Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta  (Luettu 9283 kertaa)

aretus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Tommonen idea on ollu mietteillä jo jonkunaikaa, mitäs raati sanoo, onko mitään järkeä moisessa?
Ja sitten toiseksi.. mistähän tommosia käytettyjä vanhoja kärrejä voisi löytää kunnostettavaksi?

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Onhan noita liikenteessä, joku ajelee niillä jyviä pitkin talveakin, siinä on aisassa hydraylisylinterillä painotus, että saa vähän painoa traktorille, Pelkästään puintiajan käyttöön niitä on ihan sellaisenaan yhdellä viljelijällä useampia, näyttää käyttävän keulapumppu yksikköä joka roikkuu traktorin etunostolaittees, öljyn tarve lienee vähän isompi kun nois pikku kärryis varsinkin jos on tunkka vain lavan nokassa. Liittymät pitää olla ajan mukaiset oikaisee traktorin peräs aika kivasti jos semmonen kymmenmetrinenkin on kärry. Nettikoneesta niitä löytyy alle kympillä saa jo jonkinlaisia kiinteälavaisia saa muutamalla tonnilla.

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Mikäs siinä, jos haluat harrastaa, lapioida paripyörien väliin jumittunutta savea tieltä ja pihoilta ja katsella loputonta öljyläikkäriviä hallin lattialla.. loppupeleissä ei taida tulla kaikkineen edes halvaksikaan. Kyttäile esim. nettikone.com:ista sopivan kokoiset oikeat traktorikärryt ja hanki tarvittaessa niihin isommat, oikeat kärrynrenkaat, lopputulos on varmasti parempi.
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
kyllähän niitä edullisesti saa joskin vaatii traktorilta painoa että liikkuu johonkin ja kyllä se kymppimetrinen nyt aika pienistäkin liittymistä perässä tulee
kipin tiivistäminen ei paljoa maksa jos on housukippi patakippi kalliimpi
ja parhaimmat renkaat kärryihin on ehdottomasti kuokin renkaat ja renkaan vaihtaminen ei paljoa lompakkoa rasita ehjä rengas ja työ on noin 30€ luokkaa

Kartsa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Nooooo Itellä noita on pari caaniaa ja yks sisu maakärry, ei pajoa enää tuhtit ja velsat junkkarit kiinnosta... täys kuarma ku päällä on nii hyvä vetää että ei tosikaan, ei soura eikä tyhyjänä pompi... ison veturin vaatii Valtra t160 noita vetelen, öljyt riittää hyvin ei tarvi mitää omaa hydrauliikkaa

lennuosku

Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Hyvä vilja kärry niistä tulee ,vetoaisan ko modifioi nivelaisaksi .Oma kärry 1+3 akselinen 9m lava   32m3,taittuu sievästi kapeistaki rumpuista  hydr sylinterillä voi ohjata etuvaunun "koukkaamaan" käännöksissä tulee perässä mistä traktori vain sopii.Kääntäminen onnistuu näppärästi ei tarvi traktorilla ohjata, etuvaunun voi vaikka paikallaan kääntää aina oikeaan suuntaan. suosittelen

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Nooooo Itellä noita on pari caaniaa ja yks sisu maakärry

Eivät ole olleet kuorma-autossa perävaununa, kuten kysyjä tarkoitti?

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Tiedän joitakin täysperän käyttäjiä. Edullisia ovat. Nyt kun kärryjen leveysmaksimi muuttui luulis niitä olevan tulevaisuudessa tarjolla. Ainakin niitä vanhempia mitä ei kannata modifioida.

Joku tuumas niistä renkaan väliin jäävistä savista, ei ole pakko olla paripyörä. On tarjolla jo singlepyörämallejakin iäkkäänä. Tiedän joidenkin hankkineen alkuperäseen napaan sopivan vanteen jolle saa riparenkaan 560-800mmm. Toki siinä hukkuu helposti 4-5 tn

Tuo nivelaisastydeemi kuulostaa kiinnostavata.
Akana

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Tiedän joidenkin hankkineen alkuperäseen napaan sopivan vanteen jolle saa riparenkaan 560-800mmm. Toki siinä hukkuu helposti 4-5 tn

Tuo nivelaisastydeemi kuulostaa kiinnostavata.
Mittatilausvanteita muokkaa Kaurajoella http://www.vannejarengaspalvelu.com/tuotteet/

Nivelaisasta jos saisi 1000 sanan vahvistukseksi vielä kuvankin, niin hyvä olisi. Mitoitustietoakin olisi hyvä olla ettei tarvitse montaa kertaa tehdä.

Tuossa olisi yksi kihara-aisainen tpv-lavetti, josta tulisi varmaan tosi hyvä tuolla varustuksella. Todella harvatelinen vaunu hiipii hienosti siltarummun pään yli ainakin tyhjänä. Pellolla pitää kaartaa ettei myllää.

lennuosku

Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Tässä olis kuvaa aisa sydeemistä...

isanta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 281
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Mielenkiintoista juttua!

32 m3 vehnää painaa n. 25 tn. Saako noita lain mukaan vetää minkäänmoisella traktorilla, painohan ei tule aisalle?


aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Mielenkiintoista juttua!

32 m3 vehnää painaa n. 25 tn. Saako noita lain mukaan vetää minkäänmoisella traktorilla, painohan ei tule aisalle?

Jos kärryssä on jarrut, aisapainolla ei ole merkitystä, ja painoa voi olla 3x traktorin paino. Toivottavasti kukaan ei suunnittele vetävänsä tuollaista jarruttomana.

Kuorma-auton jarrut toimii paineilmalla, traktorin yleensä öljynpaineella, eli sovittaminen vaatii pientä askartelua jompaankumpaan.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Mielenkiintoista juttua!

32 m3 vehnää painaa n. 25 tn. Saako noita lain mukaan vetää minkäänmoisella traktorilla, painohan ei tule aisalle?

Jos kärryssä on jarrut, aisapainolla ei ole merkitystä, ja painoa voi olla 3x traktorin paino. Toivottavasti kukaan ei suunnittele vetävänsä tuollaista jarruttomana.

Kuorma-auton jarrut toimii paineilmalla, traktorin yleensä öljynpaineella, eli sovittaminen vaatii pientä askartelua jompaankumpaan.



--eikös painohomma mee niin,että 3xtraktori+3tn aisalle?.Siis 5tn tr.sallii 3tn:n aisapainolla 18tn kärryn.
--vanhalla auton perävaunulla siis 3xtraktori.eli 15tn 5tn:n traktorilla.
--siis tietenkin jarrut pitää olla(tai veto)...

aretus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
Mielenkiintoista juttua!

32 m3 vehnää painaa n. 25 tn. Saako noita lain mukaan vetää minkäänmoisella traktorilla, painohan ei tule aisalle?

Jos kärryssä on jarrut, aisapainolla ei ole merkitystä, ja painoa voi olla 3x traktorin paino. Toivottavasti kukaan ei suunnittele vetävänsä tuollaista jarruttomana.

Kuorma-auton jarrut toimii paineilmalla, traktorin yleensä öljynpaineella, eli sovittaminen vaatii pientä askartelua jompaankumpaan.


Hmm paljonkohan noitten kuorma-autojen perävaunujen omamassat on? 10tn?.. jos tolla 3x traktorin paino hommalla mennää ni eihän 5t painavalla traktorilla saa vetää paljon muuta ku tyhjää kärriä :O

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: viljakärri vanhasta kuorma-auton perävaunusta
vastaavan kantavuuden saaminen esim Karko kärryillä tietää kärrylle omapainoa n 8500 kg, akseleita 3. Tuossa akseleita 3-5 kpl. Ja nämä rekan kärryt on kyllä varsin keveitä.

http://services.mascus.com/image.aspx?did={A1207E77-3884-4054-94F7-49FB5EBDFDE7}&ctl=cargo-transport&prodid={c0eb52da-b0c9-450d-9c56-8377d95d521f}

tuo raskaammasta päästä olevia kärryjä. 13 m ja noin 10 000 kg. Jos olisi singlerenkaat ja lava lyhyt keventäisköhä kohtuu paljon rakenetta?  Kun 9 m lavaan mahtuu jo viljaa lähemmäksi 30 mottia.

Vaan mulle nää on vain mukavaa haaveilua. Ei oikeen usko riitä että nousee rehukasalle nää ilman telakonetta. Ja koitan mahdollisimman vähänä pitää raudan määrän pihassa.
Akana