Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nyykkärin työhydraaliikka ei herää toimimaan  (Luettu 6832 kertaa)

JOKIAHO

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Hei

Niin osaisko joku neuvoa mitä pitäis tehdä kun kuormantunteva työhydraaliikan pumppu ei ala toimimaan.

Tarkastetttu on ns. kiikariventtiilit ja askseli on pumpussa ok ja muutenkin pumppu on kunnossa,ei vaan tee painetta

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Hei

Niin osaisko joku neuvoa mitä pitäis tehdä kun kuormantunteva työhydraaliikan pumppu ei ala toimimaan.

Tarkastetttu on ns. kiikariventtiilit ja askseli on pumpussa ok ja muutenkin pumppu on kunnossa,ei vaan tee painetta

Ainakin Fiiat-pohjaisissa pumpun väljyysoireyhtymä. Kulutustavaraa eikä kovin kalliita. Parin vuoden välein jouduin vaihtamaan ennen.

bertsi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Tarkista pumpulta ohjauspaineen ja pumppupaineen ero n. 24bar (20-25) ja  myös osakuormitustilanteessa   jos ei kunnossa niin tsekkaa vastaventiilit läpi . Toimiiko ohjaus ja jarrut normisti ja toimiikon hydrauliikka vääntäessä ohjausta varoavasten? silloin prioriteetti venttiili ongelma mikäli ohjaus ja jarrut samassa piirissä.. Uskoisin että vika on joko pumpun säätimen jousessaprioriteettiventtiilissä tai ulkopuolisen hydrauliikan ls signaalin vastaventtiileissä
Hei

Niin osaisko joku neuvoa mitä pitäis tehdä kun kuormantunteva työhydraaliikan pumppu ei ala toimimaan.

Tarkastetttu on ns. kiikariventtiilit ja askseli on pumpussa ok ja muutenkin pumppu on kunnossa,ei vaan tee painetta

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
En tiefä kuinka atomeina olitte pumpun käyttäneet mut mulla oli 190tm kulman säätötappi irronnu pumpun säätölevystä.
Heräs kun huvitti. 
Nii se on...

JOKIAHO

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
----Toimiiko ohjaus ja jarrut normisti ja toimiikon hydrauliikka vääntäessä ohjausta varoavasten? silloin prioriteetti venttiili ongelma mikäli ohjaus ja jarrut samassa piirissä.. Uskoisin että vika on joko pumpun säätimen jousessaprioriteettiventtiilissä tai ulkopuolisen hydrauliikan ls signaalin vastaventtiileissä

----------------------------

Ohjaus,jarrut vaihteisto toimii.Tuo jousiprioriteettiili lienee se ns.kiikariventtiili jossa toinen säättää maksimi painetta ja toinen tätä 25 baarin ylläpitopainetta,joka on kateissa myös.Missähän tuo mahtaa olla tuo ulkopuolisen hydrauliikan ls signaalin vastaventtiili.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
----Toimiiko ohjaus ja jarrut normisti ja toimiikon hydrauliikka vääntäessä ohjausta varoavasten? silloin prioriteetti venttiili ongelma mikäli ohjaus ja jarrut samassa piirissä.. Uskoisin että vika on joko pumpun säätimen jousessaprioriteettiventtiilissä tai ulkopuolisen hydrauliikan ls signaalin vastaventtiileissä

----------------------------

Ohjaus,jarrut vaihteisto toimii.Tuo jousiprioriteettiili lienee se ns.kiikariventtiili jossa toinen säättää maksimi painetta ja toinen tätä 25 baarin ylläpitopainetta,joka on kateissa myös.Missähän tuo mahtaa olla tuo ulkopuolisen hydrauliikan ls signaalin vastaventtiili.

Siellä on myös näitä vastuvasteaventtiilejä. useampi. kannattaa tutkia ette jossain kuula jumissa ja paineet menee väärää osoitteeseen.
Nii se on...

roadman

  • Vieras
Tyhmä kysymys. jos TM sarja niineikös noissa ole omapumppu ohjaukselle javaihteiston paineille?

Keväällä Taistelin vähän samantyypisen ongelman kanssa. Ls linja temppuili.

Jos TM sarja niin peruskoneessa on ls linja kahteen paikkaan takalohkolle ja jarruventtiilille jos etukuormaaja tai nostolaite niin sille tai muulle lisä lohkolle.
Itse lähtisin poistamaan ongelmaa lohko kohtaisesti.
Esim näin.
Ota ls letku pumpun päästä irti ja laita uusi letku. Uuteen letkuun mittarille T haara ja vie vaikka takalohkolle suoraan ls nippaan ja kokeile lähteekö tulille. Käy näin jokainen ls lohko läpi yksinään pumpun kanssa läpi. jos yksikään ei toimi niin pumpussa vika.
Vika voi olla että purkaa ls paineen jonnekin josta syystä pumppu on täysin paineeton. Normaali tilassa painepuolella pitäisi olla ns. herätepaine oliko joku 20-30 bar.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Mitään "oikeita nimikkeitä" en pumpusta ymmärrä mutta jos on roska päässyt sydeemiin  niin silloin 1 kara jumissa ja ei anna pumpulle käskyä pumpata, jotenkin näin?
Pumpun takana 4 kuusiokolo(vai oliko torx) ruuvilla laippa kiinni johon tais tulla joku 1/4" letku, ja laipan alla  karat joista toisessa voi olla pieni roska ja siksi jumissa.
Ohjaus ja vaihteisto pitäis tuostakin huolimatta toimia kun ovat eripumpulla, niin kuin jo mainitsivatkin, tm-sarjassa ainakin.
Ehkä tuon joku jo sanoikin osien oikeilla nimikkeillä ;)

roadman

  • Vieras
Jos kyseessä tm ja ei lisälohkoja asennettuna,siinä pitäisi olla yksi vaihtoventtiili perävaunujarruventtiilin kohdalla, T haaran näköinen liitin ls linjassa. T päät menee toinen jarruventtilille ja toinen takalohkolle. T jalka menee pumpulle.
Eipä siellä muita pitäisi olla. jos ei asennettu lisähydrauliikkaa.
Vahva epäilys, jos ei esipainettakaan ole niin pumppu puolella ongelma tai joku lohko purkaa ls paineen paluupuolelle jolloin esipaine karkaa ja pumppu menee täysin nolla kulmaan. Sen näkee kun tekee edellä mainitun kytkennän ja tulppaakin letkun jolloin pumpun pitäisi herätä ja antaa esipaine. jos ei tule sittenkään painetta niin pumppu puolella ongelma. Tämä on tietysti arvio näkemättä ja tietämättä miten vika ilmennyt ekaa kertaa onko tullut ajonaikana vai onko tehty avain hommeleita ennen vian ilmestymistä.

Viimeksi muokattu: 28.02.13 - klo:09:12 kirjoittanut roadman

bertsi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Jos kyseessä tm ja ei lisälohkoja asennettuna,siinä pitäisi olla yksi vaihtoventtiili perävaunujarruventtiilin kohdalla, T haaran näköinen liitin ls linjassa. T päät menee toinen jarruventtilille ja toinen takalohkolle. T jalka menee pumpulle.
Eipä siellä muita pitäisi olla. jos ei asennettu lisähydrauliikkaa.
Vahva epäilys, jos ei esipainettakaan ole niin pumppu puolella ongelma tai joku lohko purkaa ls paineen paluupuolelle jolloin esipaine karkaa ja pumppu menee täysin nolla kulmaan. Sen näkee kun tekee edellä mainitun kytkennän ja tulppaakin letkun jolloin pumpun pitäisi herätä ja antaa esipaine. jos ei tule sittenkään painetta niin pumppu puolella ongelma. Tämä on tietysti arvio näkemättä ja tietämättä miten vika ilmennyt ekaa kertaa onko tullut ajonaikana vai onko tehty avain hommeleita ennen vian ilmestymistä.
stop tykkänään.. onko nyykkärissä vain yks ulkopuolinen hydrauliikka vakiona... no huh silloin kun niitä työkseni tsa mallin esiinmallin aikana pulasin oli niissä useampi hyde lohko jo vakiona..
Jokaisen lohkon välissä on vastaventtiili ja jokaisen toimilaittessa on omansa... siis vastaventtiili .