Ilman tarkkailua on menty neljä vuotta, eikä ikävä ole ollut. Robo mittaa ja kirjaa maitomäärät sekä solut. Lehmäkohtaisia pitoisuuksia ei saa ellei sitten innostu viemään omat näytteet meijeriin. Toisaalta kuka oikeasti hyödyntää lehmäkohtaista pitoisuustietoa? No jalostuksessa ehkä, mutta sekin hoituu pitkälti ruokinnalla ja sonnivalinnalla.
Tämä ei ole kaikille ainut ja oikea tapa toimia, mutta itse olen kokenut sen käyttäjäystävällisemmäksi.
Jos kaikki toimisivat noin ja lopettaisivat maitonäytteiden oton helpottuisi aikanaan sonnienkin valinta kun ei olisi tietoja mistä valita. Samoin kävisi jos ei kukaan parjattu jalostusneuvoja rakennearvostelisi tai keräisi muitakaan tietoja eläimistä. Miten mitään jalostaa jos ei ole mistään jalostettavista mitään tietoa.
Maitotilaneuvonta henkilöityy paljolti itse neuvojaan, kuinka hänen käynnistään tila saa hyötyä. Asiantuntevasta neuvojasta, mikäli sellainen sattuu olemaan, ei koskaan voi olla haittaa. Ulkopuolinen näkee joitain asioita eri tavalla kuin itseään erinomaisena pitävä isäntä(tunnen piston sydämessäni) tai emäntä.
Olen monen teidän kanssanne samaa mieltä ettei karjantarkkailu nykyisellään juurikaan mitään selvää lisäarvoa tilalle tuo, mutta osin em. syistä johtuen tarkkailuun kuulutaan ja tullaan kuulumaan. Eikä tilannetta muuta ainakaan sekään tosiasia että itseni kanssa makuuhuoneen jakaa ex-jalostusneuvoja ja ex-maitotilaneuvoja, samassa persoonassa tosin. Kuka sitä nyt useampaa uskaltaisi ottaa...