Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Energiakoura  (Luettu 17995 kertaa)

Ed

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Energiakoura
Vaihdoin 1000-23 n uuteen k20 n langattomaan ja rs 25 n tuli lisäksi vastaanotin hinta vastaanottimelle jotain alle tonnin, koko paketti muistaakseni 1,5 K€ (lähetin, vastaanotin,akut, laturi,invertteri).
Langattomassa on suurempi viive käskyissä kuin kaapeli ohjauksessa (toiminnot täytyy tehdä hitaammin)
Muuten ehdoton systeemi kun koura on rajattomasti ympäripyörivä.

Metsämies1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Energiakoura
Tällaisen itse ostin! http://www.nettikone.com/muu-merkki/energiapuukoura-ntp10/1254736

Olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen valintaani ja suosittelen kyllä kaikille mikäli tuollaiselle löytyy tarvetta  :)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Energiakoura
Tällaisen itse ostin! http://www.nettikone.com/kymppikoura/e-135/747413

Olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen valintaani ja suosittelen kyllä kaikille mikäli tuollaiselle löytyy tarvetta  :)

Korjasin trollia :-X
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

juhani

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Vs: Energiakoura
Tuossa edullinen järeä malli BC 18 automaatti tiltillä.

http://joutsantuonti.suntuubi.com/?cat=11

dynamiitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 100
Vs: Energiakoura
Tuossa edullinen järeä malli BC 18 automaatti tiltillä.

http://joutsantuonti.suntuubi.com/?cat=11

Itselläni on tuollainen Farma. Siihen on myös saatavilla tilttiosan tilalle kaivurisovite n. 500 euron hintaan.
ylipanostaja

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Energiakoura
Onko kenelläkään kokemusta Tamsalun kaivinkonesovitteisesta energiapuukourasta? Aika samanlainen kuin järein kymppikoura, mutta virolainen on irroitettavalla terällä. Kymppikouraakin taitaa saada nykyään irroitettavalla terällä. Mielestäni terän irroitettavuus on tärkeä asia,  kouralla voi olla käyttöä joskus purku yms. hommassa.

Pitäisi osata valita, Tamsalu vai järein Kymppikoura. Tamsalu halvempi, mutta avautuma hieman pienempi. Juuri muuta eroa ei taida olla. Alustakoneet olisivat noin 15tn

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Energiakoura
Onko mitään merkittävää uutta tuolla saralla. 910 Lokomoon  (10t) koneeseen missä on 71 nosturi pitäs (ehkä ) hommata giljotiini.  Lähinnä kiinnostaa kestävyys, kuormausominaisuudet ja katkontakyky. Jak tai Nisula 175E tai 200 olis sillai houkuttelevia kun pajat on vieressä. Nuo kaikkihan on tavallaan täysin erilaisia rakenteeltaan. JAK on lähimpänä normaalia risukouraa terällä varustettuna, terä on kiinni seitsemällä pultilla. Nisula 200 on vain kahdella käpälällä varustettu, terä on kahdella pultilla kiinni mutta mites noi kuormausominaisuudet? Nisula 175E on taas lähellä normaalia pöllikouraa kun siinä on leukalevy, terä on siinäkin kahdella pultilla kiinni. 175E on herkin nostaan ylimäärästä rojua mukaan leukalevyn takia.

Keräyskäpäliä ei saa mihinkään noista. Sitten se olis Naarva tai Biojack tai joku muu. Onko käpälistä kuinka paljon hyötyä?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Energiakoura
Mä olen nyt muutaman kuukauden harjoitellut Naarvan E24:llä. Toimii ilman yhtään sähköpiuhaa, hydrauliikan sekvenssiventtiileillä. Ihan pieneen pilkkiin ei tuotakaan kannattane laittaa vaikka painaakin kääntäjinen hieman alle 300 kg. En oikein osaa arvioida miten toimii tavallisella traktorihydrauliikalla kun omassa käytössä on LS ja taatusti riittävästi tuottoa. Jos on ahtaat linjat kouralle mutta kohtuullinen tuotto niin silloin linjat ahdistaa. Mulla on liitetty rinnan 3/8 ja 1/2 linjat kun ei sopivampaa muuten ollut. Puomin isot 'motolinjat' kun eivät ole minkään venttiilin takana vaan paine tulee suoraan pumpulta ja paluu tankkiin.

Ei ole parhaimmillaan isoissa raita- tms ryhmäpuskissa, sellaisissa on varmaan paras iso kaivinkonekoura joka ottaa kyselemättä kerralla kaiken metriä leveältä sen enempää nikottelematta.
Toisaalta metsässä saa aika ahtaistakin väleistä nätisti, ja katkaisee kyllä yli 200 mm (ilmoitettu 240). Riippuu paineista ja puusta. Jos runkojen välissä on 15 cm niin toisen niistä nappaa jäljelle jäävää kolhimatta. Mulla käyttö on metsäpainotteista, ojapusikot ovat vähemmistössä.

Pystyy välttävästi pystykarsimaan jos tilapäistä tarvetta. Jokunen lapsus, esim suojakelillä pakkaa lunta niin että lopulta giljotiinin käpälät eivät pääse avautumaan täysin auki. Toisaalta kestävyydessä ei ole ollut mitään huomautettavaa, vaikka on jonkun kerran tullut epähuomiossa käytettyä nosturin kaikki voimat kun puu ei ole syystä tai kolmannesta ollutkaan poikki. Terä ei helpolla osu kiviin, toistaiseksi ei yhtään kolhua. Katkaistava puu kannattaa tähdätä riittävän syvälle kouraan, muuten voi käydä niin että pitopihti ylettyy ottamaan kiinni mutta katkaisukäpälät eivät ylety. Välillä kun itse mokaa niin tuon sekvenssiperiaatteen kömpelyys harmittaa, mutta kun homma menee kuten tarkoitettu niin se on taas hirmu kätevä ja nopea. Ei tarvitse sormea siirtää kouran keinunappulalta mihinkään.

Keräily toimii enimmäkseen ok. Yleensä kerään pihtiin aina muutaman rangan ennen kasaan kippaamista, pidemmistä nappaan latvoja nippuun ennen alas tuomista. Joskus suorakin yksinäinen latva vinksahtaa vinoon niin että keruukäpälät eivät sitä enää tavoita. Väärät ja käyrät tyvet tekevät tietty saman, mutta tilanteen näkee kyllä eikä sitten kannata enää yrittää hamuta samaan nippuun enempää. Keruu tuntuu toimivan parhaiten  silloin kun kourassa on jo ennestään puu tai pari, ranteenpaksuiset parhaiten. Isoja ei mahdu ja aivan pienten keräily on epävarmempaa.

Kyllä tuon kanssa on toimeen tultu, en osaa sanoa olisiko jokin muu sitten ollut parempi.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Energiakoura
Jonkin verran olen tehnyt tuolla TK15 Kellfrillä ojanvarsia.

Toistaiseksi hinta-laatusuhde on ollut paikallaan (1290 € alv0). Toimintahäiriöt ovat olleet letkuliitinten löystymisiä.

Kolmesti olen terän teroittanut, tylsyyden syy on lähinnä se, että kuljetuksessa ei kouraa saa nätisti kulkemaan ilman, ettei se johonkin kolahtelisi.

Ainut häiritsevin ongelma laitteessa on, että nosturista uupuu 3 metriä pituutta  :P

Ja kuormausominaisuudet, lähinnä purku-, ovat huonohkot, saa sillä kasalle purettua, mutta ei se mikään huippu siihen ole.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

savmikko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Energiakoura
Jonkin verran olen tehnyt tuolla TK15 Kellfrillä ojanvarsia.

Toistaiseksi hinta-laatusuhde on ollut paikallaan (1290 € alv0). Toimintahäiriöt ovat olleet letkuliitinten löystymisiä.

Kolmesti olen terän teroittanut, tylsyyden syy on lähinnä se, että kuljetuksessa ei kouraa saa nätisti kulkemaan ilman, ettei se johonkin kolahtelisi.

Ainut häiritsevin ongelma laitteessa on, että nosturista uupuu 3 metriä pituutta  :P

Ja kuormausominaisuudet, lähinnä purku-, ovat huonohkot, saa sillä kasalle purettua, mutta ei se mikään huippu siihen ole.

Millainen nosturi ja alustakone? Millainen ranka katkeaa?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Energiakoura
Insinöörin pitäisi keksiä miten saisi kiinteäteräisistä toi terä kääntymään pois hytistä poistumatta. Toi nisula tyylinen ratkaisu kun on nopea eli puu katkeaa kun ottaa puusta kiinni mutta sitten kuormauksessa pitäisi saada toi terä pois edestä. Nää erillisellä teränkäytöllä olevat ovat auttamatta hitaat...
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Energiakoura
Jonkin verran olen tehnyt tuolla TK15 Kellfrillä ojanvarsia.

Toistaiseksi hinta-laatusuhde on ollut paikallaan (1290 € alv0). Toimintahäiriöt ovat olleet letkuliitinten löystymisiä.

Kolmesti olen terän teroittanut, tylsyyden syy on lähinnä se, että kuljetuksessa ei kouraa saa nätisti kulkemaan ilman, ettei se johonkin kolahtelisi.

Ainut häiritsevin ongelma laitteessa on, että nosturista uupuu 3 metriä pituutta  :P

Ja kuormausominaisuudet, lähinnä purku-, ovat huonohkot, saa sillä kasalle purettua, mutta ei se mikään huippu siihen ole.

Millainen nosturi ja alustakone? Millainen ranka katkeaa?

Leyland 472 ja nosturi Patu 600 kärrinaisalla omalla hydrauliikallaan. 15 senttinen luvattu katkaisuläpimitta ja sen täyttää. Joskus jotain tiukempaa puuta ja terä tylsänä pitää pikkasen nosturilla pyöräyttää niin katkaisee samalla puristuksella.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Energiakoura
Insinöörin pitäisi keksiä miten saisi kiinteäteräisistä toi terä kääntymään pois hytistä poistumatta. Toi nisula tyylinen ratkaisu kun on nopea eli puu katkeaa kun ottaa puusta kiinni mutta sitten kuormauksessa pitäisi saada toi terä pois edestä. Nää erillisellä teränkäytöllä olevat ovat auttamatta hitaat...

Nisulan terä on vaan kahdella pultilla kiinni, eli aika nopee irrottaa akkupyssyllä. Ajaa kouran ohjaamon ovelle, niin ei tarvi poistua kopista  ???

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Energiakoura
Ainakin muutaman vuotta vanhassa on neljällä. Mutta ei sitä kyllä viitti pulttailla jatkuvasti ja paljon tulee tilanteita että voisi katkoa muutaman tiku  maahan ja sitten nostaa nippu kyytiin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Energiakoura
tuoppi