Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-Opastin  (Luettu 81728 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9768
Vs: Ajo-Opastin
Sanokaas nyt viisaammat vaikuttaako työleveys tarkkuuteen. Siis jos työleveys on asetettu kapeaksi, niin opastin "sekoaa" täysin. Toisaalta väärinhän on puhua opastuksesta, lähinnä ajattelin mittailla pinta-aloja niittomurskatessa / paalatessa. Mutta kuten sanottu tämä ei tiedä mitä karhoa koskakin menee (2,80 elho) toisaalta pitkällä sivulla se luulee olevansa kaukana toisesta karhosta ja toisessa päässä saattaa luulla menevänsä toisen päällä ;D Ja jos ajaa saman kohdan vaikka 5min päästä, niin maalaus voi olla n. 3m mettässä eli tarkkuus on luokkaa +-3m. Jokinhan täs mättää  ;D Toki tähän nyt varmaan joskus selko tulee, mutta voipi olla että mä en sitä selkoa jää odottelemaan.  :( Toisaalta en tiedä onko vika sitten pelkästään maalauksesta, mutta ikinä en ole noin kiilapäille rehupeltoa kaatanut, kuin eilen lähes 2 karhon kiila :(

Täytyypä päivittää näitä havaintoja... vieläkin oikeastaan pelkästään sitä niittomurskausta ali leveällä työleveydellä. Tosin opastinta "huijasin" (2,7*3) 8,1 m työleveydellä. Ensimmäinen opastus vasemmalle ja toinen oikealle, noiden metrimäärät vaihtelee 1,8-3,8m välillä, mutta se kolmas joka ajetaan siihen ohjausviivaan on helpostikkin +-30 cm tarkkuuudella (edellyttäen että on ajettu 10cm vajaata työleveyttä)Joskus saattaa olla koko karho +-10cm tarkkuudella, joten melkein sanois että työleveydellä on väliä 8)  Ja tuolla 8,1m asetuksella pystyy kyllä halkaisemaan lohkon mukavasti, jota 2,7m työleveys ei tehnyt. Silloin opastin saattoi jopa vaihtaa opastus linjaa  :( DOP arvot tosin heittää vieläkin melko korkeiksi. Rinkiäkin ajoin ilman työkonetta 10m työleveydellä heinäpellossa samaa linjaa muutama kerta ja hyvin ohjas samalle raiteelle, kunnes äkkikäännös ja opastus näytti oikeaa nuolta ja 2,3m siirtymistä. Ehkäpä nopeat kääntymiset saa sekoamaan , mutta jospa tämä tästä asettuis, kun on kerran maksettukin ;D

Kauankos tos on palautusoikeus?

Eipä tuosta ajasta ole ollut puhetta, eikä "takuunkaan" pituudesta ole mitään kirjallista mun silmiin osunut. Mutta tosiaan opastinta mä olin ostamassa ja heti myyjä sanoi, että tällä ei sitten kylvöön ole tarkkuutta , mutta ruiskutukset ym opastaa kyllä. Ja ehkäpä se juuri onkin noin , siis työleveys pitää olla jotain luokkaa 8m ja yli. Ja jos se ei tuohon kykene, laitteen voi palauttaa ... "testaa ja mittaile nyt rauhassa"

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Ajo-Opastin
Sanokaas nyt viisaammat vaikuttaako työleveys tarkkuuteen. Siis jos työleveys on asetettu kapeaksi, niin opastin "sekoaa" täysin. Toisaalta väärinhän on puhua opastuksesta, lähinnä ajattelin mittailla pinta-aloja niittomurskatessa / paalatessa. Mutta kuten sanottu tämä ei tiedä mitä karhoa koskakin menee (2,80 elho) toisaalta pitkällä sivulla se luulee olevansa kaukana toisesta karhosta ja toisessa päässä saattaa luulla menevänsä toisen päällä ;D Ja jos ajaa saman kohdan vaikka 5min päästä, niin maalaus voi olla n. 3m mettässä eli tarkkuus on luokkaa +-3m. Jokinhan täs mättää  ;D Toki tähän nyt varmaan joskus selko tulee, mutta voipi olla että mä en sitä selkoa jää odottelemaan.  :( Toisaalta en tiedä onko vika sitten pelkästään maalauksesta, mutta ikinä en ole noin kiilapäille rehupeltoa kaatanut, kuin eilen lähes 2 karhon kiila :(

Täytyypä päivittää näitä havaintoja... vieläkin oikeastaan pelkästään sitä niittomurskausta ali leveällä työleveydellä. Tosin opastinta "huijasin" (2,7*3) 8,1 m työleveydellä. Ensimmäinen opastus vasemmalle ja toinen oikealle, noiden metrimäärät vaihtelee 1,8-3,8m välillä, mutta se kolmas joka ajetaan siihen ohjausviivaan on helpostikkin +-30 cm tarkkuuudella (edellyttäen että on ajettu 10cm vajaata työleveyttä)Joskus saattaa olla koko karho +-10cm tarkkuudella, joten melkein sanois että työleveydellä on väliä 8)  Ja tuolla 8,1m asetuksella pystyy kyllä halkaisemaan lohkon mukavasti, jota 2,7m työleveys ei tehnyt. Silloin opastin saattoi jopa vaihtaa opastus linjaa  :( DOP arvot tosin heittää vieläkin melko korkeiksi. Rinkiäkin ajoin ilman työkonetta 10m työleveydellä heinäpellossa samaa linjaa muutama kerta ja hyvin ohjas samalle raiteelle, kunnes äkkikäännös ja opastus näytti oikeaa nuolta ja 2,3m siirtymistä. Ehkäpä nopeat kääntymiset saa sekoamaan , mutta jospa tämä tästä asettuis, kun on kerran maksettukin ;D

Kauankos tos on palautusoikeus?

Eipä tuosta ajasta ole ollut puhetta, eikä "takuunkaan" pituudesta ole mitään kirjallista mun silmiin osunut. Mutta tosiaan opastinta mä olin ostamassa ja heti myyjä sanoi, että tällä ei sitten kylvöön ole tarkkuutta , mutta ruiskutukset ym opastaa kyllä. Ja ehkäpä se juuri onkin noin , siis työleveys pitää olla jotain luokkaa 8m ja yli. Ja jos se ei tuohon kykene, laitteen voi palauttaa ... "testaa ja mittaile nyt rauhassa"

Ihan haista peetä tuollaiset tarkkuudet, sama mitä tekee :P

Mulla tekee päivän aikana hyppyä johonkin suuntaan, joskus, se virhe ei tosin kasva vaikka aikaa kuluu kuinka. Ajan tarkemmassa työssä uralle kun palaan taon jälkeen ja katon heittääkö ja siirrän kohdalleen. Ja taas mennään kuten kuuluukin, ei jää haukia tai mene päälekkäin. Automaattiohjausta käyttänyt viimeksi tänään aamupäivällä, ruiskuttaessa voi surffailla netissä isolla lohkolla hyvissä olosuhteissa, vaihtaa vain päädyssä uraa :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Ajo-Opastin
Ei sen työleveyden saa vaikuttaa tarkkuuteen yhtään mitään. Se on gepsille ihan sama piirtääkö se sen viivan metrin vai kymmenen välein. Palauta ny jo se värkki. Se ei toimi niinku pitäis. Mulla dop arvo max 0,9 kun päivän ruiskuttelin ja ekaa kertaa sitä arvoa tämän keskustelun innoittamana seurasin!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9768
Vs: Ajo-Opastin
Ei sen työleveyden saa vaikuttaa tarkkuuteen yhtään mitään. Se on gepsille ihan sama piirtääkö se sen viivan metrin vai kymmenen välein. Palauta ny jo se värkki. Se ei toimi niinku pitäis. Mulla dop arvo max 0,9 kun päivän ruiskuttelin ja ekaa kertaa sitä arvoa tämän keskustelun innoittamana seurasin!

No niin minäkin ensin ajattelin että työleveys ei saa vaikuttaa, mutta jostain syystä siellä opastin linjojen välissä se heittää helposti sen pari metriä , mutta opastin linjalla vain korkeintaan +-30cm. Ja tosiaan pelkällä 2,7m työleveydellä maalaili ihan miten sattuu työsaavutusta. Myyjä silloin meinas , että ei ole tarkoitettu noin pienen työleveyden opastimeksi ( oli ittelläkin kokemusta puinnista, kuulemma ei ollut muuta hyötyä kuin nopeuden mittaus) Mutta tosiaan Max DOP pyörii järjestään jossain 4-10välissä  ;D Palaamma asiaan vielä myyjänkin kanssa , näin on so***** ;)

Köntys

  • Vieras
Vs: Ajo-Opastin

Taisin määkin tolla mojominillä kokeilla kerran jotain kolmen metrin juttua, sekin meni persiilleen  :-\

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9768
Vs: Ajo-Opastin

Taisin määkin tolla mojominillä kokeilla kerran jotain kolmen metrin juttua, sekin meni persiilleen  :-\

No joo , nyt helpotti. Mä yritin käydä ajelemas kydöllä (pois ihmisten silmistä) taas pelkkää lenkkiä heinäpellolla, mutta ei siellä näkynyt vielä heinäs jälkiä. Sen saman salaojakaivon päälle kyllä sai topata, kuin reilu viikko sitten heinän kaadollakin :D Kuten mä yritin sanoa ... niittomurskain *3 oli yllättävän tarkka. Aivan kuin se kiinnittäis vain noiden viivojen lähellä sen singnaalin kunnolla? ja työleveyden palkkikin tulee näkyviin vasta muistaakseni jossain 7-8 metris . lukeman saa kyllä pienemmänkin

Pehtooori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Ajo-Opastin
Tänään tuli sitten tännekin ajo-opastin, halvin tietty. Eli leica mojomini, ja nyt olis sellanen asennus pulma, että mitäs niille kaikille antennista tuleville virtajohdoille tehdään. Antennistahan lähtee vain yksi johto, joka myöhemmin haarautuu kolmeksi johdoksi, kahdessa kaksi johtoa, ja siinä yhdessä oisko ollu 7 napanen liitin, miksi?!?!? eikö yhet virtapiuhat riittäs? Alkuun tulis ainaki 20-sarjalaiseen jontikkaan. Mitä mihinkin, mahdollisimman helpolla :D

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
Vs: Ajo-Opastin
Punaseen plussa, mustaan miinus, oliskohan sininen mistä saa nopeussignaalin ruiskulle. Sen sarjaliittimen voi unohtaa.

Käyn tarkastamassa värit, menee hetki...

No niin. Punanen ja musta mitkä on parina, + ja - niinku sanoin. Toinen pari on keltainen ja musta, niistä saa nopeussgnaalin ruiskulle (jos on semmoinen ruisku mikä osaa näitä käyttää.

Laita yyveetä jos on kyseltävää.

Viimeksi muokattu: 17.07.14 - klo:22:00 kirjoittanut ht

-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9768
Vs: Ajo-Opastin
Tänään tuli sitten tännekin ajo-opastin, halvin tietty. Eli leica mojomini, ja nyt olis sellanen asennus pulma, että mitäs niille kaikille antennista tuleville virtajohdoille tehdään. Antennistahan lähtee vain yksi johto, joka myöhemmin haarautuu kolmeksi johdoksi, kahdessa kaksi johtoa, ja siinä yhdessä oisko ollu 7 napanen liitin, miksi?!?!? eikö yhet virtapiuhat riittäs? Alkuun tulis ainaki 20-sarjalaiseen jontikkaan. Mitä mihinkin, mahdollisimman helpolla :D

Onko Mojo mini halvin? Mä luulin että G6 on ;) Siksi mulla on se ... mutta on se vaikeaa ajaa nurmellakin niiden opasteiden mukaan, varsinkaan jos ei näy edes raide  ??? No ainakin sen asennus oli nopeaa , kiireessäkin ja olen kiikutellut 4 eri traktoriin. Nyt turvallisesti lukollisessa peltikaapissa (onneksi on ne magneetit )

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Ajo-Opastin
2 apis ajettu. Ei oo mulla moitteen sijaa, väittäsin että ainoat ongelmat johtuu mun kyvystä seurata opastimen ohjetta. 20ha etäpeltojen lannoitusta max gop 16.4

Tupajumi

  • Vieras
Vs: Ajo-Opastin
Eikös sitä nyt omilla pelloilla osaa ajaa ilman ajo-opastinta,ootteko te noin huonoja viljelijöitä,että tarviitte kalliin opastimen omalle pellolle ajeluun.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ajo-Opastin
Eikös sitä nyt omilla pelloilla osaa ajaa ilman ajo-opastinta,ootteko te noin huonoja viljelijöitä,että tarviitte kalliin opastimen omalle pellolle ajeluun.

Ne ovat nämä täsmäviljelyn pioneerit ja suurten työleveyksien mestarit jotka noita opastimia käyttää. Emme me tavalliset kuolevaiset päisteviljelijät.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Ajo-Opastin
Eikös sitä nyt omilla pelloilla osaa ajaa ilman ajo-opastinta,ootteko te noin huonoja viljelijöitä,että tarviitte kalliin opastimen omalle pellolle ajeluun.

Ne ovat nämä täsmäviljelyn pioneerit ja suurten työleveyksien mestarit jotka noita opastimia käyttää. Emme me tavalliset kuolevaiset päisteviljelijät.

Se on se tiedonkeruuhomma osa sitä opastinjutskaa. Et näkee tietokoneen ruudulta, et ei vaan kasva.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ajo-Opastin
Eikös sitä nyt omilla pelloilla osaa ajaa ilman ajo-opastinta,ootteko te noin huonoja viljelijöitä,että tarviitte kalliin opastimen omalle pellolle ajeluun.

Ne ovat nämä täsmäviljelyn pioneerit ja suurten työleveyksien mestarit jotka noita opastimia käyttää. Emme me tavalliset kuolevaiset päisteviljelijät.

Se on se tiedonkeruuhomma osa sitä opastinjutskaa. Et näkee tietokoneen ruudulta, et ei vaan kasva.

-SS-

Ei tekis kyl huonoa jos nää edelläkävijät kävelis muutaman lohkon päivässä..... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
Vs: Ajo-Opastin


Ne ovat nämä täsmäviljelyn pioneerit ja suurten työleveyksien mestarit jotka noita opastimia käyttää. Emme me tavalliset kuolevaiset päisteviljelijät.

Haist itte. Ruisku on 12 metrinen reppu ja täsmäviljely on sitä tasoa että keväällä toivotaan ja syksyllä kirotaan. Lohkokoko on semmoinen, että savimaahisilla pelkät päistetiet kattaa isomman pinta-alan. Opastimen eduista esim. vaahtomerkkariin olen kertonut aiemmin.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...