• Tavallinen aihe

Aihe Viljakärryt  (Luettu 19073 kertaa)

Weasel

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
Vs: Viljakärryt
Onko jollain kokemusta näistä uudemmistä Palmsin kiinteälaitaisista kärryistä 1216 tai 1620. Vaikuttaisi siltä, että perälautaan ei ole pahemmin säätömahdollisuuksia. Onko sitten käytännön merkitystä, en tiedä. Kokemuksia voi heittää, jos jotain tulee mieleen.

Vähän yli vuoden nyt on ollut käytössä PT1216, ihan ok vaunu mielestäni hintaisekseen ja kulkee tyhjänä perässä kevyemmän tuntuisesti kuin Velsa 8500TV millä aikaisemmin tavarat kuskasin.

Vetokoneen tehot eivät oikein riitä täydellä kuormalla mutta on sen 4,5t painolla joka paikasta päästy kun on jaksanut vaihteistoa hämmentää.

Perälaudan alaosaa ei pysty säätämään, yläosan tiukkuutta pystyy säätämään. Piensiementen kuljetusta varten joutuu todennäköisesti tiivistenauhan perälaudan alaosaan laittamaan.

Maalaus nyt oli tyydyttävä mutta helposti syntyvät/nakyvät naarmut.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11100
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljakärryt
Onko jollain kokemusta näistä uudemmistä Palmsin kiinteälaitaisista kärryistä 1216 tai 1620. Vaikuttaisi siltä, että perälautaan ei ole pahemmin säätömahdollisuuksia. Onko sitten käytännön merkitystä, en tiedä. Kokemuksia voi heittää, jos jotain tulee mieleen.

Vähän yli vuoden nyt on ollut käytössä PT1216, ihan ok vaunu mielestäni hintaisekseen ja kulkee tyhjänä perässä kevyemmän tuntuisesti kuin Velsa 8500TV millä aikaisemmin tavarat kuskasin.

Vetokoneen tehot eivät oikein riitä täydellä kuormalla mutta on sen 4,5t painolla joka paikasta päästy kun on jaksanut vaihteistoa hämmentää.

Perälaudan alaosaa ei pysty säätämään, yläosan tiukkuutta pystyy säätämään. Piensiementen kuljetusta varten joutuu todennäköisesti tiivistenauhan perälaudan alaosaan laittamaan.

Maalaus nyt oli tyydyttävä mutta helposti syntyvät/nakyvät naarmut.
Ok. Tein taannoin vaihtokauppoja ja jäi käteen Junkkarin J10. Tuntuu siltä, että se on tehty entistä ohuemmista nikaleista vanhempiin verrattuna ja olen funtsaillut, että jos sen
vaihtelisi pois. Yksistään nuo Palmsin telirakenteet on huomattavasti järeämmistä raudoista tehty. Myös jarrut plussaa. Palmsin maansiirtokärry on ollut seitsemän vuotta ja sen maalaukset kestää vertailun
melkeinpä mihin tahansa kilpailijaan. Rautaa on vaikea saada näkyviin, usein pysähtyy pohjamaaliin. Ikävää, että maalauksista on tingitty. Renkaat vaikuttaa tosi paljon veto-ominaisuuksiin. Tuossa J10:ssäkin perusnelisatanen
jarruttaa melko tehokkaasti, saman huomaa helposti maansiirtokärryssä. Kiinnostaisi tuo isompikin versio, mutta pelkään, että 143 käy turhan kevyeksi, vaikka kärryssä on isot renkaat.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5612
  • karkki vai keppana?
Vs: Viljakärryt
Onko jollain kokemusta näistä uudemmistä Palmsin kiinteälaitaisista kärryistä 1216 tai 1620. Vaikuttaisi siltä, että perälautaan ei ole pahemmin säätömahdollisuuksia. Onko sitten käytännön merkitystä, en tiedä. Kokemuksia voi heittää, jos jotain tulee mieleen.

Vähän yli vuoden nyt on ollut käytössä PT1216, ihan ok vaunu mielestäni hintaisekseen ja kulkee tyhjänä perässä kevyemmän tuntuisesti kuin Velsa 8500TV millä aikaisemmin tavarat kuskasin.

Vetokoneen tehot eivät oikein riitä täydellä kuormalla mutta on sen 4,5t painolla joka paikasta päästy kun on jaksanut vaihteistoa hämmentää.

Perälaudan alaosaa ei pysty säätämään, yläosan tiukkuutta pystyy säätämään. Piensiementen kuljetusta varten joutuu todennäköisesti tiivistenauhan perälaudan alaosaan laittamaan.

Maalaus nyt oli tyydyttävä mutta helposti syntyvät/nakyvät naarmut.
Ok. Tein taannoin vaihtokauppoja ja jäi käteen Junkkarin J10. Tuntuu siltä, että se on tehty entistä ohuemmista nikaleista vanhempiin verrattuna ja olen funtsaillut, että jos sen
vaihtelisi pois. Yksistään nuo Palmsin telirakenteet on huomattavasti järeämmistä raudoista tehty. Myös jarrut plussaa. Palmsin maansiirtokärry on ollut seitsemän vuotta ja sen maalaukset kestää vertailun
melkeinpä mihin tahansa kilpailijaan. Rautaa on vaikea saada näkyviin, usein pysähtyy pohjamaaliin. Ikävää, että maalauksista on tingitty. Renkaat vaikuttaa tosi paljon veto-ominaisuuksiin. Tuossa J10:ssäkin perusnelisatanen
jarruttaa melko tehokkaasti, saman huomaa helposti maansiirtokärryssä. Kiinnostaisi tuo isompikin versio, mutta pelkään, että 143 käy turhan kevyeksi, vaikka kärryssä on isot renkaat.

Ei taida olla asiasta tutkimusta, mutta perstuntumalla sanoisin, että menee se leveä rengas kevyesti, mutta ei sen tarvitse syvälle painua, kun meno loppuu, eli veturista loppuu pito. En toki tiedä kuinka syvällä olisi olut kapeampi renkainen?
pessimisti ei pety!

Maamoukka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Viljakärryt
Itelle tuli hankittua ert  12 ja on kyllä hintansa väärti  renkaat on muistaakseni 500 65 22,5 laidat otin 140 cm korkeina kun kärrillä ajetaan lantaa ja talvella lunta.Käytiin tehtaalla kattomassa ja  kyllä tulee vankkoja ja kunnolla maalattuja kärrejä sieltä 12 tonnisessa on 20 tonnin runko .Hiekkapuhaltavat kaikki osat ennen maalausta ja kippi nosti yli 14 tonnin hiekkakuorman hyvästi,hinta oli kokoluokasaan halvin ja  vetokoneena on jd 6420 hyvin kulkee perässä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2529
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Viljakärryt
Itelle tuli hankittua ert  12 ja on kyllä hintansa väärti  renkaat on muistaakseni 500 65 22,5 laidat otin 140 cm korkeina kun kärrillä ajetaan lantaa ja talvella lunta.Käytiin tehtaalla kattomassa ja  kyllä tulee vankkoja ja kunnolla maalattuja kärrejä sieltä 12 tonnisessa on 20 tonnin runko .Hiekkapuhaltavat kaikki osat ennen maalausta ja kippi nosti yli 14 tonnin hiekkakuorman hyvästi,hinta oli kokoluokasaan halvin ja  vetokoneena on jd 6420 hyvin kulkee perässä.

ERT se on mullakin, malli 18 maansiirto. Ei suuremmin pahaa sanottavaa. Tukeva ja jämy kärry, kippaa ellei kuorma jää loppuun saakka kiinni lavaan jolloin viimeinen jatko ei välttämättä enää jaksa. Toki riippuu paineistakin.
Lava alhaalla jättää kippisylinteristä pari senttiä auki, maalasin tuon osan tunkista ettei ala ruostua ja sitten aikanaan ruosterannun reuna pilaisi tiivisteet.
Vakaa vetää tyhjänä ja täytenä, täydelläkään pokalla ei tunnu tippaakaan että rajoilla mennään kuten monessa muussa kiesissä. Rautaa tuntuisi olevan oikeissa paikoissa ja riittävästi ja työn jälki yllättävän hyvä, lava on perus-Hardoxia kokonaan.
Vetäjät vaan alkavat helposti tuntua mopoilta... mieluummin yli 200 hv kuin alle...
Telin keinuntavara on aika pieni, onko sitten etu vai haitta, vaikea päättää.
Vajailla kuormilla menee tuosta syystä kivasti ojista ym yli kun telin pää ei koukkaa sinne pohjalle, rajuilla kuormilla en ole kokeillut miten kestää tuollaista temppua.
Ei kannata peruuttaa esim savihautaan kokonaan penkalta alas, on tiukka vetää penkan yli takaisin kun teli ei paljoa käänny vaan etumainen pyörä nostaa koko kärryn.
Teli kyllä kestää (suorat topparit keinun päistä) mutta rengas ja napa voi olla jo kovilla jos joutuu yksinään kantamaan koko täyden kuorman. Tietysti tuo keinuvara on aina kompromissi rengaskoon ja lavakorkeuden suhteen.
Maavara tukijalan alla ei ole kovin suuri, ei kannata upottaa liian syvälle.
Maalauskin tuntuu yllättävän kestävältä vaikka ei niin 'nätti' välttämättä ole. Muutama hyvä yksinkertainen mutta toimiva idea.
Hinta/laatu -suhde tuntuisi näillä parin vuoden kokemuksilla olevan oikein hyvä.