Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe sivupyörä vs takapyörä kylvinkone  (Luettu 37476 kertaa)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Tätät ei taida olla ohjekirjassa, mutta jos takapyöräkoneella joutuu väkisin vetämään turhan märkään maahan ja uhkaa jyräytyä liian tiukkaan, voi laskea rengaspaineita.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Kuinka monen koneen käyttöohje sallii vetää konetta tien päällä säiliöt täynnä tai edes puolilleen täynnä? 

Kyllähän se on niin paljon maalajista, sekä kylvömäärästä kiinni tuo.

Itse en sivupyöräkonetta hanki n. 80 ha ajolle, viime keväänä pääsin hyvin 2.5 metrisellä tumella hoitamaan hommat.

Tieajo sujui hyvin
Märkä kevät, vaan silti ei tallautunut aivan karmeasti ei päisteet, eikä pelto
Kerkesi kylvämään, vaikka kylvöpäiviä oli vähän
ja koneiden hinnat on alta tonnin, niin sillä hinnanerolla ostaa jotain muuta tärkeämpää. Takapyöräkoneita ei taida oikein saada alta kymppitonnin.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Täyttövaunu kova sana pahaa maailmaa vastaan.

Täyttövaunussa on ainakin omalla kohdalla se ongelma, että jonkun pitää olla sitäkin värkkiä pellolle viemässä. Yksin tehdessä siihenkin menee oma aikansa, kun vielä kelkkoo itsensä jollakin pellolta takaisin hakemaan kylvinkonetta.

Toisaalta lajikkeen vaihtuessa tai kylvöjen päättyessä olis helppo ottaa täyttövaunusta parisataa kiloa siemeniä ja apulantaa koneeseen. Suursäkistä on aika temppuilua välillä, pakkaa holahtaa koko säkki. Ja olis se täyttövaunu turvallisempikin. Melko varmasti käy huonosti, jos etukuormaajasta räjähtää letku, kun äijä on säkin alla.

Takapyöräkoneeseen oon ollut tyytyväinen, kun polkee pikkukivetkin sopivasti maahan. Hara pitää vain säätää tarpeeksi loivaan kulmaan, ettei nosta kiviä uudelleen pintaan.

Jos kylvöistä tulee ongelmia siksi että puuttuu apumies, sellanen pitää sitten palkata. Jos logistiikka ei toimi, tulee kylvöistä pitkät ja puuduttuvat.
Tää on just tätä. Oikeasti pellolle kannattaa tilata vaikka taksi, kuin sijoittaa 10 000 euroa takapyöräkoneeseen pelkkään logistiikkaongelmaan vedoten. Kaupan päälle pellot kiittää.

Viimeksi muokattu: 25.03.13 - klo:07:59 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Jos kylvöistä tulee ongelmia siksi että puuttuu apumies, sellanen pitää sitten palkata. Jos logistiikka ei toimi, tulee kylvöistä pitkät ja puuduttuvat.

Niinkun oikeastaan niitä apumiehiä pitäisi sitten olla 2. Toinen vehtaa äkeen tms kanssa ja toinen sen täyttösysteemin ja muun logistiikan... :-(

jaana30v

  • Vieras
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Mistä niitä päteviä apumiehiä löytyy kylvöaikaan? Kelan miehille ei uskalla antaa rautakankea kummoisempaa konetta.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Jos kylvöistä tulee ongelmia siksi että puuttuu apumies, sellanen pitää sitten palkata. Jos logistiikka ei toimi, tulee kylvöistä pitkät ja puuduttuvat.

Niinkun oikeastaan niitä apumiehiä pitäisi sitten olla 2. Toinen vehtaa äkeen tms kanssa ja toinen sen täyttösysteemin ja muun logistiikan... :-(

Maajussin elämä on yhtä ongelmaa. Keväällä ei säily kylvöt kun ei saa 50hehtaaria päivässä kylvettyä. Ruiskutusten aikaan kusee vesilogistiikka ja kun koittaa syksy, kusasee viimiseks se viljankuivaus tai puinti....

Tars tehrä jotain???

Näitä kaikkia juttuja kannattaa miettiä sillon jo kun riipustaa kauppakirjaan tai vuokrasopimukseen nimeä, tai oikeestaan ennen ku edes suunnittelee niiden krijottamista.

Ja sellanen vielä, se kela-apu kasvaa koiranputkee jossakin vaiheessa ja omat pojat makaa kotona rapulaansa pois kun pitäs mennä pellolle......

Viimeksi muokattu: 25.03.13 - klo:09:07 kirjoittanut SKN

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Mistä niitä päteviä apumiehiä löytyy kylvöaikaan? Kelan miehille ei uskalla antaa rautakankea kummoisempaa konetta.

Rahalla saa aina. Omia hommia tulee usein lykättyä/ tai ne tulee tehtyä kun muut nukkuvat, jos joku tarjoaa OIKEAA tuntipalkkaa hommista.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Kosteeseen hinattava takapyörä, märkään hinattava sivupyörä ja vesiplittuun sivupyörä nostolaitekone.
No se Viska sitten unohtu listasta. ;D On nopea ja halpa. ;D Ei silti on mulla käytössä 3ms sivupyöräkonekin ja myös 2.5m nostolaitekone. Mutta sillonkun noita lettoja pidetään viljalla. Niin viska on ainoo mikä ei lauttaa.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone

Maajussin elämä on yhtä ongelmaa. Keväällä ei säily kylvöt kun ei saa 50hehtaaria päivässä kylvettyä. Ruiskutusten aikaan kusee vesilogistiikka ja kun koittaa syksy, kusasee viimiseks se viljankuivaus tai puinti....

Tars tehrä jotain???


Niin tarttiski :-)

Kummasti tahtoo aivan asiallinen aihe vääntyä kettuiluksi - mutta tämähän onkin Agronet, unohdin :-)

Kertoohan se jostain, että harva isompi viljelijä käyttää kymmentä renkiä ja kymmentä Ford 5000 vetämässä 2,5 m pieniä sivupyöräkoneita. Kyllä niiden ihmistyötuntien minimoimiseen pyritään, joko kalustoa suurentamalla tai työmenetelmiä yksinkertaistamalla/tehostamalla. Mieluummin molempia. Kompromissejahan nämä ovat aina, joko koneet survoo maat, tai pankinjohtaja vie rahat, tai maksat kunnon palkkaa, tai olet myöhässä optimaalisesta hetkestä.
Ei ole oikotietä onneen maataloudessa.

Ai niin, ainahan voi vuokrata kaikiki pois, rahan tuloa ei voi estää :-)

Alkuperäiseen aiheeseen, riippuu melko paljon maalajeista ja peltojen kunnosta. Itse olen kylvänyt raskaanpuoleisella takapyöräkoneella jo kauan, en ole suurempia ongelmia havainnut. Liian märkään ei vaan yksinkertaiseti mennä kylvämään...
Pellot ja ojitus ovat kyllä kunnossa, eikä äkeellä väkisin kuivateltavia lohkoja ole. Maalajit hiesuja ja turvemaita. Hiesuilla olen pyrkinyt järjestämään päisteet muualle kuin pahimmin kuorettuviin kohtiin, tai sitten olen ajanut alle 90 asteen nurkat vaan raa'asti kääntämällä, konetta turhia nostelematta. Ei tule survottua päällekkäin turhaan eikä savi mene ihan sementtijauhoksi, odottamaan sitä kunnon ukkoskuuroa.

Kyllä mä takapyöräkoneen ottaisin seuraavankin - ellei suorakylvöajatus sitten muuta palettia.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2766
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
>Sivupyöräkoneella vituttaa tehä täyttöjä 82 kertaa kylvöaikana.

Suotta yleistät.Omalla sivupyöräkoneellani tuo meinaa rellusti yli 200 ha kylvettävää.Siihen on vielä jonkun verran matkaa.



SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Moommalaiset vois kertoa miten se homma joutuu kun varioon istutetaan puunalla maannut 2.5metrin sivupyöräinen sinappi-simulta, kiekkovantailla tietenkin,

Mää pruukaan syysviljat kylvää sivupyöräsellä. Parina vuonna menny syyskylvöt tallomiseks takapyöräsellä, sattuneesta syystä. Nyt oon siirtyny LHPeessä moommalan tyyliin. Hankmolla vanha LHPee auki ja sihen ylöllä vilja ja timotei. Täyttää ehdot ja tuet juoksee.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Köntys

  • Vieras
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Moommalaiset vois kertoa miten se homma joutuu kun varioon istutetaan puunalla maannut 2.5metrin sivupyöräinen sinappi-simulta, kiekkovantailla tietenkin,

Mää pruukaan syysviljat kylvää sivupyöräsellä. Parina vuonna menny syyskylvöt tallomiseks takapyöräsellä, sattuneesta syystä. Nyt oon siirtyny LHPeessä moommalan tyyliin. Hankmolla vanha LHPee auki ja sihen ylöllä vilja ja timotei. Täyttää ehdot ja tuet juoksee.

Eikös siellä savikyläs roiskita siemenet käsin pellolle. ???

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Moommalaiset vois kertoa miten se homma joutuu kun varioon istutetaan puunalla maannut 2.5metrin sivupyöräinen sinappi-simulta, kiekkovantailla tietenkin,

Mää pruukaan syysviljat kylvää sivupyöräsellä. Parina vuonna menny syyskylvöt tallomiseks takapyöräsellä, sattuneesta syystä. Nyt oon siirtyny LHPeessä moommalan tyyliin. Hankmolla vanha LHPee auki ja sihen ylöllä vilja ja timotei. Täyttää ehdot ja tuet juoksee.

Skännä on kuin paraskin täppäri, kylvökoneitakin joka kelille omansa. Mitä itse aiheeseen tulee, niin ei ole yhtään kaduttanut takapyöräkoneeseen siirtyminen, varsinkaan kun ei itse tarvitse kylvää. ;D Jos pelto on liian märkä takapyöräkoneelle, turha sitä on muillakaan koneilla mennä tamppaamaan.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone


Eikös siellä savikyläs roiskita siemenet käsin pellolle. ???



Täsä oli kyllä viljan kylvöstä puhe  ???

Ihmettelin kun K-maatalouden tarjousläpyskäisessä oli sivu- ja takapyöräkoneissa suunnilleen samat pyyntihinnat eli kuustonnia vähintään joku tonnisarjan Tume. Onko sivupyöräkoneet nyt niin haluttuja vai onko tuo vain jotain kaupan tasekikkailua jossain tarkoituksessa?
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

Paraskai

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: sivupyörä vs takapyörä kylvinkone
Ittellä sivupyörä, larvamailla käytetty urakoitsijaa jolla takapyörä. Todellakaan mitään muuta eroa en ole havainnut kuin se että takapyöräkonetta ei tarvitse täyttää niin usein. Syy-seuraussuhteen varmasti jokainen osaa päätellä. En mä kyllä isoa takapyöräistä sen takia hankkisi että tarvitsee täyttää harvemmin. Siinä saa kuitenkin itselleen ihan hyvän tuntipalkan jos ostaa halvemman pienemmän sivupyöräisen ja täyttää useammin. Eikä se kylvöaika vielä veny kohtuuttomasti.