Agronet

Keskusteluaiheet => Kasvintuotanto => Aiheen aloitti: jylperö - 20.04.13 - klo:08:19

Otsikko: kakan ajjuun
Kirjoitti: jylperö - 20.04.13 - klo:08:19
Joko olette kakkia ajelleet nurmille?  Niinhän tuo polttelisi aloitella paska ralli.
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: SKN - 20.04.13 - klo:08:20
Joko olette kakkia ajelleet nurmille?  Niinhän tuo polttelisi aloitella paska ralli.

Helikopterilla vai? Sula on mutta pikkasen liian märkää.
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: Last Man Standing - 20.04.13 - klo:09:10
>tuo polttelisi aloitella paska

Siistimpiäkin fetissejä on tarjolla kuin mainittu kusi ja paska--...
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: jylperö - 20.04.13 - klo:09:44
Joko olette kakkia ajelleet nurmille?  Niinhän tuo polttelisi aloitella paska ralli.

Helikopterilla vai? Sula on mutta pikkasen liian märkää.
Traktorilla .
Hyvin kantaa maa  huomenna aloitan aikasella aamulla. Tänään  hieman sekoitellaan.
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: Urakoottija - 20.04.13 - klo:09:45
Joko olette kakkia ajelleet nurmille?  Niinhän tuo polttelisi aloitella paska ralli.

Helikopterilla vai? Sula on mutta pikkasen liian märkää.
Traktorilla .
Hyvin kantaa maa  huomenna aloitan aikasella aamulla. Tänään  hieman sekoitellaan.

Yks isäntä kyseli jo ja sanoi, että vappuun mennessä pitäis olla ajettuna....
Mutta mikäs siinä mennään jos asiakas niin tahtoo  ;D
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: bobbari - 20.04.13 - klo:12:24
Joko olette kakkia ajelleet nurmille?  Niinhän tuo polttelisi aloitella paska ralli.

Helikopterilla vai? Sula on mutta pikkasen liian märkää.
Traktorilla .
Hyvin kantaa maa  huomenna aloitan aikasella aamulla. Tänään  hieman sekoitellaan.
   Just joo.  Ensimmäisellä kylvölohkolla on nyt vettä korviin asti...  ;D
Taitaa olla viisainta varrota vähän aikaa.
Tois puolla jokkee oli kalkkia levitetty pari päivää sitten.   Ja sen kyllä huomaa.  ::)
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: kaaleppi - 20.04.13 - klo:21:30
Routa kantais just nyt ja vedetkin on aivan hetki sitten kaikonnu. Mato- & juuriystävällisin aika lienee mitä vaan voi olla.
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: SKN - 21.04.13 - klo:08:25
Kyllä täytyy ihmetellä ketä päästää esmes tollasen monsterin polkemaan makro ja mikrohuokoset vituiks pellolta. Kastemadollekin käy kuin sinappituubille rekan pyörän alla......... :o

http://www.nettikone.com/challenger/terra-gator/1160764
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: jylperö - 21.04.13 - klo:14:00
Hyvin onnistuu koneet menee kuin sukkasillaan toki en millään 15motin vaunulla ajelekkaan.
Keli saisi olla huonompi ravinteet taitaa haihtua turhan ripeään....
tiistaiksi luvattu pilvistä ja pientä sadetta olisikko silloin sitten aika jatkaa.

Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: kaaleppi - 21.04.13 - klo:14:49
Kyllä täytyy ihmetellä ketä päästää esmes tollasen monsterin polkemaan makro ja mikrohuokoset vituiks pellolta. Kastemadollekin käy kuin sinappituubille rekan pyörän alla......... :o

http://www.nettikone.com/challenger/terra-gator/1160764

Jos olis rattori tyyliin Vallu N163 tai vastaava, pareilla eessä ja takana + kärry noin luokkaa 14-16m3, jossa tridem rengastus niin kehtaisko sillä jo matojen päälle ajaa.
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: Von Göpel - 21.04.13 - klo:16:24
Nyt kannattaa pellot lintata niin ei sitten tule sadonkorjuun kanssa sitä ikävää ongelmaa ettei meinaa mahtua mihinkään. ;D
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: Paalaaja - 21.04.13 - klo:18:49
Kyllä täytyy ihmetellä ketä päästää esmes tollasen monsterin polkemaan makro ja mikrohuokoset vituiks pellolta. Kastemadollekin käy kuin sinappituubille rekan pyörän alla......... :o

http://www.nettikone.com/challenger/terra-gator/1160764

Jos olis rattori tyyliin Vallu N163 tai vastaava, pareilla eessä ja takana + kärry noin luokkaa 14-16m3, jossa tridem rengastus niin kehtaisko sillä jo matojen päälle ajaa.

Maaperätieteilijöiden mukaan 5 tonnin akselipaino ei saisi koskaan ylittyä edes hyvissä olosuhteissa..

..Ja mksimiin ei rengastuksella voi vaikuttaa...
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: JD6630 - 21.04.13 - klo:19:07
Jos olis rattori tyyliin Vallu N163 tai vastaava, pareilla eessä ja takana + kärry noin luokkaa 14-16m3, jossa tridem rengastus niin kehtaisko sillä jo matojen päälle ajaa.
Tartteeko sen kärryn olla aina nii saataran valtava.

6 mottia riittää aivan mainiosti 8)
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: bobbari - 21.04.13 - klo:19:13
Jos olis rattori tyyliin Vallu N163 tai vastaava, pareilla eessä ja takana + kärry noin luokkaa 14-16m3, jossa tridem rengastus niin kehtaisko sillä jo matojen päälle ajaa.
Tartteeko sen kärryn olla aina nii saataran valtava.

6 mottia riittää aivan mainiosti 8)
   Taitaa 6630 jonnu olla just sopiva sen paskatiinun eteen?  8)
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 21.04.13 - klo:19:14

Maaperätieteilijöiden mukaan 5 tonnin akselipaino ei saisi koskaan ylittyä edes hyvissä olosuhteissa..

..Ja mksimiin ei rengastuksella voi vaikuttaa...


Tää ei oikein mene järkeen, vaikka sitä on jo vuosikausia sitten mm. KV:ssä kirjoitettu.

Tällä logiikalla yli 5 tn painava mikä tahansa ilmatyynyaluskin olisi maaperälle turmiollinen. Yksi kosketuspinta maahan eli jopa yksittäiseen pyörään verrattava tilanne.

Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: JD6630 - 21.04.13 - klo:19:20
  Taitaa 6630 jonnu olla just sopiva sen paskatiinun eteen?  8)
Joo kevyesti liikkuu, mutta menee tarvittaessa jopa maasiallakin.
300m3 säiliön tyhjennykseen ei kovin suureen kalustoon hyövää investoida ;D
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: SKN - 21.04.13 - klo:19:56
Meinavat kyllä ihan tosissaan alkaa paskan ajon vappuna.
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: ijasja2 - 21.04.13 - klo:20:50
Meinavat kyllä ihan tosissaan alkaa paskan ajon vappuna.

Ennen :)

Kaveri jo hippuloi, kynnös pölisee kuivalla hietikolla ;D
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: ijasja2 - 22.04.13 - klo:08:51
Meinavat kyllä ihan tosissaan alkaa paskan ajon vappuna.

Ennen :)

Kaveri jo hippuloi, kynnös pölisee kuivalla hietikolla ;D
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: Oksa - 22.04.13 - klo:09:00
eikös se virallinenkii lupa ole jo voimasa?          heti kun pelto kantaa niin paakkelsia levälleen. kattoo sitten mitä tekee seuraavaks!    tai toiseks!
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: kaaleppi - 22.04.13 - klo:13:09
Tuo akselipainosääntö on varmaan kehitetty joskus 30 vuotta sitten nyrkkisäännöiksi vähemmän välkyille epeleille, jolloin maatalouskoneetkin oli lähestulkoon samanlaisia joka talossa, eri maaleissa vaan. Vehjes kuin vehjes painattaa allansa olevaa maata 2, hiukan monimutkaisemmin ajateltuna 3 tekijän kautta.

Tekijät 1 ja 2 ovat massa ja kantava pinta ala. Kun sinulla on tonnin kuutio, jonka sivut on siis neliön, niin se painattaa maata tonnilla/neliö. Jos asetat neliön alle 20 millisen vilmivanerin, jonka ala on 4 neliötä, ja möhkön taas siihen päälle, niin se painattaa maata 250kg/neliö, eli 25% vähemmän. Monimutkaisemmin ajateltuna vaneri joustaa hieman keskellä tonnin neliön painon alla, joten se tonni ei jakaudu ihan tasan koko 4 neliön alalle. Näin tietenkin toimii myös rattorin kumi, mitä isompi paine renkaassa, sitä korostetummin.

Näin samoin kun sinulla on X tilavuuksinen lietekärri, se painattaa maata massallaan renkaiden yhteenlasketun maakosketuspinta-alan kautta. Kun lisätään renkaiden leveyttä ja korkeutta sekä vielä lisää renkaita alle, kantava pinta ala massaa kohden kasvaa, eli painattava voima tiettyä alaa kohden laskee.

Tekijä 3 on sitten vehkeen kokonaismassan jakaantuminen eri akseleille, joka tekee asiasta jännempää. Traktorin painojakauma on harvoin 50/50. Tällöin on jotain mieltä laskea akselipainon kautta, jos on esim. 5 siipinen aura ilmassa nostolaitteilla. Tuolloin voi olla noin esim. 7+2tn 80% taka akselilla.

Samoin erilaiset kärrit harvoin kantaa koko massaansa vain renkaillaan, vaan vetokoukullekin tulee ja on ihan kiitollista että tuleekin jonkin verran painoa. Hienoimmissa vehkeissä voi siirtää enemmänkin painoa traktoriin painonsiirtosysteemeillä.

Sitten käytännön täpinöinnissä voi olla erilaisia hetkellisiä painonheilahteluja, kuten nostettaessa päisteessä aurat ylös, jolloin laskut menee sekasin.

Silti joka tapauksessa maata ei painata mitkään akselit, vaan tietty massa tietyn kantavan pinta-alan kautta. Kuin saapas verrattuna lumikenkään tai 3 metrin maastosukseen hangella. Sopii inttää että ei olisi väliä, ja demonstroida tännepäin vaikka hankijuoksuvideolla, kuinka hienosti se sujuu.

Lyhyesti. Mikä akseli milloinkin painoa kantaa, kun sen rengastuksen kokoa kasvattaa, painatus vähenee. Jos paino jakautuu akseleille epätasaisesti, kannattaa kehittää konsteja tasaamiseksi.

En pitäisi n. 15m3 kärriä nykypäivänä mitenkään isona. Aika jämpti välimalli. Sanotaanko näin:

alle 8 = nysä
8-12 = pieni
12-18 = keskikokoinen
18-25 = iso
yli 25 = turhan iso
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: -SS- - 22.04.13 - klo:19:07
Ei tarvitse terveisiä kuljetella; http://www.youtube.com/watch?v=tTEN1HRBIQQ

-SS-
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: luomuviljelijä - 23.04.13 - klo:06:39
Eilen ajoin ensimmäiset kuormat. Nurmen pintaan ei jääny jälkeäkään  :)
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: Tapani - 23.04.13 - klo:06:52
Ei tarvitse terveisiä kuljetella; http://www.youtube.com/watch?v=tTEN1HRBIQQ

-SS-
Jotenkin tuo multain näyttää onnettomalta tommosen yhdistelmän perässä. Jontikassa ei riitä tehot leveämpään multaimeen :)
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: jylperö - 23.04.13 - klo:07:35
Eilen ajoin ensimmäiset kuormat. Nurmen pintaan ei jääny jälkeäkään  :)

Loppu ajelu kelit melko äkkiä sunnuntaina onnistui muuten kyllä typpi vain meni taivaalle. Eillen *****ili vaunu ja iltapäivällä peltoon rupesi jäämään jälkeä, Eli voi kömpiä takaisin uunin pankolle.
Lauantaina jos olisi ollut hereillä olisi ollut hyvät olosuhteet.
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: Von Göpel - 23.04.13 - klo:16:22
Tuo akselipainosääntö on varmaan kehitetty joskus 30 vuotta sitten nyrkkisäännöiksi vähemmän välkyille epeleille, jolloin maatalouskoneetkin oli lähestulkoon samanlaisia joka talossa, eri maaleissa vaan. Vehjes kuin vehjes painattaa allansa olevaa maata 2, hiukan monimutkaisemmin ajateltuna 3 tekijän kautta.

Tekijät 1 ja 2 ovat massa ja kantava pinta ala. Kun sinulla on tonnin kuutio, jonka sivut on siis neliön, niin se painattaa maata tonnilla/neliö. Jos asetat neliön alle 20 millisen vilmivanerin, jonka ala on 4 neliötä, ja möhkön taas siihen päälle, niin se painattaa maata 250kg/neliö, eli 25% vähemmän. Monimutkaisemmin ajateltuna vaneri joustaa hieman keskellä tonnin neliön painon alla, joten se tonni ei jakaudu ihan tasan koko 4 neliön alalle. Näin tietenkin toimii myös rattorin kumi, mitä isompi paine renkaassa, sitä korostetummin.

Näin samoin kun sinulla on X tilavuuksinen lietekärri, se painattaa maata massallaan renkaiden yhteenlasketun maakosketuspinta-alan kautta. Kun lisätään renkaiden leveyttä ja korkeutta sekä vielä lisää renkaita alle, kantava pinta ala massaa kohden kasvaa, eli painattava voima tiettyä alaa kohden laskee.

Tekijä 3 on sitten vehkeen kokonaismassan jakaantuminen eri akseleille, joka tekee asiasta jännempää. Traktorin painojakauma on harvoin 50/50. Tällöin on jotain mieltä laskea akselipainon kautta, jos on esim. 5 siipinen aura ilmassa nostolaitteilla. Tuolloin voi olla noin esim. 7+2tn 80% taka akselilla.

Samoin erilaiset kärrit harvoin kantaa koko massaansa vain renkaillaan, vaan vetokoukullekin tulee ja on ihan kiitollista että tuleekin jonkin verran painoa. Hienoimmissa vehkeissä voi siirtää enemmänkin painoa traktoriin painonsiirtosysteemeillä.

Sitten käytännön täpinöinnissä voi olla erilaisia hetkellisiä painonheilahteluja, kuten nostettaessa päisteessä aurat ylös, jolloin laskut menee sekasin.

Silti joka tapauksessa maata ei painata mitkään akselit, vaan tietty massa tietyn kantavan pinta-alan kautta. Kuin saapas verrattuna lumikenkään tai 3 metrin maastosukseen hangella. Sopii inttää että ei olisi väliä, ja demonstroida tännepäin vaikka hankijuoksuvideolla, kuinka hienosti se sujuu.

Lyhyesti. Mikä akseli milloinkin painoa kantaa, kun sen rengastuksen kokoa kasvattaa, painatus vähenee. Jos paino jakautuu akseleille epätasaisesti, kannattaa kehittää konsteja tasaamiseksi.

En pitäisi n. 15m3 kärriä nykypäivänä mitenkään isona. Aika jämpti välimalli. Sanotaanko näin:

alle 8 = nysä
8-12 = pieni
12-18 = keskikokoinen
18-25 = iso
yli 25 = turhan iso
Renkaiden leventäminen auttaa siten että pintamaa ei tiivisty ,mutta muuhun tiivistymiseen sillä ei ole vaikutusta,eli maa tiivistyy syvemmältä ja se vasta onkin hankalaa kun sinne ei yllä mikään muokkausväline.Useille tämän ymmärtäminen on ylivoimaista ,mutta niin vain on kaikissa tiivistymis kokeissa käynyt.
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: jylperö - 23.04.13 - klo:18:49
Minä en ymmärrä. Jos kulkee lumikengillä tiivistyykö lumi sieltä maan pinnan rajasta.?
Otsikko: Vs: kakan ajjuun
Kirjoitti: Äärisosialisti - 23.04.13 - klo:19:13

alle 8 = nysä
8-12 = pieni
12-18 = keskikokoinen
18-25 = iso
yli 25 = turhan iso

Say no more  8)