Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe halli tolpista  (Luettu 21464 kertaa)

Kapula

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
halli tolpista
Sähkötolpista olisi tarkoitus rakentaa konekatos n. 25m x8m. Kuinka ajattelisitte perustuksen. Maa on hiesua joka 2m syvyydessä muuttuu tummanpuhuvaksi saveksi. Voiko teettää pylväskairalla routarajan alapuolelle kolot ja pylvään ympärille muovi, ja tökätä paikoilleen. Olisiko kellään kokemusta tällaisesta rakentamisesta? Vinkkejä johonkin muuhun halpaan perustustapaan. Tolppia olisi tiedossa kyllä ja ihan ilmatteeksi.

+250

  • Vieras
Vs: halli tolpista
Noin 4-5 metriä korkeen kivijalan päältä pystyy tekeen helposti.Sitä korkeemmas tulee ongelmaksi tolppien suoruus.Vaikka pikavilkaisulla tolpat on suoria,tarkemmin katsottuna ne on kieroja kuin Loimaalainen kuivalannanlevittäjä ;D

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: halli tolpista
Sähkötolpista olisi tarkoitus rakentaa konekatos n. 25m x8m. Kuinka ajattelisitte perustuksen. Maa on hiesua joka 2m syvyydessä muuttuu tummanpuhuvaksi saveksi. Voiko teettää pylväskairalla routarajan alapuolelle kolot ja pylvään ympärille muovi, ja tökätä paikoilleen. Olisiko kellään kokemusta tällaisesta rakentamisesta? Vinkkejä johonkin muuhun halpaan perustustapaan. Tolppia olisi tiedossa kyllä ja ihan ilmatteeksi.

Mitä sillä muovilla... Jos tolppa ei ole vielä lahonnut, niin ei se enää lahoa. Jos se on jo alkanut lahoamaan, niin tuo muovitus lahottaa sen todella nopeasti. Luulisin.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: halli tolpista
 http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=34858.msg581029#msg581029

 Mä olen tehnyt ja monesti täällä siitä kertonut. Nyt se on ollut 10 vuotta pystyssä, ilman betonivaluja, eikä ole mihinkään liikkunut/notkunut. Erittäin tyytyväinen olen ollut 12m x 25m , 5m korkea tuli maksamaan 8400 euroa + se kuuluisa oma työ. Kertaakaan en ole katunut, vaikka moni kohta taas Tuhti-teräshalleja mainostaakin. Jos haluat lisätietoa/kuvia, niin lähesty yksityisviestillä. Suosittelen lämpimästi.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Kapula

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: halli tolpista
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=34858.msg581029#msg581029

 Mä olen tehnyt ja monesti täällä siitä kertonut. Nyt se on ollut 10 vuotta pystyssä, ilman betonivaluja, eikä ole mihinkään liikkunut/notkunut. Erittäin tyytyväinen olen ollut 12m x 25m , 5m korkea tuli maksamaan 8400 euroa + se kuuluisa oma työ. Kertaakaan en ole katunut, vaikka moni kohta taas Tuhti-teräshalleja mainostaakin. Jos haluat lisätietoa/kuvia, niin lähesty yksityisviestillä. Suosittelen lämpimästi.
ja eikun rakennusluvat hakuun... otan tunnempana yhteyttä!

Kapula

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: halli tolpista
Sähkötolpista olisi tarkoitus rakentaa konekatos n. 25m x8m. Kuinka ajattelisitte perustuksen. Maa on hiesua joka 2m syvyydessä muuttuu tummanpuhuvaksi saveksi. Voiko teettää pylväskairalla routarajan alapuolelle kolot ja pylvään ympärille muovi, ja tökätä paikoilleen. Olisiko kellään kokemusta tällaisesta rakentamisesta? Vinkkejä johonkin muuhun halpaan perustustapaan. Tolppia olisi tiedossa kyllä ja ihan ilmatteeksi.

Mitä sillä muovilla... Jos tolppa ei ole vielä lahonnut, niin ei se enää lahoa. Jos se on jo alkanut lahoamaan, niin tuo muovitus lahottaa sen todella nopeasti. Luulisin.
puhuvat että se muovi pitäs laittaa vähän niinkuin kaulukseksi routivan maan ja tolpan väliin... liekkö tarttee....

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: halli tolpista

Mitä sillä muovilla... Jos tolppa ei ole vielä lahonnut, niin ei se enää lahoa. Jos se on jo alkanut lahoamaan, niin tuo muovitus lahottaa sen todella nopeasti. Luulisin.

Samanlaisia ajatuksia tällä suunnalla. Jos puun lahoamista haluaa hidastaa, niin ennemmin toimiva salaojitus ja tolppien ympärille niin karkeaa mursketta, että vesi ei taatusti jää lähellekään tolppaa.

puhuvat että se muovi pitäs laittaa vähän niinkuin kaulukseksi routivan maan ja tolpan väliin... liekkö tarttee....

Kertoivat minkä takia?

Viimeksi muokattu: 25.02.13 - klo:21:11 kirjoittanut Pasi

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: halli tolpista

 Mä olen tehnyt ja monesti täällä siitä kertonut. Nyt se on ollut 10 vuotta pystyssä, ilman betonivaluja, eikä ole mihinkään liikkunut/notkunut.

Sitten jos/kun tolpat joskus lahoavat, puratko hallin ja uusi tilalle vai onko jo mietittynä miten vaihdat uudet tolpat tai niiden alapäät?

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: halli tolpista

 Mä olen tehnyt ja monesti täällä siitä kertonut. Nyt se on ollut 10 vuotta pystyssä, ilman betonivaluja, eikä ole mihinkään liikkunut/notkunut.

Sitten jos/kun tolpat joskus lahoavat, puratko hallin ja uusi tilalle vai onko jo mietittynä miten vaihdat uudet tolpat tai niiden alapäät?

 Jos ja kun ne kestävät pellolla väh. 50 vuotta, niin luulen että mä en ole niitä vaihtamassa jos/kun ne lahoavat kuivahkossa maassa, katon alla. Edes sadevesi ei pääse tolppien juureen roiskumaan. Pari kesää sitten piruuttaan kaivoin yhden tolpan vierestä 60 cm montun ja niin oli terve tolppa ettei mitään määrää. Eli ei muodostune ongelmaksi....  ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: halli tolpista
Onko kukaan ostanu pylväitä uutena? Tietäis vähän missä hinnoissa ne on, vai ostaako suosiolla teräshallin . Jos vaikka innostuis joskus taas nakuttelemaan

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: halli tolpista
Onko kukaan ostanu pylväitä uutena? Tietäis vähän missä hinnoissa ne on, vai ostaako suosiolla teräshallin . Jos vaikka innostuis joskus taas nakuttelemaan

Joo nitä sähkötolppia myydään jokaselle ihan tossa puutavarakaupassa. Ei kannata sahauttaa itte ja alkaa sutata kyllästysaineen kanssa.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: halli tolpista
Onko kukaan ostanu pylväitä uutena? Tietäis vähän missä hinnoissa ne on, vai ostaako suosiolla teräshallin . Jos vaikka innostuis joskus taas nakuttelemaan

Alle satkun kappale oli viime kesänä kun ostin, rahtikin järjestyi kätevästi kun oli samaan aikaan kyseisen firman hakkuu, tukkikuskit toivat paluukuormassa.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: halli tolpista
Onko kukaan ostanu pylväitä uutena? Tietäis vähän missä hinnoissa ne on, vai ostaako suosiolla teräshallin . Jos vaikka innostuis joskus taas nakuttelemaan

Alle satkun kappale oli viime kesänä kun ostin, rahtikin järjestyi kätevästi kun oli samaan aikaan kyseisen firman hakkuu, tukkikuskit toivat paluukuormassa.

Ai nekin on nouseet puolella... 2004 maksoivat 60 egee/8m:n pylväs. No, alle satkunhan sekin tietysti on..  ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: halli tolpista

 Mä olen tehnyt ja monesti täällä siitä kertonut. Nyt se on ollut 10 vuotta pystyssä, ilman betonivaluja, eikä ole mihinkään liikkunut/notkunut.

Sitten jos/kun tolpat joskus lahoavat, puratko hallin ja uusi tilalle vai onko jo mietittynä miten vaihdat uudet tolpat tai niiden alapäät?

 Jos ja kun ne kestävät pellolla väh. 50 vuotta, niin luulen että mä en ole niitä vaihtamassa jos/kun ne lahoavat kuivahkossa maassa, katon alla.

Pitääkin käydä kesällä törkkimässä noita lähellä olevia sähkölinjan pylväitä. Vuosi sitten joulun myrskyssä katkeili peltoaukella olevan voimalinjan pylväitä, joten eivät ne ainakaan savimaassa loputtomiin kestä. Kuiva maa ja katto varmaan auttavat. Se on sitten eri  asia, ovatko nykyaineet ovat vielä yhtä tehokkaita kuin aikaisemmin käytetyt.

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: halli tolpista
Mulla on 55 vuotta vanha itse lahosuojatusta pylväistä tehty matala halli. Pylväät ovat  maanrajasta täysin mätiä. pystyssä  on pysynyt. Halvalla ei saa hyvää.