”Ympäristöministeriö kokeilee rajojaan
Pääkirjoitukset
perjantai, 05:01 Kommenteja: 3
Tekstin koko: A A A
”Kuinka pitkälle meneviä asetuksia ympäristönsuojelulaki sallii?”
Ympäristöministeriössä tuntuu olevan haluja laajentaa omaa reviiriään koskemaan kaikkea Suomessa tapahtuvaa toimintaa. Erityisen aktiivinen ministeriö on ollut maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalaa kohtaan.
Keväällä ympäristöministeri Ville Niinistö (vihr.) halusi siirtää kalastusasiat maa- ja metsätalousministeriöstä ympäristöministeriöön. Niinistö kysyi blogikirjoituksessaan, onko MMM:n vanhakantaisella edunjakopolitiikalla uhanalaisten kalakantojen kustannuksella hallituspuolueiden tuki.
Niinistön mielestä kalakantojen hoitaminen edellyttää sekä ympäristöasiantuntemusta ja ekosysteemin tuntemista. Asiantuntemusta löytyy ilmeisesti vain ympäristöministeriöstä.
Oman osansa ymmärtämättömyydestä ovat saaneet myös muut hallituspuolueet. Vihreiden puoluekokouksessa toukokuussa Niinistö totesi, ettei ole helppoa tehdä päätöksiä luonnon ja ihmisten puolesta, kun samassa hallituksessa on tahoja, jotka eivät näiden ratkaisujen merkitystä ymmärrä.
Aina toisen ministeriön apajille ei mennä rymistellen, vaan vaikutusvaltaa hamutaan myös hienostuneemmin. Tuorein esimerkki on ympäristöministeriön asettaman nitraattityöryhmän asetusluonnos uudeksi nitraattiasetukseksi.
Työryhmän alkuperäisenä tehtävän oli laatia ympäristöministeriölle ehdotus uudistetusta nitraattiasetuksesta. Asetuksella on pyritty estämään maataloudesta peräisin olevien nitraattien pääsyä vesistöihin. Tarkoituksena on ollut myös selkeyttää asetuksen tulkinnallisuutta.
Lausuntokierrokselle lähdössä oleva luonnos on laajentanut asetusta koskemaan myös fosforin käyttöä, orgaanisten valmisteiden käyttöä ja varastointia sekä ammoniakkipäästöjen rajoittamista. Lisäksi asetusluonnos kiristää lannan levittämisaikoja, kasvattaa suojaetäisyyksiä sekä rajoittaa ravinteiden käyttöä.
Asetusluonnoksessa ympäristöministeriö astuu osaksi MMM:n tontille, koska fosforin käyttörajoista päättäminen kuuluu MMM:lle ja ne liittyvät ympäristökorvausten ehtoihin.
Voi myös kyseenalaistaa, kuinka paljon valtioneuvoston antamilla asetuksilla voidaan määrätä maatalouden toimintaedellytyksiä. Kuinka pitkälle meneviä asetuksia ympäristönsuojelulaki sallii? Missä vaiheessa säätely pitää hoitaa säätämällä uusi laki, jolloin myös eduskunta voi osallistua päätöksen tekemiseen.
MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola muistuttaa, että nitraattiasetusluonnos laajentaa nykyisen asetuksen soveltamisalaa merkittävästi, ja sen vaikutukset ovat huomattavasti merkittävimmät ja laajemmat.
Pietolan mielestä lausuntokierrokselle lähtevä luonnos on keskeneräinen. Valmistelun yhteydessä ei ole esitetty muutoksista aiheutuvia kustannuksia viljelijöille ja valtionhallinnolle. Pietolan mukaan kustannukset muun muassa lannan varastoinnissa ja levityksessä olisivat merkittävät. Välillisiä kustannuksia tulisi siitä, että vaatimusten kiristäminen voivat vähentää viljelijän saamia ympäristötukia.
On aivan perusteltua, että MTK vaatii ympäristöministeriötä esittämään kustannuslaskelmat kaikkien uusien vaatimusten aiheuttamista kustannuksista viljelijöille.
Vieraillessaan tammikuussa MTK:n toimihenkilöpäivillä, ministeri Niinistö toivoi, että ratkaisuja maatalouden ravinnepäästöihin etsitään yhteistyössä hallinnon ja viljelijöiden kesken. Esimerkki käytännön yhteistyöstä on se, että nitraattiasetusluonnoksen tekstiä valmisteltiin pienemmissä työryhmissä, jossa ei ollut MTK.n edustajaa mukana.
Hyvään hallintokulttuuriin kuuluu, että jo päätöksiä valmisteltaessa asianosaisia kuunnellaan ja otetaan huomioon päätösten seuraukset.
Maaseudun Tulevaisuus
Kommentit
Ympäristöministeriötä johtavat kaupungin keskuksissa asuvat ihmiset, jotka ovat vieraantuneet todellisesta elämästä. Tarkoituksena vain autioittaa maaseutu, tehdä siellä asuminen mahdottomaksi. Nykyiset päähallituspuolueet eivät välitä ympäristöasioista, vaan antavat vihreiden vapaasti mellastaa ympäristöasioissa, kunhan vihreät ovat lojaaleja muissa asioissa hallitukselle.
Kirjoittanut Pitkäparta, 5 heinäkuu 2013 15:04
YM voisi keskittyä omiin tekemättömiin töihinsä !!
Mm. tämän kuun alusta voimaan astunut *Rakennustuoteasetus* ja pakolliset CE-merkit viittaavat *Harmonisoituihin tuotestandardeihin*.
Ongelmana on *Harmonisoitujen tuotestandardien* kielellinen saatavuus, suurin osa on saatavana ainoastaan englanninkielisinä.
Siitäkin huolimatta vaikka Laki säädöksissä viitattavien standardien kielestä (553/1989) sekä Kielilaki (423/2003) ovat voimassaolevaa lainsäädäntöämme.
YM:n Rakennustuoteasetuksesta vastaavana ministerönä tulee (olisi jo pitänyt!) kääntää em. standardit suomeksi ja ruotsiksi.
Kirjoittanut Laki säädöksissä viitattavien standardien kielestä (553/1989), 5 heinäkuu 2013 14:53
Eiköhän lakkauteta koko Ympäristöministeriö. Asiat, joita YM hoitaa, ovat niin tärkeitä, että ei niitä voi jättää ihan huuhaaporukan tehtäviksi. Siksi YM:n tehtävät ja johdossa olevat laitokset on jaettava eri hallinnonaloille, ja kiireesti.
Tämä esitys ei tarvitse muita perusteluita kuin lyhyen katsauksen kyseisen ministeriön ja ministerien viimeaikaisiin "saavutuksiin" ja hankkeisiin ns paskalaista ja energiatodistuksista alkaen.