Valmetissa Iskran laadustaan tunnettu
laturi antaa jännitettä noin 13,2V, kun kovasti kierrättää konetta. Laturi on noin 1000 h sitten vaihdettu uuteen. Asia tuli taas ajankohtaiseksi, kun kylvinkoneen ohjain on kovasti kranttu jännitteestä. Muuten tuolla on ajeltu taas vuosi ilman "akku-Mattia", joten ihan lataamaton se ei kuitenkaan ole. Ja alkas vähä jännittämään tuo toisen ketjun pikavaihdeongelma, jos pakat voi huomaamatta luistaa alijännitteellä.
Kannattaako yrittää hiili/säädinpakettia vaihtamalla korjausta vai samantien koko laturi vaihtoon? Voisko diodisillan vaihtaa helposti? Tuossa on pätevä autosähköliike ihan kulmilla, mistä saa kyllä osia, jos niitä on yleensä olemassa.
Oon kyllä Boschin latureita kunnostanutkin itse (laakerit, hiilet ja liukurenkaat), mutta onko tuo Iskra tekemätön paikka?