Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin tekninen kesto.  (Luettu 32650 kertaa)

mikkocu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Jaa kauvanko sampo 2045 vm-96 kestää?
pitäs kattoo varmaan kristallipallosta.
ny on puitu vajaa 8sataa tuntii,vaiheloota oli viime talvena auki-pantiin uuvet laakerit.jos se taas kestäs toiset 8sataa tuntii?ny sinne tuli uuvempiaikanen pakkiakseli-ei pyöri nääs enää kolmosella mukana..voi säästyy sit laakerit,vähä yli tonnin homma se oli kun ite irrotin ja asensin lootan.nii ja kun haki ne laakerit laakeriliikkeestä-agrilla ne laittaa aina ykkösen eteen..
jouduin mää hitsailee rautaa lissää viljaelevaattorin käyttö hihnan kiristyspyärän runkoon-sekun on vaan hitsattu peltikoppaan kiinni..se sit repes..kovin tuntuu olevan ohkasta noi pellit..ja sit noi peltipyärät..yks tuttu sorvari teki niihin halkastavat teräs pesät-ny se sit söi akselinsa väljäks..
huomasin tos tänää kauraa(jonka viljely on näillä hinnoilla täys harrastus) puijessa ku nostin pöytää ja toisella käellä painoin kahella napilla tyhjennysputkee ulos..ni sit ei putki tullukka ulos..?no huomasin et sulakehan se palo..vaihoin siyt sulakkeen ja ihmettelin porilaista sähköinsinööriä kun on laittanu pöydän noston ja putken ulosoton saman sulakkeen alle..?on siin kojelauvas kyl kakskin sulakelootaa..eiks ois voinu panna nääkin sit erikseen.. mitähän kaikkee sähköhommelii siin viäl tulee?
ei muuta kun hyvii puinteja sampo-harrastajille toivoo jyväjemmari lasikylästä :D

JTJ

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 241
Vs: Puimurin tekninen kesto.
2300h tuli ajettua NH Clayson 8030,hyvä maku jäi koneesta. Vaihtui viime syksynä samaan merkkiseen mutta uudempaan ja vähemmän ajettuun.

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Öljyt vaihtamatta laatikkoon?

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Joo. Lähinnä Claassin vastaavat mallit kummitteli mielessäni. 8070 taisi olla hyvin arvokas kone muihin verrattuna 30 vuotta sitten.

Claasissa hydro jo 8 vuotta ennen tota Claysonia, mutta kyllä kunnia 10-13 jalan hydroista menee kyllä Sampolle tai Dronninborgille.

mikkocu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Joo kyl mää oon sampoon joka vuos aina laatikkoöljyt vaihtannu..
se loota taitaa olla vähäsen alakanttiin suunniteltu..sekun on pääpiirteittäin sama kun 600 sarjassa..joka on siihenki liikan köykänen..
Muistan kun olin nuorempana kesähommissa huoltomiehen mukana,meil oli työn alla sampo 600 sarja,fahri ja sit clayson..jäi sen 8030 rakenne mm vaihelootan,pöytäpakin järeys miäleen.. nii näihin tehtiinki vaan huoltoja..noi korjaushommelit jäi sit sampoille..millonka oli samposta vetoakselit poikki pellolla? jos oli laitettu isommat renkaat...sit muihinki vaihettiit uuvet vetoakselit..nääs nois poikkimenevis akseleis oli sorvattu sierran jarrurummuille lukitus-seekeriura akseliin..!siitähän se sit mäni poikki,no olisin mää sen sorvarina tiänny itekki?mut miks tollasii tehään tuatantoon ja pannaan koneisiin kiinni?jotenki jäi nii miäleen keskentekonen kone..se oliki kultast 90 lukuu..nyttehän on kaik muuttunu??vai onko?
No ihmettelin tänä syksynä katkennutta teränkäyttö akselii 2045 sessa,oli hitsarilla ollu vähän maanatai/rapula päivä..meni sauman juuresta poikki-etupääst irki ja sit tökkäs maahan ja väänsi putken mutkal ja sit se mursi laakeri pukin samalla..onneks löyty agrimarketista hyllystä..sampo miähen ainoo onni!sit vaan pillillä kuumaa ja akseli suoraks ja hitsasin ite taas akselin ehjäks..eikä tullu tuanoinii mikään porilainen sauma..ny kestää..jos ei sit toisest pääst poikki mää?
Näit akseleit on menny usevammastaki poikki.. >:(
no aikas vähällä tänä vuonna pääs..ja kelitki oli kohallaan,et ei täs viitti enenpää valittaa.. ;D
Ny sit vaa korjaillaan ja huolletaan kone taas ens vuodeks kuntoon..

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1338
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Taas sattuu ja tapahtuu,
samposta melkein tipahti leikkuupöytä, tyyppivika,
syöttökuljettimen korvakoitten pultti poikki (koneen puolesta)
eiku leikkuupöytä irti,on pikakiinnitteinen ja uusi pultti paikalle,
se valupalikkakin löyty pellosta (lottolappu vetään)
mutta pahkanen.... kerkes polttaa leikkuupöydän remmin
poikki , vaikka melko pian toppas koneiston.

uus hihna oli hyllyssä, mut pahkanen... vaikka varaosanumero täsmää
liian pitkä on hihna,  :o, taas agrille tai hihnaliikkeeseen asiaa.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Joo kyl mää oon sampoon joka vuos aina laatikkoöljyt vaihtannu..
se loota taitaa olla vähäsen alakanttiin suunniteltu..sekun on pääpiirteittäin sama kun 600 sarjassa..joka on siihenki liikan köykänen..
Muistan kun olin nuorempana kesähommissa huoltomiehen mukana,meil oli työn alla sampo 600 sarja,fahri ja sit clayson..jäi sen 8030 rakenne mm vaihelootan,pöytäpakin järeys miäleen.. nii näihin tehtiinki vaan huoltoja..noi korjaushommelit jäi sit sampoille..millonka oli samposta vetoakselit poikki pellolla? jos oli laitettu isommat renkaat...sit muihinki vaihettiit uuvet vetoakselit..nääs nois poikkimenevis akseleis oli sorvattu sierran jarrurummuille lukitus-seekeriura akseliin..!siitähän se sit mäni poikki,no olisin mää sen sorvarina tiänny itekki?mut miks tollasii tehään tuatantoon ja pannaan koneisiin kiinni?jotenki jäi nii miäleen keskentekonen kone..se oliki kultast 90 lukuu..nyttehän on kaik muuttunu??vai onko?
No ihmettelin tänä syksynä katkennutta teränkäyttö akselii 2045 sessa,oli hitsarilla ollu vähän maanatai/rapula päivä..meni sauman juuresta poikki-etupääst irki ja sit tökkäs maahan ja väänsi putken mutkal ja sit se mursi laakeri pukin samalla..onneks löyty agrimarketista hyllystä..sampo miähen ainoo onni!sit vaan pillillä kuumaa ja akseli suoraks ja hitsasin ite taas akselin ehjäks..eikä tullu tuanoinii mikään porilainen sauma..ny kestää..jos ei sit toisest pääst poikki mää?
Näit akseleit on menny usevammastaki poikki.. >:(
no aikas vähällä tänä vuonna pääs..ja kelitki oli kohallaan,et ei täs viitti enenpää valittaa.. ;D
Ny sit vaa korjaillaan ja huolletaan kone taas ens vuodeks kuntoon..

Voihan se olla että vetoakseleita on on sampoistakin mennyt, mutta tuo vetarien katkeaminen on kyllä nimenomaan calysonin harvoja tyyppivikoja! Laatikon säästämiseksi on ohennusura akselilla josta katkeaa rypiessä varsinkin isoilla pyörillä. Näitä akseleita ei muuten sitten tahdo enää mistään löytyä!

velikulta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Puimurin tekninen kesto.
 Ei mennyt kuin yksi 8mm pultti tyhjennyskierukan päähän ja leikkuupöydän hihna tänä vuonna. Viime vuonna ei ollut ainoatakaan vikaa.
Ei mitään ennakkohuoltoa.

Viimeksi muokattu: 06.02.10 - klo:10:37 kirjoittanut velikulta

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 536
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Jaa kauvanko sampo 2045 vm-96 kestää?
pitäs kattoo varmaan kristallipallosta.

Tämmöseen ketjuun pitäis linkittää se 2000-sarjan muutoshistoria. Alkupään koneisiin verrattuna esim. 2000 vuosimalleista alkaen on tehty aika paljon parannuksia. Joskus pyöri semmonen skannattu lista, jossa oli listaus ainakin 2002 asti. Kenellä tallella? (runkopeltejä vahvisteltu, viljaelevaattorin jälkeisen ruuvin käyttö muutettu kulmavaihteelle, syylärin esipuhdistinta paranneltu, moottorin ilmanotto siirretty parempaan paikkaan, ...)

Mulla meni just 700-tuntia rikki (vm.2002), ja melko vähillä vioilla on selvitty: Teräkäytön raidepää, taka-akselin raidepää, silppurihihnan kiristinpyörä, jotain pieniä sähköhäiriöitä, kaatokelan variaattoripyörän sidepultit poikki, huohotinletku hapertunut reikäjuustoksi ja pieniä hydrauliikan vuotoja. Tänä vuonna ainoastaan tuo huohotinputki, muuten toiminut kuin kello. Viljaelevaattorin jälkeisen ruuvin mutkalla oleva käyttöhihna alkaa lähetä käyttöikänsä päätä, muuten hihnat alkuperäiset. Onko nää viat nyt sitten paljon vai vähän - minusta vähän.

jms

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Itsellä -99 mallinen 2055, tunteja 850. Alkutaipaleella meni myös silppurinhihnan kiristyssiiva, laakerin johdosta vaihtoon. Viime vuonna meni toinen kestovoideltu laakeri pöydänkäyttöaakselilta ja rajaisruuvin hihnan vaihdoin, ainoa vaihdettu hihna, eikä sekään poikki ollut. Pöydän tunkkeihin tänä vuonna tiivisteet vaihdettu, kaatokelan vasen sylkkä alkoi vuotamaan jo aiemmin. Tyhjennysruuvin sisemmän osan laakerholkin myös vaihdoin pari vuotta sitten. Siinä muistaakseni remontit, varaosakulut jää varmaan alle 500€.

Pappa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Puimurin tekninen kesto.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Jaa kauvanko sampo 2045 vm-96 kestää?
pitäs kattoo varmaan kristallipallosta.

Mulla meni just 700-tuntia rikki (vm.2002), ja melko vähillä vioilla on selvitty: Teräkäytön raidepää, taka-akselin raidepää, silppurihihnan kiristinpyörä, jotain pieniä sähköhäiriöitä, kaatokelan variaattoripyörän sidepultit poikki, huohotinletku hapertunut reikäjuustoksi ja pieniä hydrauliikan vuotoja. Tänä vuonna ainoastaan tuo huohotinputki, muuten toiminut kuin kello. Viljaelevaattorin jälkeisen ruuvin mutkalla oleva käyttöhihna alkaa lähetä käyttöikänsä päätä, muuten hihnat alkuperäiset. Onko nää viat nyt sitten paljon vai vähän - minusta vähän.



Paljolta kuulostaa minusta,ainakin kun vertaan omaan kuuskasi laasiin :-\
754 tuntia tais olla just äsken mittarissa, vajaa 850 puintien jälkeen ja vuosimalli -04.
Yks puinteja hidastanut vika,tyhjennysruuvin pyörityksen ketju alkoi hyppimään hammasrattaan yli kun tyhjennysputki oli töhkää "täynnä" märän vehnän puinnin jälkeen. Joutui tyhjentämään tyhjäkäynnillä illan viimeisen kuorman ennen ruuvin puhdistamista ja hammasrattaan asettamista paikalleen,liukui kiilaurallaan hieman sivun tyhjennyskierukan työntäessä väkisin torvea tyhjäksi.
Monitomivivun tihitin muutama päivä sitten,oli tullut klappia hydraulikaran niveleen.

Siinä kaikki, öljyt ja suodattimet vaihdettu ennen puintikautta. Nyt näyttää siltä että ensimmäinen hihna saattaa joskus rikkoutua, kaksurainen hihna joka selkäpuolelta kulunut kun on käynyt väärin säädettyyn hihnanohjaimeen.

Mun mielestä vähällä on päässyt,terän olen vaihtanut varaterään että sekin kuluu tasaisesti. Terälappuakaan ei ole vielä mennyt,  sormien väliin mahtuvat kannot menee nätisti poikki eikä jumita lappuja rikkoen :)

Viimeksi muokattu: 12.09.09 - klo:20:12 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Tosi vähän siihen nähden, että urakkaakin tulee tehtyä.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Jo yli 1000 tuntia sampo 2035 vm -99 takana ja pienien(?) alkuvaikeuksien jälkeen raksuttaa kuin junan vessa.
Nothing is Something Worth Doing

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Alkuvaikeudet on hyvä termi. Kone vuosimallia 2001. Ei pelannut valojen kytkin. Niin jumissa, ettei ollut muuta tehtävissä kuin vaihtoon. Lämpömittari näytti tasaista 40:ntä, vaihtoon. Kielloista huolimatta kone tuotiin talven parhaaseen suolakeliin. Seuraavaan syksyyn mennessä olikin jo pöydän toinen sylinteri mukavasti ruosteessa kiiltävältä osuudelta. Vaadittiin ensihuollossa vaihtoon, johon tehdas suostuikin. Lopputulos, uusikin sylinteri on vuotanut ihan alusta asti. Asialle ei ole tehty sen enempää. Luultavasti ominaisuus. Huoltomies hokasi, että oikealla puolella eräs siimapyöristä klappasi, vaihtoon.

150 tuntia ajettu, pöydän käyttöakseli alkoi ravistaa julmetusti. Laakerit täysin selvät. 200 tuntia ajettu, hydrauliikassa outoa tökkimistä. Pöytä ei tahtonut nousta. Meni itsellään ohi, mutta lisättiin silti systeemiin painepuolelle ylimääräinen suodatin. Nyt 450 tuntia ajettu. Ilmeisesti hyvä kone, kun alkumurheista pääsee eroon.