Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe valio kusi ihan itse omat housunsa  (Luettu 10703 kertaa)

Sepedeus

• Vieras
Vs: valio kusi ihan itse omat housunsa
Lahjakkaasti otsikointi ei liity sitten millään tavalla lainattuun artikkeliin. :)

Se on kyllä jännä että nyt sitä ruotsinmaitoa ei yhtäkkiä riitä edes kaikille halukkaille.  :o

Olisiko syynä se että Arla haluaa nyt korostaa että Suomi on perusmaidolla oma markkina-alueensa vaikka meijerien aiakkaat (eli kaupat ja kauppiaat) selvästi haluavat ulkomaista maitoa nyt kun hinnat ovat nousseet. Mikä taas todistaa että suomi ei ole oma markkina-alueensa.

Jolloin Valiolla ei ole hallitsevaa markkina-asemaa jota se voisi väärinkäyttää.;

Arlaingman se tässä naulasi itsensä kiinni suomalaiseen maitoon jolla nyt pitäisi kilpailla vaikka mieli laivata sitä sipoon meijeriä varten . Jolloin tuonti osoittaa että; markkina-alue on suurempi kuten antti jo asian oivalsi

Sanompa mikä, on naulannut itsensä suomalaiseen maitoon. Kyllä se on suomalainen maatalouspolitiikka.
 Kuluttajan ruokalaskusta maidon ja maitotuotteiden osuus on häviävän pieni. Maataloustukipotista suuri. ;D

antti-x

• Vieras

Sanompa mikä, on naulannut itsensä suomalaiseen maitoon. Kyllä se on suomalainen maatalouspolitiikka.
 Kuluttajan ruokalaskusta maidon ja maitotuotteiden osuus on häviävän pieni. Maataloustukipotista suuri. ;D

Taas aiheen vierestä mutta kyllähän suomessa ensinnäkin myydään maitotuotteita kaupassa ja tukussa niin että alvillinen hinta loppukäyttäjälle on varmaan jotain 3-5 miljardia, ei ihan pikkurahoja. Ja toisekseen luulisin että esim. "rotukarjan" lihassa tukien osuus on aika lailla korkeampi, kun lasketaan kaikki yhteen emotilalta teurastamon ovelle.

Ja otetaan vaikka miljoona litraa tuottava maitotila etelässä, reipas 100ha peltoja. Peltotukia ja maidon tuotantotukea yhteensä 100 000, hyvinvointitukea ja lypsylehmäpalkkioita ehkä 40 000 päälle. Yhteensä 140 000€. Ja myyntituloa maidosta ja lihasta 500 000. Tukien osuus liikevaihdosta näin ollen about 22%.

Ja sitten 500 000 eurolla viljaa myyvä tila etelässä. Jos ajatellaan että kaikkien (myös lhp yms.) keskisato vastaa 6 tonnia vehnää (pystyykö tähän kovin moni?), ja vehnän hinta on 215€, voidaan laskea 500 000€ / 215€ / 6 tonnia/ha, tekee 387ha. Eli sen verran peltoa tarvitaan. Jos peltotuet ovat about 600/ha, tukea tulee yli 230 000€. Tukien osuus liikevaihdosta 31,5%.

Eli iso ja tehokas, ei luomussa tai muussa hömpässä oleva viljatila saa suhteessa paljon enemmän tukia kuin tehokas maitotila.

Herranketku

• Vieras

Taas aiheen vierestä mutta kyllähän suomessa ensinnäkin myydään maitotuotteita kaupassa ja tukussa niin että alvillinen hinta loppukäyttäjälle on varmaan jotain 3-5 miljardia, ei ihan pikkurahoja. Ja toisekseen luulisin että esim. "rotukarjan" lihassa tukien osuus on aika lailla korkeampi, kun lasketaan kaikki yhteen emotilalta teurastamon ovelle.

Ja otetaan vaikka miljoona litraa tuottava maitotila etelässä, reipas 100ha peltoja. Peltotukia ja maidon tuotantotukea yhteensä 100 000, hyvinvointitukea ja lypsylehmäpalkkioita ehkä 40 000 päälle. Yhteensä 140 000€. Ja myyntituloa maidosta ja lihasta 500 000. Tukien osuus liikevaihdosta näin ollen about 22%.

Ja sitten 500 000 eurolla viljaa myyvä tila etelässä. Jos ajatellaan että kaikkien (myös lhp yms.) keskisato vastaa 6 tonnia vehnää (pystyykö tähän kovin moni?), ja vehnän hinta on 215€, voidaan laskea 500 000€ / 215€ / 6 tonnia/ha, tekee 387ha. Eli sen verran peltoa tarvitaan. Jos peltotuet ovat about 600/ha, tukea tulee yli 230 000€. Tukien osuus liikevaihdosta 31,5%.

Eli iso ja tehokas, ei luomussa tai muussa hömpässä oleva viljatila saa suhteessa paljon enemmän tukia kuin tehokas maitotila.

Älä viitti antti-x noiden housunlahkeisiinsa kaatuvien ukkojen paskanjauhantaan kovin hyviä laskelmia tehdä. Eihän ne totuutta kestä kuitenkaan. Nuo miehet eivät tarvii enää muuta kuin puhtaita alushousuja.

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa
noooo, eemelillä on taas vaan niiin vaikeaaa!

manopaussi vaivaa :o :o :o :o :o
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

ilkka

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Eli pinta-alaan suhteutettuna;

maitotila 140 000 €/ 100 ha =1400 €/ha vs. viljatila 600 €/ha 

niin kumpi saakaan hehtaaria kohti enemmän tukea ?

antti-x

• Vieras

Eli pinta-alaan suhteutettuna;

maitotila 140 000 €/ 100 ha =1400 €/ha vs. viljatila 600 €/ha 

niin kumpi saakaan hehtaaria kohti enemmän tukea ?

Ja nokia ja telakkateollisuus saavat satoja tuhansia ellei miljoonia / hehtaari. Pointtisi oli?

Rami

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Kansantaloudellisesti viljatilan toiminta noilla luvuilla ja tuontikoneita käyttäen taitaa mennä miinuksella reippaasti. Kun myyntituloista vähennetään tuet ja välituotteiden hankinta tarvitaan todellinen tuottaja, että positiivista jää katseltavaksi. Olisi ainakin laivateollisuutta ja maidontuotantoa kestänyt tukea voimakkaammin sen perusteella.

ilkka

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos et anttix ymmärtänyt poittia sille en voi mitään.

Vielä omaan alkuperäis vertailuusi...jos viljan hinta olisikin 140 €/tn pinta-alaa tarvittaisiin 594 hehtaaria -->356 000 € tukia

tukien osuus nousee jo 41,6 %. JÖSSES SENTÄÄN.

Ja toiseksi maidon ja lihan tuotanto on mielestäni peltotuotannon jatkojalostusta eli myyntituottoja ei voi suoraan verrata toisiinsa.

Veeti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kotieläintila saa viljalleen 110 €/ha enemmän tukea kuin viljatila...ministerien Anttila Korkeaoja aikaansaannos...MTK takapiruna.

Alunperin LFA-korotus piti olla kummallekin tilalle sama 50 €/ha, mutta MTK vaati viljan tuen pudottamista 14 euroon ja kotieläintilan korottamista 145 euroon/ha...EU hyväksyi viljatuen pudottamisen 20 euroon ja kotieläintilan korottamisen 100 euroon{ha....Korkeaojan aikana. S-L Anttila kasvatti tukieroa 30 €/ha lisää.

Nyt myös maitotilalle on tullut uutta korotusta 39 €/ha, sekin vielä Anttilan aikana.

antti-x

• Vieras

Vielä omaan alkuperäis vertailuusi...jos viljan hinta olisikin 140 €/tn pinta-alaa tarvittaisiin 594 hehtaaria -->356 000 € tukia

Ja toiseksi maidon ja lihan tuotanto on mielestäni peltotuotannon jatkojalostusta eli myyntituottoja ei voi suoraan verrata toisiinsa.

Minä otin vain lukujen kautta kantaa väitteeseen siitä, että maidontuotanto saa suhteettoman paljon tukia suhteessa maitotuotteiden arvoon. Pinta-alat eivät silloin mielestäni ole olennainen osa kun puhutaan tuotteiden ja tuen suhteesta.

meedio

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Minä otin vain lukujen kautta kantaa väitteeseen siitä, että maidontuotanto saa suhteettoman paljon tukia suhteessa maitotuotteiden arvoon. Pinta-alat eivät silloin mielestäni ole olennainen osa kun puhutaan tuotteiden ja tuen suhteesta.

Niin, eikös tukien tarkoitus alunperin ollutkin laskea maataloustuotteiden hintaa. Ei nostaa hehtaarikohtaista katetta???  Siihen suuntaan vaan on aika pitkälti menty, hömppäheinää ja luomua!!

ENTER

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

miksi et rehellisesti puhu tuen ja työtuntien suhteesta :o

onko tarkoitus vain silmänkusta roiskia ympäriinsä
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Veeti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Keskustelusta on kokonaan "unohtunut" EU:n CAP-uudistus jo ennen Suomen jäsenyyttä: viljan hintaa vedetään alas ja menetys korvataan CAP-tuella. Maidon hintaa ei vedetty alas eikä sille kuulu tukea.

Suomessa koko hommeli on keikahtanut päälaelleen, täällä maksetaan maitotilan viljahehtaareille huomattavasti korkeampaa tukea kuin viljatilan.

Viimeksi muokattu: 17.03.13 - klo:15:22 kirjoittanut Veeti

Herranketku

• Vieras
Keskustelusta on kokonaan "unohtunut" EU:n CAP-uudistus jo ennen Suomen jäsenyyttä: viljan hintaa vedetään alas ja menetys korvataan CAP-tuella. Maidon hintaa ei vedetty alas eikä sille kuulu tukea.

Suomessa koko hommeli on keikahtanut päälaelleen, täällä maksetaan maitotilan viljahehtaareille huomattavasti korkeampaa tukea kuin viljatilan.

Eikä ole. Common Agricultural Policy palveli maidontuottajia alentuneen hinnan vuoksi kiintiöperusteisena Cap-tuen tilakohtaisena lisänä, joka asteittain poistuva tasattaisiin kaikkien CAP-hehtaarien kanssa. Kivasti se EU on nämä hommat järjestellyt tässäkin asiassa, taitaa vanhalla kaartilla olla tiedoissa vain suuria aukkoja tai sitten hahmottamisvaikeuksia.

Veeti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Eikä ole. Common Agricultural Policy palveli maidontuottajia alentuneen hinnan vuoksi kiintiöperusteisena Cap-tuen tilakohtaisena lisänä, joka asteittain poistuva tasattaisiin kaikkien CAP-hehtaarien kanssa. Kivasti se EU on nämä hommat järjestellyt tässäkin asiassa, taitaa vanhalla kaartilla olla tiedoissa vain suuria aukkoja tai sitten hahmottamisvaikeuksia.

Hölö hölö, maidontuottajat hyötyivät, kun saivat viljansa halvemmalla CAP-muutoksen takia. Lisäksi tykö tuli vielä eläinmääräinen tuki .

Suora lainaus:

"" CAP-uudistus 1992
Vuoden 1992 uudistuksessa eräiden maataloustuotteiden hallinnollista hintaa (interventiohinta) alennettiin lähemmäksi maailmanmarkkinahintoja. Hintojen laskua kompensoitiin viljelijöille suorilla tuilla. Ylituotantotilanteen lisäksi myös se, että tuolloin 1990-luvun alussa noin 20 % tiloista sai 80 % tuista, pakotti uudistusten tekemiseen. Suomi liittyi EU:n jäseneksi vuonna 1995, joten tähän uudistukseen emme päässeet vaikuttamaan, mutta liittymisneuvotteluissa sovittiin kansallisesta tukijärjestelmästä kompensoimaan Suomen erityisolosuhteita.

Uudistuksen periaatteita:

- viljan hinnan alentaminen (29 % kolmen vuoden aikana)
- hinnan alennukset korvattiin ha-tuilla
- kesantovelvoitteeksi määriteltiin 10% viljelyalasta
- voin (-5%) ja naudanlihan (-15%) interventiohinnan alennus
- naudalle ja lampaalle eläinmääräinen tuki
- varhaiseläkkeisiin, metsitykseen ja ympäristötukiin parannuksia

""

MTK junttasi AB-alueen viljalta kaikki kansalliset tuet pois, viimeiset lähtivät S-L Anttilan ministerikaudella.

Viimeksi muokattu: 17.03.13 - klo:15:53 kirjoittanut Veeti