Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tulevaisuuden renkaat  (Luettu 13853 kertaa)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin  mentiin kans  ;)   Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin  mentiin kans  ;)   Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??

Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Kui mää ain olen paras?

+250

  • Vieras
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin  mentiin kans  ;)   Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??

Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin  mentiin kans  ;)   Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??

Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D

Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.

Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.

Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Kui mää ain olen paras?

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Tulevaisuuden renkaat
kyllä nuo pienet vanahat vallun raadot onki sitte hyviä kun niillä ei luojan kiitos pääse "upottavissa olosuhteissa ongelmitta"  ;D ja aina vain matoa ahistaa ;)
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Eerop

Vs: Tulevaisuuden renkaat
Vaikuttasko massikassa 3 metrin akseliväli myös etenemiseen, taitaa olla 35cm enemmän kun deeressä?

+250

  • Vieras
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin  mentiin kans  ;)   Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??

Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D

Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.

Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.

Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Jos oletetaan että renkaan rakenne on äärimmäisen joustava niin pintapaine on sama kuin renkaan ilmanpaine.
käytännössä renkaan rakenne eli sivut kantavat jonkin verran.
Maa ei ymmärrä käsittääkseni muuta kuin pintapaineen,maan kannalta on ihan sama muodostuuko pintapaine leväastä vai pitkästä kantopinnasta.

mitenkäköhän tämän uuden renkaan rakenne kestää vääntömomentin?

Maa ymmärtää myös kokonaispainon, painava kone tiivistää maata syvemmältä 60-80 sentin syvyydestä. Se onkin sitten mukava sieltä pehmentää  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Taas täällä isoot mieheet uhoaa että kuinka _täytyy_ olla vähintään ne 1050/85 42" ja toiset samanlaiset vieressä kone kuin kone, maalaji kuin maalaji ja olosuhteet kuin olosuhteet ;D

Realistillahan oli kai tosiaan ne xeobibit ja raskaampi kone muutenkin, tottakai se menee paremmin.
Me jätettiin kynnöt ihan suosiolla tekemättä ja annettiin peltojen olla rauhassa läpimärkiä. Tai joo kynsin mää 2Ha tästä harjulta hiekkasavikkoa kun oli muutaman päivän kuivempaa ::)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Tulevaisuuden renkaat
edellisessä on tosiaan pointtia mutta kuitenkin mun mielestä on eroa sillä että onko paino pitkittäin vai poikittain ajosuuntaan. Esimerkkinä että jos raktorin perässä on kärry niin jos on aisaohjaus niin koko yhdistelmä pysyy pinnalla kun kärry tulee eri jälkeä mutta jos pyörät kulkee peräjälkeen niin kärry vajoaa viimeistään. Sama ilmiö on esim paalaajassa kun kone kulkee eri jälkeä kuin raktori niin se pysyy aika hyvin pinnalla. Siksi ehkä kumminkin itse kallistuisin kantopintaan mikä on ajosuunnassa 4 metriä leveä ja metrin pitkä kuin toisinpäin.


Näissä rengas asioissa usein unohdetaan se tosiasia että vaikaka 165 massikan nostaa kerrostalon katolle niin saattaa katto huopa hajota mutta jos casen telaraktorin nostaa niin vaikka huopa pysyisikin ehjänä saattaa koko talo romahtaa. Sama ilmiö on ehkä vähän pellolla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Näissä rengas asioissa usein unohdetaan se tosiasia että vaikaka 165 massikan nostaa kerrostalon katolle niin saattaa katto huopa hajota mutta jos casen telaraktorin nostaa niin vaikka huopa pysyisikin ehjänä saattaa koko talo romahtaa. Sama ilmiö on ehkä vähän pellolla.

En sanoisi. Se on pellolla eri asia, ja tiivistäminen tapahtuu kantopinnan kautta. Paino jaetaan kantavalle pinta-alalle ja tulokseksi saadaan painattava voima. Mutta yksi mikä monimutkaistaa teoreettisesti yksinkertaista asiaa on hetkittäinen painon heilahtelu esim. nostolaiteauraa päisteessä nostettaessa tai nostettaessa vettä tirraava reilun tonnin SRpaali etukuormaajaan, jolloin ei olekaan enää kyse traktorin ruhopainosta jaettuna renkaiden yhteiselle kosketuspinnalle, vaan koko paino heijjaa yhtäkkiä paljon pienemmän kantopinnan varaan.

Tämä nostolaitevehkeiden nostaminenhan tulee ongelmaksi myös 2 telan telatraktoreilla(JD, Challenger), jotka painaa kahtakytätonnia. Nehän on muuten pintapaineeltaan ylivoimaisia, mutta raskasta takavehjettä nostettaessa tuleekin 20tn omapaino ja 6tonnin onlandaura takatelapyörän varaan kiikkumaan. Siinä se kilpaileekin sitten tiivistystehossa jo täryjyrälle.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin  mentiin kans  ;)   Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??

Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D

Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.

Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.

Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D

Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan.  Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla.  ;D
Kui mää ain olen paras?

+250

  • Vieras
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin  mentiin kans  ;)   Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??

Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D

Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.

Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.

Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D

Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan.  Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla.  ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin  mentiin kans  ;)   Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??

Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D

Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.

Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.

Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D

Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan.  Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla.  ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
Just yks Dyna-vt omistaja sanos että kiva ottaa koneita perään kun joku on siellä välissä ja kone lähtee siihen suuntaa mihin tykkää vaikka suunnanvaihdin olis toiseen suuntaan   :-[   Ei vissiin niin ongelmattomia siis nekään...

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Tulevaisuuden renkaat
Jos oletetaan että renkaan rakenne on äärimmäisen joustava niin pintapaine on sama kuin renkaan ilmanpaine.
käytännössä renkaan rakenne eli sivut kantavat jonkin verran.
Maa ei ymmärrä käsittääkseni muuta kuin pintapaineen,maan kannalta on ihan sama muodostuuko pintapaine leväastä vai pitkästä kantopinnasta.

mitenkäköhän tämän uuden renkaan rakenne kestää vääntömomentin?

Maa ymmärtää myös kokonaispainon, painava kone tiivistää maata syvemmältä 60-80 sentin syvyydestä. Se onkin sitten mukava sieltä pehmentää  ;D

--näinhän se on.Jos vaan on akselipainot valittu niin sitten pitää koettaa rengastuksella tehdä sen mitä pystyy...ynnä työkone ja säätilavalinnoilla jos mahdollista