No nyt kyllä kuulostaa jo siltä että vikaa on stefoissa tms. Jos mäntä sulanut, mennyt laihalle, eli joko stefat niin huonot että imenyt ilmaa kampikammioon, seos laiha, mäntä sulaa. Oliko kytkimenpuoleinen mäntä mikä suli, se puoli kuumempi johtuen jäähdytyksen rakenteesta. Tai sitten kaasuttimen kumikurkku hapertunut ja imenyt siitä ilmaa ja laihalle.
Tuohon kytkimen puolen ilmavuotoon viittaisi myös että alkoi sammuilemaan, polttoainepumppu saa alipaineensa kytkimen puolen kampikammiosta, sieltä tulee letku joka liikuttaa pumpun kalvoa. Periaatteessa myös jos tuon letku huono niin voi imeä satunnaisesti ilmaa sieltä, ja pumppaa samalla huonosti bentsuunia. Eli menee siitäkin syystä laihalle.
5900ssa ennen stefojen laittoa oli sellaista ongelmaa ettei käynyt tyhjäkäyntiä, ilmavuoto sekoitti seokset ja ei pumpannut kunnolla polttoainetta. Kelkka kävi kyljellään tyhjäkäyntiä vaikka maailman tappiin, mutta tela maassa sammui hetken päästä. Stefat ja laakerit kun laitettiin niin käy tyhjääkin vaikka kuinka pitkään. Kesän jälkeen herätellessä kun saa polttoaineen primerille saakka niin ekalla lupaa ja toisella käyntiin, on kuin syömään käskis...
Suosittaisin laakeri-ja stefaremonttia, laakerit varmaan muutaman kympin, stefat samoten, tiivistesarja jotain. Varmaan parilla sataa saa kaikki osat, kampuran purkaminen ehkä moottorikorjaamon hommia, sinne toki uppoaa jotain. Kampiakselin laakerit sellaiset joissa selässä ura (Koyolla tyyppi -NRC3), siihen tulee o-rengas joka tiivistyy lohkoon. Oli ihmetystä paikallisella dieselpajalla kun selitin että sellaiset sinne kuuluu, eivät olleet koskaan kuulleetkaan moisesta...