Tuo akselipainosääntö on varmaan kehitetty joskus 30 vuotta sitten nyrkkisäännöiksi vähemmän välkyille epeleille, jolloin maatalouskoneetkin oli lähestulkoon samanlaisia joka talossa, eri maaleissa vaan. Vehjes kuin vehjes painattaa allansa olevaa maata 2, hiukan monimutkaisemmin ajateltuna 3 tekijän kautta.
Tekijät 1 ja 2 ovat massa ja kantava pinta ala. Kun sinulla on tonnin kuutio, jonka sivut on siis neliön, niin se painattaa maata tonnilla/neliö. Jos asetat neliön alle 20 millisen vilmivanerin, jonka ala on 4 neliötä, ja möhkön taas siihen päälle, niin se painattaa maata 250kg/neliö, eli 25% vähemmän. Monimutkaisemmin ajateltuna vaneri joustaa hieman keskellä tonnin neliön painon alla, joten se tonni ei jakaudu ihan tasan koko 4 neliön alalle. Näin tietenkin toimii myös rattorin kumi, mitä isompi paine renkaassa, sitä korostetummin.
Näin samoin kun sinulla on X tilavuuksinen lietekärri, se painattaa maata massallaan renkaiden yhteenlasketun maakosketuspinta-alan kautta. Kun lisätään renkaiden leveyttä ja korkeutta sekä vielä lisää renkaita alle, kantava pinta ala massaa kohden kasvaa, eli painattava voima tiettyä alaa kohden laskee.
Tekijä 3 on sitten vehkeen kokonaismassan jakaantuminen eri akseleille, joka tekee asiasta jännempää. Traktorin painojakauma on harvoin 50/50. Tällöin on jotain mieltä laskea akselipainon kautta, jos on esim. 5 siipinen aura ilmassa nostolaitteilla. Tuolloin voi olla noin esim. 7+2tn 80% taka akselilla.
Samoin erilaiset kärrit harvoin kantaa koko massaansa vain renkaillaan, vaan vetokoukullekin tulee ja on ihan kiitollista että tuleekin jonkin verran painoa. Hienoimmissa vehkeissä voi siirtää enemmänkin painoa traktoriin painonsiirtosysteemeillä.
Sitten käytännön täpinöinnissä voi olla erilaisia hetkellisiä painonheilahteluja, kuten nostettaessa päisteessä aurat ylös, jolloin laskut menee sekasin.
Silti joka tapauksessa maata ei painata mitkään akselit, vaan tietty massa tietyn kantavan pinta-alan kautta. Kuin saapas verrattuna lumikenkään tai 3 metrin maastosukseen hangella. Sopii inttää että ei olisi väliä, ja demonstroida tännepäin vaikka hankijuoksuvideolla, kuinka hienosti se sujuu.
Lyhyesti. Mikä akseli milloinkin painoa kantaa, kun sen rengastuksen kokoa kasvattaa, painatus vähenee. Jos paino jakautuu akseleille epätasaisesti, kannattaa kehittää konsteja tasaamiseksi.
En pitäisi n. 15m3 kärriä nykypäivänä mitenkään isona. Aika jämpti välimalli. Sanotaanko näin:
alle 8 = nysä
8-12 = pieni
12-18 = keskikokoinen
18-25 = iso
yli 25 = turhan iso