Simulta st:sä alkoi siemenakselin pyörimisvahti takkuilla ajotietokone piippaa ettei akseli pyöri vaikka todellisuudes se pyörii . Tietääkö kukaan mikä vikana? onkohan pyörimisvahdit (2kpl) kulunu loppuun? kuikahan kalliita kyseiset vahdit on?
Pyörimisvahdit on siemenakselilla niissä ruiskutusuran kytkimissä, ainakin mun koneessa. Ei oo ihan halpoja, muistaakseni noin 600/kpl, mutta yleensä se anturi ei kyllä mene rikki vaan se kytkin hajoaa ennemmin. Luultavasti on johto poikki, niinkuin tuossa joku arvelikin. Itsellä jäi johdot käteen 10 vuotta vanhasta koneesta, kun vähän nyppi niitä liittimistä. Kannattaa vaihtaa kaikki nastat, yhteensä 12 kpl (6 uros + 6 naaras) siemenpuolella, kun hommaan ryhtyy.
Ne liittimet on vähän olemattomat tuollaiseen paikkaan. Tinatut kuparinastat hapettuu, kun pöly menee reikiin ja pitää kontaktit kosteana. Liitin on Molex 3191 sarjaa ja Parcosta saa 10kpl pusseissa niitä nastoja. Liitinrungot voi käyttää ne vanhatkin. Vanhat nastat irtoaa taivuttamalla niitä kielekkeitä jollakin piikillä tai sopivan kokoisella holkilla. Tutki uusia nastoja, niin homma selviää.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=23_1091_1602Noiden nastojen puristukseen löytyy halvemmatkin pihdit kuin tuolla Partcossa. Itsellä käytössä nämä:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=92_676&products_id=10716Edit:
Jos kytkin/anturipaketti sattuu olemaan rikki, niin pyörimisvahti on käytössä vain toisesta kytkimestä. Jos toinen on ehjä, niin siirrä johdot ristiin vasemman ja oikean kytkimen välillä, niin taas pääsee eteenpäin.