Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Köyhänmiehen taakseajolaitteet  (Luettu 8747 kertaa)

jullikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Köyhänmiehen taakseajolaitteet
Kyselläänhän masinisti palstan lisäksi täältäkin vinkkejä taakseajon ohjauksen tekemiseen. Pääsis rakentelemaan, kun sais vähän itsevarmuutta asian tiimoilta.

Lainaus
Minulla on vanhaan 604:een tuppisovitteinen Masa kaivuri. Työergonomia on todella huono. Tähän asti kaivuut on tehty selkä kierossa, kädet selkänojan päällä ja jalka kaasulla. Keväällä olisi sen verran laikutusta, joten päätin parantaa työasentoa.

Tein penkkiin käännön. Ratin kun ottaa lisäksi irti, niin penkin saa riittävän eteen, että jalat mahtuvat hyvin. Ohjaamon takaseinää en ajatellut muokata.

Kytkimelle tein taakse yksinkertaisen korkean vivun, josta menee tanko kytkinpolkimeen. Tämäkin toimii välttävästi.

Vaihteenkin saa laitettua silmään penkki väärinpäin.

Käsijarruvipuun 20cm jatkoa, niin sekin tulee hyvin hollille.

Mutta entä ohjaus? Suunnitelma olisi käyttää työhydrauliikan 2-toimista lohkoa siihen. T-haarat ohjaussylinterin letkuihin ja pikaliittimillä kiinni traktorin perään. Mutta mitä muuta? Tänään kävin Valtralla ja hydrauliliikkeessä kyselemässä, mutta mitään faktaa ei tuntunut löytyvän. Painetta ainakin pitäisi alentaa. Riittääkö jos tuollaisella kaksoispaineenrajoittimella rajoittaa paineen 90bariin ja sitten vain t-haaroilla kiinni? http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa/product_details.php?p=295

Muistan törmänneeni joskus keskusteluihin, joissa ihmiset oli näitä rakennellut metsävehkeisiin. Eli mielellään kuulis kokemuksia, ennekuin rikkoo jotain tai ostaa satasilla turhia osia.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26186
  • vastustan
Vs: Köyhänmiehen taakseajolaitteet
Kyselläänhän masinisti palstan lisäksi täältäkin vinkkejä taakseajon ohjauksen tekemiseen. Pääsis rakentelemaan, kun sais vähän itsevarmuutta asian tiimoilta.

Lainaus
Minulla on vanhaan 604:een tuppisovitteinen Masa kaivuri. Työergonomia on todella huono. Tähän asti kaivuut on tehty selkä kierossa, kädet selkänojan päällä ja jalka kaasulla. Keväällä olisi sen verran laikutusta, joten päätin parantaa työasentoa.

Tein penkkiin käännön. Ratin kun ottaa lisäksi irti, niin penkin saa riittävän eteen, että jalat mahtuvat hyvin. Ohjaamon takaseinää en ajatellut muokata.

Kytkimelle tein taakse yksinkertaisen korkean vivun, josta menee tanko kytkinpolkimeen. Tämäkin toimii välttävästi.

Vaihteenkin saa laitettua silmään penkki väärinpäin.

Käsijarruvipuun 20cm jatkoa, niin sekin tulee hyvin hollille.

Mutta entä ohjaus? Suunnitelma olisi käyttää työhydrauliikan 2-toimista lohkoa siihen. T-haarat ohjaussylinterin letkuihin ja pikaliittimillä kiinni traktorin perään. Mutta mitä muuta? Tänään kävin Valtralla ja hydrauliliikkeessä kyselemässä, mutta mitään faktaa ei tuntunut löytyvän. Painetta ainakin pitäisi alentaa. Riittääkö jos tuollaisella kaksoispaineenrajoittimella rajoittaa paineen 90bariin ja sitten vain t-haaroilla kiinni? http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa/product_details.php?p=295

Muistan törmänneeni joskus keskusteluihin, joissa ihmiset oli näitä rakennellut metsävehkeisiin. Eli mielellään kuulis kokemuksia, ennekuin rikkoo jotain tai ostaa satasilla turhia osia.
nimimerkki weijo oli muistakseni laittanu T-valtraan ohjauksen vivulla ja mitään paineenalennusta ei ollut välissä :-\ :-\ :-\ :-\
toki eri aikakauden vehkeitä....mutta mutta kovaa hommaa on laikutus tuolla pelillä ;D ;D ;D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Köyhänmiehen taakseajolaitteet
Kyselläänhän masinisti palstan lisäksi täältäkin vinkkejä taakseajon ohjauksen tekemiseen. Pääsis rakentelemaan, kun sais vähän itsevarmuutta asian tiimoilta.

Lainaus
Minulla on vanhaan 604:een tuppisovitteinen Masa kaivuri. Työergonomia on todella huono. Tähän asti kaivuut on tehty selkä kierossa, kädet selkänojan päällä ja jalka kaasulla. Keväällä olisi sen verran laikutusta, joten päätin parantaa työasentoa.

Tein penkkiin käännön. Ratin kun ottaa lisäksi irti, niin penkin saa riittävän eteen, että jalat mahtuvat hyvin. Ohjaamon takaseinää en ajatellut muokata.

Kytkimelle tein taakse yksinkertaisen korkean vivun, josta menee tanko kytkinpolkimeen. Tämäkin toimii välttävästi.

Vaihteenkin saa laitettua silmään penkki väärinpäin.

Käsijarruvipuun 20cm jatkoa, niin sekin tulee hyvin hollille.

Mutta entä ohjaus? Suunnitelma olisi käyttää työhydrauliikan 2-toimista lohkoa siihen. T-haarat ohjaussylinterin letkuihin ja pikaliittimillä kiinni traktorin perään. Mutta mitä muuta? Tänään kävin Valtralla ja hydrauliliikkeessä kyselemässä, mutta mitään faktaa ei tuntunut löytyvän. Painetta ainakin pitäisi alentaa. Riittääkö jos tuollaisella kaksoispaineenrajoittimella rajoittaa paineen 90bariin ja sitten vain t-haaroilla kiinni? http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa/product_details.php?p=295

Muistan törmänneeni joskus keskusteluihin, joissa ihmiset oli näitä rakennellut metsävehkeisiin. Eli mielellään kuulis kokemuksia, ennekuin rikkoo jotain tai ostaa satasilla turhia osia.
nimimerkki weijo oli muistakseni laittanu T-valtraan ohjauksen vivulla ja mitään paineenalennusta ei ollut välissä :-\ :-\ :-\ :-\
toki eri aikakauden vehkeitä....mutta mutta kovaa hommaa on laikutus tuolla pelillä ;D ;D ;D ;D

On juu... ainakin jos tavoitteena on sellainen oikea laikku, jonka tavoitteena on se "ötököiden leviämisen esto". Eli 80 senttiä kanttiinsa. Vai oliko se 60 senttiä  ::)

Itse asiasta minulla ei ole mitää sanomista. Taaskaan.. Mutta tuo lainattu ohje ohjauksen toteuttamisesta tuntuu ihan järkevältä. Tai jos jatkaisi ohjauspyörän akselia vähän yli metrin, silloin ratti nousisi kattoon ja konetta voisi ohjata selkä keulaa kohti ja kädet pystyssä  ;D Itse tekisin noin jos olisi pakko pelleillä jossain kannikossa jollain Mooseksen vanhalla valmetilla  ;D Kädet pystyssä siellä tulisi kuitenkin oltua 80% työajasta.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Köyhänmiehen taakseajolaitteet
Jos laittais orbitrooliin tosi pitkät letkut niin ratin vois laittaa mihin vaan hytissä.
Kui mää ain olen paras?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Köyhänmiehen taakseajolaitteet
On kokemusta, raktoria pystyy ohjaamaan ilman mitään sen suurempia paineenalennushilppeitä vetämällä suoraan ulkopuolisesta hydrauliikasta letkut t haaralla kääntösylinterin letkuihin.

Itse kumminkin harkitsisin virittää jonkinlaisen sähkömoottorin kääntämään rattia ja napit johonkin käden ulottuville. Suurin syy siihen on että mahdollisen letkurikon tai vahingossa tapahtuvan hydrauliikkavivun hipaisun jälkeinen ulostautuminen tieltä voi olla kohtalokas.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3154
Vs: Köyhänmiehen taakseajolaitteet
Miten ne on toteutettu traktorikaivureissa? Napit kahvassa, magneettiventiili suoraan t nipoilla ohjaukseen?

jullikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Köyhänmiehen taakseajolaitteet
Kiitokset kommenteista.

Tarkoitus on laittaa tuo taakseajon ohjaus pikaliittimillä, jotta sen saa otettua irti muulloin kuin kaivaessa.

Itsekin mietin, että välttämättä mitään paineenalennusta ei tarvittaisi. Eihän paine nousisi kovin korkeaksi, vasta kun pyörät menee ääriasentoon. Ja sittenkin ohjaussylinteri ja orbitrooli varmaan kestäisi vanhan valmetin kehittämän paineen. Mutta 100 eurolla toisaalta saa tuon paineenrajoituksen, joten taidan pelata varman päälle.

Eihän tuossa laikutushommassa kovalle tuntipalkalle pääse. Lähellä olevat sileät aukot on tullut itse laikutettua. Saapahan sellaiset mättäät kun itse haluaa. Kaivurikuskeilla tuntuu urakkahommissa olevan niin kiire, että monesti kauhastaan niin syvälti ja mättäästä tulee liian paksu.

JKH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Köyhänmiehen taakseajolaitteet
Dii,
eiköös noissa Orbiteissa näissä sovelluksissa yleensä ole shokkiventtiilit sylinterin lähdöissä, eli purkavat ylipaineen sen kautta. Eli sen puolesta voisi kai ajatella että voi syöttää suoraan hydrauliikasta painetta.

Itse toteuttaisin kyllä 4/3 sähköventtiilillä jossa sähköttömänä P ja T yhdessä, eli orbille menevä paine venttiilin Phen josta tulee Tn kautta orbille, toimii normaalisti sähköttömänä. Sähköllä toiseen suuntaan, paine sylinterille, paluu Tn kautta orbille ja säiliöön. Sama toiseen suuntaan, orbin shokit suojaa sylinterin, eli purkaa sitä kautta paluuseen normaalisti.

Hydrauliliikkeessä moista talvella suunniteltiin ja todettiin että pitäisi tulla aika toimiva. Jos venttiilin haluaa pois maantieajoon niin sitten hanat joilla ohjataan venttiilin ohi orbille.

Mitenkähän NHn SuperSteer on toteutettu...?

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Köyhänmiehen taakseajolaitteet
Sähköventtiili orbitin rinnalle, näin voi kumpaakin ohjaustapaa käyttää vapaasti.
Eli, orbitin paluupuolelta ylimääräisen ylipaineventtiilin kautta letku sähköventtiilin tuloliitäntään. Sähköventtiilin lähdöt T-kappaleella ohjauslinjoihin. Näin toimii itsellä "nappiohjaus".
Mielestäni kovin yksinkertainen toteuttaa. Yritin kysellä TeeJetiltä osia, ajo-opastimen kytkemiseksi systeemiin, eivät olleet halukkaita myymään -vain OEM asiakkaille sanoivat...

Edit:
Kun tarkemmin luin, niin huomasin että JHK:n ehdotus olikin aika vastaava kuin oma toteutus. Sähköventtiili vaan sijaitsee orbitin toisella puolella. Omassa versiossa orbitin shokit ei varmaan olis auttaneet, kun olisivat yrittäneet purkaa paineen sähköventtiilin P-puolelle. Ja siellä paine taas on sama kuin hydrauliikan paine... Muutenkin kun omassa tapauksessani ohjauksen paine tais olla 100-120bar, luulisin shokkien olevan huomattavasti tämän arvon yli?
Mitään hanoja, tieajoa varten ei ole. Mutta katkaisin, joka vie sähköventtiilin ohjaukselta virran on.

Viimeksi muokattu: 20.04.13 - klo:09:55 kirjoittanut Eastwood

So What?!

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Köyhänmiehen taakseajolaitteet

 Ohjauksen letkuun T-haarat ja letkut vapaana olevalle kaksitoimiselle venttiilille, hanoja väliin riittävä määrä...