Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsäkärryn aisa..  (Luettu 8719 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Metsäkärryn aisa..
Kokemuksia Y-aisasta?
eli tekeillä brunetin vaunuosasta metsäkärry, pikkasen rojektia..
runkonivel kääntää toisinpäin, kuormaajalle jalusta aisalle,
ja se aisa, nivel vaiko Y-aisa, nivelaisa kyl hyvä,
sais vaan jättää tukijalat pois kärristä y-aisalla, mitenkä paljon
käännöksissä Y-aisa "puskee" eli vaatinee etupainoja reippaasti.

mitenkä Y-aisa kiinittyy traktoriin, vetovarrenkorvakkeisiin, vai
omiin taka-akselilla oleviin korvakoihin.

aisalle tulee se patun 925, eli ei riitä brunetin kärrin paino
pelkästään, vaatii tukijalat tai runkolukon.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Metsäkärryn aisa..
Jos vedon mielii siihen laittaa, niin kai se kiinnitys saisi olla traktorissa kiinteä ja aisa niveltyä voa-akselin nivelen kohdalta. Silloin saisi tehtyä siihen topakan runkolukon kohtuupienellä lisävaivalla. Olisi sitten huoleton käyttää ja lastauksessa vakaa.

Yleensä kai kiinteä kiinnitys tehdään traktorissa tuppeihin, kärri ja kaivinkonesovelluksissa ne kai yleensä ovat banjojen alapuolella.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Metsäkärryn aisa..
Tekisin kyllä normaalin ohjaavan aisan jos olisin moista tekemässä.Jos sitten Y aisa rungossa kii,niin sitten veto.Muuten meneepi vetokone suoraan aika helposti.
Tottakai Y-aisan kanssa olis helpompi laitella runkolukkoa tms..

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Metsäkärryn aisa..
Tekisin kyllä normaalin ohjaavan aisan jos olisin moista tekemässä.Jos sitten Y aisa rungossa kii,niin sitten veto.Muuten meneepi vetokone suoraan aika helposti.
Tottakai Y-aisan kanssa olis helpompi laitella runkolukkoa tms..


+++ Veto tähän tulee, suht yksinkertainen rakentaa veto,
valtrassa ajovoimanotto, ja tossa brunetin (mallia 678)
täydellinen runkonivel nivelristikkoineen, peuralan vaihteen vaatii
välille, välityksiä en vielä ole laskenut, mut lähellä silti on.
ja kärrissä 600 renkaat,pitäis pysyä pinnalla

tarttee pähkäillä, jos metkon jälkeen olis viisaampi, jos kerkiää
käydä metkossa, näkis kai? mallia sieltä.

olishan nivelaisa yksinkertaisempi, ei ole sidottuna yhteen vetopeliin
(kesällä pikkuhommat), ja kyllä se toimii ihan hyvin.

liete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Metsäkärryn aisa..
mitenkä Y-aisa kiinittyy traktoriin, vetovarrenkorvakkeisiin, vai
omiin taka-akselilla oleviin korvakoihin.

Semmonen kiinnityssysteemi olis varmaan kätevä, että taka-akselissa olis kiinni esim. korvakoissa vetovarrentapit ja pallot. Kärrin Y:n sakaroissa pikakytkentäkourat, tietysti koura alaspäin. Ei tarttis sihtailla tapinreikiä kohilleen, senkun laskis vaikka tunkilla aisan paikalleen.

janne_a

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Metsäkärryn aisa..
Toi pikakoura y-aisan päässä -idea on todella tarpeellinen. Mulla oli tuollainen kärry, ja tappien reikiin sihtaaminen oli tunkin ja traktorin liikuttelun voimin ainakin tunnin homma.

Ikävä ei ole sitä y-aisaa siksikään, että koska kärry oli vedoton ja jarruton, vietin eräänkin kauhunsekaisen hetken kopissa ajaessani alamäkeen kuorma päällä, ja kun koitti aika ohjata mutkassa, traktori kääntyi ja kärry jatkoi suoraan, sillä seurauksella, että traktorin sisäkaarteen puoleinen takarengas oli tosimiestenkin arvioiden mukaan "pelottavan korkealla ilmassa". Kalpein kasvoin ja kädet vapisten yhdyin noihin määritelmiin..

Jos joku aikoo y-aisan kuitenkin valmistaa, ehdotan käyttämään aineena vaikkapa titaania, nikkeliä tahi kobolttia. Omani oli tehty perinteisestä 37-teräksestä, ainevahvuuksia säästämättä, ja silti kärryilyni loppuivat aisan pitkittäiseen (!!) murtumiseen. Kun 40-litraiset kaasupullot oli saatu toimitettua metsään kärryn ja traktorin irtileikkaamiseksi toisistaan, ja kun halvaantunut kärry oli retuutettu jollain kettinkivirityksellä ihmisten ilmoille, päätin taittuvan aisan ja tukijalkojen olevan maanmainio tapa yhdistää puukärry ja traktori toisiinsa.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Metsäkärryn aisa..
Toi pikakoura y-aisan päässä -idea on todella tarpeellinen. Mulla oli tuollainen kärry, ja tappien reikiin sihtaaminen oli tunkin ja traktorin liikuttelun voimin ainakin tunnin homma.

Ikävä ei ole sitä y-aisaa siksikään, että koska kärry oli vedoton ja jarruton, vietin eräänkin kauhunsekaisen hetken kopissa ajaessani alamäkeen kuorma päällä, ja kun koitti aika ohjata mutkassa, traktori kääntyi ja kärry jatkoi suoraan, sillä seurauksella, että traktorin sisäkaarteen puoleinen takarengas oli tosimiestenkin arvioiden mukaan "pelottavan korkealla ilmassa". Kalpein kasvoin ja kädet vapisten yhdyin noihin määritelmiin..

Jos joku aikoo y-aisan kuitenkin valmistaa, ehdotan käyttämään aineena vaikkapa titaania, nikkeliä tahi kobolttia. Omani oli tehty perinteisestä 37-teräksestä, ainevahvuuksia säästämättä, ja silti kärryilyni loppuivat aisan pitkittäiseen (!!) murtumiseen. Kun 40-litraiset kaasupullot oli saatu toimitettua metsään kärryn ja traktorin irtileikkaamiseksi toisistaan, ja kun halvaantunut kärry oli retuutettu jollain kettinkivirityksellä ihmisten ilmoille, päätin taittuvan aisan ja tukijalkojen olevan maanmainio tapa yhdistää puukärry ja traktori toisiinsa.

Eipä kannata laittaa Y-aisaa jarruttomaan/vetämättömään kärryyn,
aivanvarmasti tapahtuu edellämainittu asia mäessä.
lisäksi puuttui käännön sylinterit,uivalla lohkolla varusteltuna.
pataraudasta ( fe 37) ei kannata tehdä kun painoja,ym

koneenrakenteluun oivallista hardoxin 400 (kulutuslevy kovuus hb 400)
tai hienoraeteräs optima 600, kestää eikä tarvi olla massiivista
ainepaksuutta.

jalostuu se Brunetin kärry, runko valmis, jatkaminen hardoxin 400
levystä, ku sattu oleen "vanhaa varastoa"

aisa vielä valmistamatta, täytyy Metkon käynnin jälkeen
päättää, kumpi, Y- aisa vai nivelasia.