Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paalikärryn pohja  (Luettu 5381 kertaa)

kunttajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Paalikärryn pohja
Mistähän ois hyvä tehdä paalikärryyn uusi pohja? Vanhapohja on levypintainen mutta alkaa olla jo aika huonossa kunnossa...Saakohan noita karhea pintaisia levyjä mistään?

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Paalikärryn pohja
http://www.vlipponenky.fi/index2.html

Jos et tuolta löydä jopahan on?
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Paalikärryn pohja
Mistähän ois hyvä tehdä paalikärryyn uusi pohja? Vanhapohja on levypintainen mutta alkaa olla jo aika huonossa kunnossa...Saakohan noita karhea pintaisia levyjä mistään?

Jos alla kunnon poikittaispalkit, laita 2x5 tuumaset painekyllästetyt lankut kärryn pituussuuntaisesti esim. 2,55 leveään kärryyn 11kpl kupukantapulteilla kiinni.
tethering holes to their concave windings

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Paalikärryn pohja
Ja jos poikittaispalkit on päivänsä nähneet niin laita ne kakkosvitoset poikkipäin ja lukkokantapulteilla runkopalkkeihin kiinni. Kauan ne kestää vaikka ei kyllästettyjä olisikaan. :P

tonto

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 128
  • kakkonen on ykkönen
Vs: Paalikärryn pohja
Oletko ajatellut metallista vaihtoehtoa? Kun me tehtiin paalikärryä, niin päädyttiin turkkilevyyn. Ei tule todellakaan kauheita paino/kustannuseroja kyllästettyyn lankkulavaan verraattuna. Potussa muutama kuva kärrystä ja tuossa linkki mistä näkyy lavan pintaprofiili. Suosittelen turkki/kyynellevyä, tekee nimittäin paalikärrystä rahtikärryn ;D

http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-28400

Viimeksi muokattu: 30.07.08 - klo:22:05 kirjoittanut tonto

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: Paalikärryn pohja
Mulla on versiona metallista tehty ritilä jonka aineena on 40*80*4mm seinämävahvuutta en varmaksi muista näin äkkiseltään, palkit ovat noin puolenmetrin välein ja reunat pitää kasassa ja estää liukumisen. Ritilä on suoraan hitsattu autonrunkoon kiinni.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 694
Vs: Paalikärryn pohja
Omassa on 60cm välein poikittaispalkit rhs 50x50x5, pintana 21 mm filmivaneri.
Kärry on aina ison katon alla ja vanerit muutaman vuoden jälkeen surkeessa kunossa.
Olisi vaan suoraan pitänyt tehdä peltipohja, ja mieluummin sileastä levystä. Sitä pitkin kärsii hieman tuuppiakkin paaleja pohjaa vasten.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Paalikärryn pohja
Meillä parhaassa kärryssä taitetut u-palkit 80*50*4 puolen metrin jaolla runkopalkeissa kiinni. Runkopalkit teetetty kolmen metrin paloina viiden millin pellistä. Palkkien korkeus keskellä 50cm, etummaiset madaltuu etupäätä kohden vähän ja takimmaiset ovat toisesta päästään 15cm korkeita. Laipat palkeissa noin 12cm ja taitettu eri suuntiin, tuo lisälujuutta u-palkeille kun on leveämmällä. Reunepalkki vähän ylempänä kun u-palkit. Paalit pysyy paikallaan tukevasti ja ikinä ei tarvitse pökkiä jäistä lunta irti kärrystä. :P

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Paalikärryn pohja
AIka hyvin kuvailit ja luulen ymmärtäväni. Silti kuva olisi kiva yllätys. :D

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Paalikärryn pohja
Oletko ajatellut metallista vaihtoehtoa? Kun me tehtiin paalikärryä, niin päädyttiin turkkilevyyn. http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-28400


Tyylikkäästi toteutettu kärry! Minkälainen rengastus sinulla on kärryn alla?

Kun taasen talvi saa, niin vähäinenkin määrä lunta tekee pohjasta paalimuoviin yhdistettynä liukkaan ja jäisen. Onko kenelläkään kokemusta toimiiko levy/lankku vaiko peltipohja talvella paremmin?
Suola toimii toki molempiin, mutta jäätyykö irtolumi helpommin teräspohjaiseen?

Viimeksi muokattu: 06.08.08 - klo:19:26 kirjoittanut Paalaaja

Slippin 'n sliding

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Paalikärryn pohja
toimiiko levy/lankku vaiko peltipohja talvella paremmin?
Suola toimii toki molempiin, mutta jäätyykö irtolumi helpommin teräspohjaiseen?



Levystä ei kokemusta, mutta tasanen peltilevy ja lankkulava koettu. Harvahko lankkulava parempi...
tethering holes to their concave windings

tonto

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 128
  • kakkonen on ykkönen
Vs: Paalikärryn pohja
Oletko ajatellut metallista vaihtoehtoa? Kun me tehtiin paalikärryä, niin päädyttiin turkkilevyyn. http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-28400


Tyylikkäästi toteutettu kärry! Minkälainen rengastus sinulla on kärryn alla?

Kun taasen talvi saa, niin vähäinenkin määrä lunta tekee pohjasta paalimuoviin yhdistettynä liukkaan ja jäisen. Onko kenelläkään kokemusta toimiiko levy/lankku vaiko peltipohja talvella paremmin?
Suola toimii toki molempiin, mutta jäätyykö irtolumi helpommin teräspohjaiseen?



Renkaat ovat 445/45 19,5 eli kuorma-auton perävaunun "pallorenkaat". Hyvät vetää tiellä mutta pehmeällä pellolla menevät suttiin, niin että jymähtää. Kuivissa olosuhteissa hyvät renkaat.

Teräslevyllä kärryyn saa jäykkyyttä enemmän ja materiaalia voi sitten keventää muualta.  Lava on varmasti liukas talvella kuvioinnista huolimatta ainakin jäisen paalin alla mutta kuinka liukas,niin ens talvi sen sitten näyttää ::) Kokemus taas on osoittanut, että puulava on myös liukas. Mene ja tiedä sitten kumpi on parempi.

Yksi asia jäi kärrystä pois vaikka muka kaikkia ratkaisuja mietittiin: jos ajaa pienpaaleja, niin täydellä kuormalla pitäisi takana olla kunnolliset tikapuut, että pääsee turvallisesti alas ;D

jd78

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 202
Vs: Paalikärryn pohja



Yksi asia jäi kärrystä pois vaikka muka kaikkia ratkaisuja mietittiin: jos ajaa pienpaaleja, niin täydellä kuormalla pitäisi takana olla kunnolliset tikapuut, että pääsee turvallisesti alas ;D
Noh se hyvä puoli tos on että voip kehua sen olevan viimestä huutoa, ku on näet oikein "PORTAATON" ;D
Kärry on kyllä muuten todella siistin näköstä työtä!