurin kanssa mettäkonetta vaiko ostaa siihen hommaan ihan oikeen koneen.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Kumitelat, metsässä olevat kannot ja talvi ei oikein hyvä yhdistelmä. Mun kumitelakaivuri tosin vain 5,5tn kokoluokkaan mutta kuitenkin on tullut havaittua että talvi, kanto ja kumitela eivät sovi samalle työmaalle.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.