En ole kehunut konetta, kertonut vain, että töitä voi tehdä vanhallakin ja teen.
Leyland ei missään nimessä ole paras, nopein eikä siihen toistaiseksi ole hirveästi tullut mitään nostalgia vaikutteita.
Nuffi oli aikoinaan parhainta majorin kanssa, mitä kaupasta sai kohtuudella. Se oli myös nopein ja siinnä on jo nostalgiaa.
Molemmille konemerkeille löytyy edelleen aktiivisia käyttäjiä niin maatiloilta kuin koneurakoinnin puolelta. Ne ovat hyvä esimerkki, että ammattilaisetkin voi käyttää vanhoja koneita, kunhan ei anna yleisen kouhotuksen kuumottaa niskavilloissa.
Se täytyy myöntää, että kyllä pistää hymyilyttämään, kun viimme kesänä nielaisin itselleni suorakylväjäurakoitsijan hommat nuffi-hinattava tume yhdistelmällä eikä hinta ollut se ratkaisevin pointti. Ja se, kun kylällä isolla uudenkarhealla kalustolla puutavaraa ajaneet ja puistohakkuita tehneet ovat lopettaneet ja nyt teen samoja hommia 80 luvun kalustolla.
Taavettilaisia on myös paljon, jotka tekevät koneillaan pitkää päivää. Niillä vain tuo järjestön muodostus on hitaanlaista aktiivisuudeltaan ja toisekseen joukossa on porukkaa, jotka vannovat vain taavettiin, ei mihinkään muuhun. Ja jos ristikkäisen sanan sanoo, niin suuvaahdossa haukutaan muut samanlaiset ja ikäiset koneet, oikeen tulistutaan. "mä oon oikias, sä oot vääräs".
Oisihan niitä parempiakin koneita, mutta kun pärjää tuollaisella niin mitäpä minä koneita isontamaan tai uusimaan. Valtra ja pikkuvalmetti on sitten myös. Valtrakin on kooltaan nykyajan vastainen, kun on pikkuinen.
Ei aina tarvitse sitä aivan uunituoretta +200 heppaista tehdäkseen maataloustöitä ja koneurakointia, se on lähinnä pointtini.
Liian paljon on koneliikkeillä muutaman satatuntia ajettuja puolenkymmentävuotta vanhoja koneita listoilla. Minusta siinnä ei ole mitään järkeä, kun sillä hinnalla minkä tuollainen sähköhevoinen on arvoaan alentanut, oisi työt teettänyt jollain muulla, vaikka sillä leyland urakoitsijalla halvemmalla.
38 € per käyttötunti tuli tuttavani traktorinvaihdos maksamaan, kun pisti 2 v vanhan ja 300 h ajetun traktorin vaihtoon uudempaan samanlaiseen, hieman erilaisesti varusteltuun. Järkeä??