• Tavallinen aihe

Aihe KASI ja sen sähköventtiili ongelmat  (Luettu 6983 kertaa)

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
  • Go ahead, make my day.
Tuossa hieman käytin hakua. Huomasin että muillakin oli ollut ongelmia noiden sähköventtiilien kanssa. Viime kaudella huomasin kanssa, ettei oikea lohko aina auennut kunnolla. Vaan sitä piti välillä muutaman kerran naksutella päälle ja pois, jotta virtaama näytti kunnolliselta...

Mitenkä olette saaneet venttiilit taas pelaamaan?
En ota sähköä valopistokkeesta, ihan oma syöttö. Venttiilien abiko liitännät on kyl vähän arvelluttavan näköisiä. Ne ajattelin ainakin juottaa... Mutta mitä muuta? Edellisessä ruiskussa oli MV-Agentilta hankittu Aragin venttiilistö, se toimi moitteetta...
So What?!

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 373
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Kyllä ne abikot ja muut puristusliittimet on ihan toimivia liitoksia, vaikka ei nyt niin siistejä olekaan yksittäisinä. Samanlaiset liitinnastat niissä hienommissakin liittimissä on sisällä, päällä vain muovikuoret. Juotokset aiheuttaa ajoneuvokäytössä sen, että johto katkeaa siitä juotoksen vierestä aikaa myöten.

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
  • Go ahead, make my day.
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Kyllä ne abikot ja muut puristusliittimet on ihan toimivia liitoksia, vaikka ei nyt niin siistejä olekaan yksittäisinä. Samanlaiset liitinnastat niissä hienommissakin liittimissä on sisällä, päällä vain muovikuoret. Juotokset aiheuttaa ajoneuvokäytössä sen, että johto katkeaa siitä juotoksen vierestä aikaa myöten.

Näkökohta tuokin, paikkansa pitäväkin osittain...
Mutta itse pyrin juottamaan kaikki liittimet, joita käytän. Tosin kaikkiin laitan myös kutistesukat. Näin rasituskohta siirtyy johdon joustavaan osaan, eikä johto katkea juotoksen vierestä. Suojattuja liittimiä käytettäessä, valitettavasti juottaminen ei ole mahdollista. Johdon pään juottaminen saattaa olla kuitenkin perusteltua joskus niissäkin tapauksissa.
Varsinkin suojaamattomat kotikutoiset abiko liitokset ovat usein heikkolaatuisia ja hapettuvat ajan myötä. Ja todella kotikutoisilta nuo KASIn liitokset näyttävät... Niissä kun ei johdon suojakuorikaan ole puristettuna liittimeen.
So What?!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3163
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Noissa abiko-liitoksissa olisi olennaista että puristustyökalu olisi kunnollinen. Ei se Bilteman tarjouslaarista löytyvä pellistä prässätty likistin, vaan sellainen jossa leuat ovat kuin muotti. Eristämättömän liittimen leuat painavat holkin 'vaolle', vähän kuin hertan muotoon. Idean näkee kun katsoo jotain tehdasprässättyä abikoa miltä se näyttää.
Eristettyyn abikoon ei saa tehtyä aivanb yhtä hyvää, ellei sitten poista eristettä puristuksen ajaksi. Ja nämä tavallisimmat liittimethän ovat eristettyjä, siis sen puristettavan kohdan päällä on eriste. Joskushan tarkoitetaan eristetyllä myös sitä, että liitin kokonaisuudessaan on päältä eristetty...

Oikealla työkalulla puristettu oikeankokoinen abiko sille sopivassa johdossa on ihan kelpo liitos.

Pihtejä saa ainakin vähän paremmin varustetuista työkalu- ja elektroniikkafirmoista. Tuolla esimerkiksi versioita:

http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=18_2034_1234

Vieläkin parempia löytyy.

boss

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
  • Sailing is a blowjob
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Venttiilin (lue solenoidi) yläpuolella oleva lukkomutteri auki, oliko se ny 17 tai 19 mm,kierrä säätöruuvi kierroksen sisään sit pelaa. Luultavasti solenoidin sisään on päässyt kosteutta ja vähän ruostunut,ota varmmuuden vuoksi koko venttiili auki ja puhdista myös solenoidi.

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
  • Go ahead, make my day.
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
...vaan sellainen jossa leuat ovat kuin muotti. Eristämättömän liittimen leuat painavat holkin 'vaolle', vähän kuin hertan muotoon....

...Joskushan tarkoitetaan eristetyllä myös sitä, että liitin kokonaisuudessaan on päältä eristetty...

Jep, vako on hyvä ;)

Hieman käytin vajavaista termiä; olisi pitänyt sanoa, täysin eristettyä liitintä ei voi juottaa.
So What?!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
  • Go ahead, make my day.
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
...kierrä säätöruuvi kierroksen sisään sit pelaa.

Ok. Tosin oma logiikka sanoisi että kierros ulospäin?
Mut tarvii varmaan tosiaan purkaa ne osiin... Sitten tuo varmaan selviää, miksi sisään.
So What?!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
  • Go ahead, make my day.
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Solenoidit tuli avattua, puhdistettua ja voideltua. Sekä kelojen puoleiset sähköliitännät menivät uusiksi, juotetuiksi.

Logiikka säätöruuvin sisään kiertämiseen perustunee siihen, että karan täytyy osua siihen, venttiilin ollessa auki asennossa. Tällöin se toimii kelan apuna, sähkömagneettina. "Pitäen kiinni" karasta, jolloin aukipitovoiman säilyttäminen ei ole täysin käämin varassa.

Kokeilin ennen operaatiota venttiilien toiminttaa akkulaturilla. Se ei syöttänyt riittävää jännitettä, vaikka kela ottaa virtaa vain 30w... Venttiili ei siis auennut, ellei sitä hieman auttanut, alapuolella olevasta reiästä. Puhdistus- ja voiteluoperaation jälkeen aukesivat. Jää vaan nähtäväksi vieläkö toimivat, kun joutuvat töihin... Ruiskutustraktorin jännitteensyöttö on ehkä hieman matalahko... Solenoidien keloja ei ole ainakaan ylimitoitettu, valitettavasti.
So What?!

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Jos kaikki ventiilit ja karat on kunnossa ja kalvot ehjät niin vika voi olla myös piirikortissa. Uusia kortteja saa kasilta eikä kai ole edes mahdottoman hintaisia. Vika ilmeni juurikin niin että yksi lohko alkoi jäädä kiinni tai aukesi vain osittain. Mittaamalla yksitellen ei jännitteissä ongelmia. Kun ventiilit kytki yksitellen niin kolmas ei enää jaksanut kytkeytyä kunnolla vaikkakin satunnaisesti näin teki. Uuden piirikortin jälkeen ongelmat poistui. Alkaa ehkä vanhemmiten vuotamaan läpi tuo kortti ja siksi tekee moista häikkää.
Tuosta säätämisestä niin se yläpään ruuvi jos on liian ottavaksi säädetty niin karan tiiviste alkaa päästää läpi. Säätö on silloin oikein kun alhaalta painaa venttiilin ylöspäin  kiinni ja kiertää sen yläruuvin karaa vasten niin että sen tuntee ottavan kiinni mutta ei vielä paina karaa alaspäin.

vanhat koneet pelaa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Mimosen sulakken kautta otatte kasin venttiilistöön virran. Mulla tartti sulaketta suurentaa 30 A:han asti ennen kun rupes kesään, ja siltikinvälillä poltti. Jos jäivät venttilit auki, ei akku kauaa kestä. Välyksen pitää olla muistaakseni 1 mm, niin toimii.
Amatzonen venttiilit toimivat pienemmällä virralla.

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 409
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Muutaman vuoden ajoin tuollaisella Kasilla ja siihen piti uusia niitä kalvoja vähän väliä. Huomasin myös että paneelilta keloille menevät piuhat kuumeni aika lailla, hommasin jo kasan releitä että laitan virransyötön suoraan venttiilistölle ja vain releitten ohjausvirran paneelin kautta. Mutta vaihtui sitten Amatsooniin ennenkuin toteutui. Ja ylläri pylläri A:ssa heti samaa vikaa  >:(  yksi lohko aukee pienellä viiveellä, pirun hankala purkaa verrattuna Teejettiin, mutta kalvo ainakin ehjä kun ei juorureiästä mitään tule. Teejetissä ei muuten niitä juorureikiä ollut, mielestäni mikään ei estäisi niitä poraamasta jolloin kalvon rikkoutuminen ei haittaa karan aukeamista, ja vuodon näkisi heti.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 373
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Muutaman vuoden ajoin tuollaisella Kasilla ja siihen piti uusia niitä kalvoja vähän väliä.

Oon huomannu, että se 4,5 bar on tosiaankin maksimi sille vanhalle, olikohan 744, venttiilistölle. Jos ajelee 5-5,5 bar paineilla, pakkaa kalvot pettää. Pitää itsellekin varmaankin vaihtaa keltaiset 020 suuttimet vaikka violetteihin 025:iin, ettei tarvi noin paljoa pitää painetta ötökkämyrkytyksissä.

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
  • Go ahead, make my day.
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Mimosen sulakken kautta otatte kasin venttiilistöön virran. Mulla tartti sulaketta suurentaa 30 A:han asti ennen kun rupes kesään, ja siltikinvälillä poltti. Jos jäivät venttilit auki, ei akku kauaa kestä.

30w vie per kela, eli n.2,5A (esim. 2,5A x 3 = 7,5A). Paineensäätöventtiilistä en tiedä, mutta tuskin sekään paljoa vaatii. 10A sulakkeen luulisi kestävän, 16A riittää varmasti. Johdotuksetkin venttiilistölle on vain jotain 0,75mm2 johtoa... Eli jos 30A kärähtää, jossain on vikaa...

Aragin venttiilistö oli "parempi", siinä oli sähkömoottorit joka venttiilissä, vei virtaa vain sen hetken kun venttiili vaihtoi asentoa.


Edit:
Paineensäätöventtiilille mainitaan papereissa mitätön kulutus, n. 0,1A

Viimeksi muokattu: 06.04.13 - klo:12:38 kirjoittanut Eastwood

So What?!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
  • Go ahead, make my day.
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
Muutaman vuoden ajoin tuollaisella Kasilla ja siihen piti uusia niitä kalvoja vähän väliä. Huomasin myös että paneelilta keloille menevät piuhat kuumeni aika lailla, hommasin jo kasan releitä että laitan virransyötön suoraan venttiilistölle ja vain releitten ohjausvirran paneelin kautta. Mutta vaihtui sitten Amatsooniin ennenkuin toteutui. Ja ylläri pylläri A:ssa heti samaa vikaa  >:(  yksi lohko aukee pienellä viiveellä, pirun hankala purkaa verrattuna Teejettiin, mutta kalvo ainakin ehjä kun ei juorureiästä mitään tule. Teejetissä ei muuten niitä juorureikiä ollut, mielestäni mikään ei estäisi niitä poraamasta jolloin kalvon rikkoutuminen ei haittaa karan aukeamista, ja vuodon näkisi heti.

Ja nyt riitti >:( Johan toimi venttiilistö neljä ruis*****sta herkistelyn ja säädön jäljiltä, sitten tais kalvo hajota. Ei jaksanut avata venttiiliä paineellisena ja nestettä rupes tiputtamaan venttiilistä. Päisteessä piti pumppu sammuttaa, ennen kuin avas venttiilit, jotta tämä vikaantunutkin suostui aukeamaan >:(

Agropointilla pelaa palvelu sunnuntainakin ja uusi venttiilistö http://agropoint.fi/kauppa/product_info.php?cPath=28_38_40&products_id=860 tuli tilattua. Sitä tietty joutuu odottamaan pari päivää. Joten taidan joutua vaihtamaan alemman, oletettavasti ehjän kalvon nykyisessä venttiilissä ylös. Jos vaikka saisi vielä kolme pöntöllistä ruiskutettua että pääsis vähitellen kylvämään. Sen jälkeen asentaa tuo Driver-06 venttiilistö. Se ei toimi solenoidi tekniikalla vaan moottoreilla. Ja oman kokemuksen perusteella noi solenoidi systeemit pitäis viskata ja kauas.
So What?!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
  • Go ahead, make my day.
Vs: KASI ja sen sähköventtiili ongelmat
...Teejetissä ei muuten niitä juorureikiä ollut, mielestäni mikään ei estäisi niitä poraamasta jolloin kalvon rikkoutuminen ei haittaa karan aukeamista, ja vuodon näkisi heti.

Tämä tosiaan puute! Jos reijät siellä olisivat, venttiilien avaaminen tosiaan onnistuisi myös ylemmän kalvon rikkoontuessa. Porasin 2kpl 3mm reikiä kelan alla olevaan muovisylinteriin. Vaihdoin myös rikkoontuneen kalvon (kuvassa näkyy repeämä) alas, kuten suunnittelinkin hätä korjaukseksi. Nyt tiputtaa suoraan maahan, mutta venttiili sentään toimii.

Noita kalvoja pitäisi selvästikkin olla aina kotona, jos noiden solenoidien kanssa meinaa elää.

Viimeksi muokattu: 12.05.13 - klo:22:25 kirjoittanut Eastwood

So What?!