Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maastullin liite ja navetta  (Luettu 16527 kertaa)

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Maastullin liite ja navetta
****
Minusta tuo tukikatto 2 milj.litraa oli oikea päätös.
****
Varmasti päätöshetkellä raja oli täsmälleen oikea kaikista näkökulmista katsoen, muutenhan sitä ei olisi niin nopeasti tehty. Ajat kuitenkin muuttuvat ja rajat sen mukaan.
oon samaa mieltä,että litrakatto pois ja tukikatto euroina esim 200ke.Loppuhan meneekin managementilla?
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Maastullin liite ja navetta
Maidon litratukikeskustelua pitää jatkaa. Tuo järjestelmä on luotu aikana, joka vastasi sen ajan tarvetta. Nykyään kertoimet on toisenlaisia. Tukialue-erot tulee tasata vastaamaan todellisia kustannuseroja.
Itse olen oman alueen tukitasoon tyytyväinen, karkeasti tuolla maksaa kolmen viikon väkirehulaskun täysrehuruokinnassa.
Ehdotan tasapuolisesti c1-alueen tukitasoa koko maahan, paitsi poromiehille vois antaa Oulujärven yläpuolelle jonkun säälilisäsentin ;D

Täältä tulee kans kannatusta tälle, vaikka C1:ltä olenkin. Eikä tuo tukiero tuonne Oulun korkeudelle asti edes ole niin paljon kuin luulisi. A:lla ja B:llä 3c/l + lypsylehmäpalkkio, joka on 8000 tuotoksella 1,5 c/l. Eli yhteensä 4,5 c/l. C1:llä 8 c/l ja C2:lla 8,5c/l. Vasta siitä pohjoiseen alkaa tukierot kasvaa. Onhan tuo B:n ja C:n rajalla oleva 3,5 c:n kynnys merkittävä, mutta ei niin suuri kuin kuin etelän viljelijät väittävät. Mutta mulle käy hyvin se, että kaikki saavat C1:n tuen.
vieläks lehmäpalkkiossa on katto?
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maastullin liite ja navetta
Onkos maahan tullut jokin radioaktiivinen laskeuma, kun jopa C-luokan porukka kirjoittaa litratuista lähes samoin kuin allekirjoittanutkin jo monta kertaa aiemmin?



1cowman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Maastullin liite ja navetta
 Investointituet navettaan on a-ja b alueilla ollu paremmat.Ja Euhan se on jonka takia näitä tukimääriä on sovellettu.Pikavoittoja niistä on turha odottaa.

realisti

  • Vieras
Vs: Maastullin liite ja navetta
Minusta olisi ihan reilu peli että tuohon etelän tukitasoon saataisiin pientä korotusta höyläämällä hieman muiden alueiden tuesta. Nyt jos ajattelee että a-b on jotain 4,5 snt lehmäpalkkion kanssa niin jos se nostettaisiin 6snt, c1 vaikka 7snt ja c2 8 snt niin voisi olla kohtuullisen kohdallaan? Sitten Lapin tuista ehkä jotain huippuja pienemmiksi, mutta ei paljoa sillä siellä on oikeesti aikalailla rajumpi kustannustaso.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Maastullin liite ja navetta
Maidon litratukikeskustelua pitää jatkaa. Tuo järjestelmä on luotu aikana, joka vastasi sen ajan tarvetta. Nykyään kertoimet on toisenlaisia. Tukialue-erot tulee tasata vastaamaan todellisia kustannuseroja.
Itse olen oman alueen tukitasoon tyytyväinen, karkeasti tuolla maksaa kolmen viikon väkirehulaskun täysrehuruokinnassa.
Ehdotan tasapuolisesti c1-alueen tukitasoa koko maahan, paitsi poromiehille vois antaa Oulujärven yläpuolelle jonkun säälilisäsentin ;D

Kiintiökauden 2011/2012 maksettu litratuki jaettuna kaikille litroille tekee aika tarkalleen C1-alueen nykyisen tuen, eli 7,7 c/litra.  ;D
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

bighaus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Maastullin liite ja navetta
Kyllä se vaan tasaseen vituttaa, kun kattoo sontaluukusta naapurin sontalluukkuunpäin.Etäisyyttä 1.1 km ja se vaihtaa jokavuos uuden landcriuserin -meikäläinen vaihtaa nissanin, molemmat maitorahalla.Hommat tehdään kökköön -kalusto yhteistä,pellot ym samanmoiset.Tässä ero ab:n ja c:n välillä.

antti-x

  • Vieras
Vs: Maastullin liite ja navetta
Kyllä se vaan tasaseen vituttaa, kun kattoo sontaluukusta naapurin sontalluukkuunpäin.Etäisyyttä 1.1 km ja se vaihtaa jokavuos uuden landcriuserin -meikäläinen vaihtaa nissanin, molemmat maitorahalla.Hommat tehdään kökköön -kalusto yhteistä,pellot ym samanmoiset.Tässä ero ab:n ja c:n välillä.

Te olette kyllä molemmat aika hyvin rahoissanne kun on varaa tehdä niinkin huonoa bisnestä kuin auton vaihto joka vuosi :) Minä saan käytetyn auton vasta maksettua vaikka ostin sen 2 vuotta sitten   :'( , enkä ajatellut heti uutta lainaa tehdä.

Realistin ehdottama porrastus olisi kelpo, en minä ainakaan AB-tuottajana ihan samaa vaadi kuin Oulussa.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maastullin liite ja navetta
****
Tuo järjestelmä on luotu aikana, joka vastasi sen ajan tarvetta.
****
Aina välillä näkee kommentteja joiden mukaan tuki ja sen erot ovat tarpeeseen perustuvia, toisten mukaan puhtaasti edustuksellisen demokratian kukkasia, siis poliittista kähmintää.

Epäsuotuisten alueiden tukitasoissa on eräänlainen syrjäseutulisä leivottu järjestelmään. Olikohan se asukastiheys tai jokin muu, joka oli ainakin yhtenä kriteerinä.
Varsinaiset tukitasot on tempaistu ihan hatusta. Taisi niin kommentoida Juha Marttilakin  joku vuosi sitten. Mihinkään laskelmiin tuotantokustannuksista tai satotasoista ne eivät perustu. Se on täällä jo moneen kertaan todistettu.

jms77

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Maastullin liite ja navetta
kyllä tänne lappiin pääsee tukia nostaan. useita maito tiloja on kyl myynnissä. lopettavia tiloja tulevina vuosina ihan liikaa. sadan kilometrin yksinäisyys alkaa tuntua aika ikävälle.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Maastullin liite ja navetta
Kyllä se vaan tasaseen vituttaa, kun kattoo sontaluukusta naapurin sontalluukkuunpäin.Etäisyyttä 1.1 km ja se vaihtaa jokavuos uuden landcriuserin -meikäläinen vaihtaa nissanin, molemmat maitorahalla.Hommat tehdään kökköön -kalusto yhteistä,pellot ym samanmoiset.Tässä ero ab:n ja c:n välillä.

Te olette kyllä molemmat aika hyvin rahoissanne kun on varaa tehdä niinkin huonoa bisnestä kuin auton vaihto joka vuosi :) Minä saan käytetyn auton vasta maksettua vaikka ostin sen 2 vuotta sitten   :'( , enkä ajatellut heti uutta lainaa tehdä.

Realistin ehdottama porrastus olisi kelpo, en minä ainakaan AB-tuottajana ihan samaa vaadi kuin Oulussa.
Realistin porrastus on muuten hyvä,mutta minkä takia tyytyä vähään jos kerran on mahdollista saada enemmänkin.Olin MaasTullista lukevinani tukien muuttuvan entistä enemmän tuotantoon sidotuiksi,psstetään nyt ens alakuun 3c/l päälle kaikkiin noihin lukuihin,eiköhän tuo sopisi ihan kaikille.En usko maidon tuottajahinnan kumminkaan ainakaan nousevan kiintiöiden vapauttamisen myötä ja ei se tuolla tilillä juuri näy mistä se raha on tullut.

realisti

  • Vieras
Vs: Maastullin liite ja navetta
Jostain se tuotantoon sidottujen raha on pois? En todellakaan ole nostamista vastaan, mutta tuskin lisärahaa heruu. Jonkinlainen porrastus melkein täytyy olla sillä jonkinlainen luonnonhaitta tässä pitkin suomea on, mutta nykyisin ero on enemmän kuin todellinen haitta.

c2p

  • Vieras
Vs: Maastullin liite ja navetta
kyllä tänne lappiin pääsee tukia nostaan. useita maito tiloja on kyl myynnissä. lopettavia tiloja tulevina vuosina ihan liikaa. sadan kilometrin yksinäisyys alkaa tuntua aika ikävälle.
nyt mä olen vissiin alkanu lipsua mun tasavertasuusperiaatteista, mutta kyllähän tuo järki jo sanoo, että hyvä vain että vähenevät, on se liian kallista maitua näin yhteiskunnan näkökulmasta tuottaa sitä jossain lapin perukoilla versus lapinlahdella tai herajoella. tää on kyllä julmaa sanoa, mutta eihän se sotakaan yhtä miestä kaipaa :-\

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maastullin liite ja navetta
kyllä tänne lappiin pääsee tukia nostaan. useita maito tiloja on kyl myynnissä. lopettavia tiloja tulevina vuosina ihan liikaa. sadan kilometrin yksinäisyys alkaa tuntua aika ikävälle.
nyt mä olen vissiin alkanu lipsua mun tasavertasuusperiaatteista, mutta kyllähän tuo järki jo sanoo, että hyvä vain että vähenevät, on se liian kallista maitua näin yhteiskunnan näkökulmasta tuottaa sitä jossain lapin perukoilla versus lapinlahdella tai herajoella. tää on kyllä julmaa sanoa, mutta eihän se sotakaan yhtä miestä kaipaa :-\

Ei ehkä, mutta jos tuotantoa ei tueta siellä missä se sitä tukea oikeasti tarvitaan, niin miksi tukea sitten ollenkaan  :o :o :o

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Maastullin liite ja navetta
kyllä tänne lappiin pääsee tukia nostaan. useita maito tiloja on kyl myynnissä. lopettavia tiloja tulevina vuosina ihan liikaa. sadan kilometrin yksinäisyys alkaa tuntua aika ikävälle.
nyt mä olen vissiin alkanu lipsua mun tasavertasuusperiaatteista, mutta kyllähän tuo järki jo sanoo, että hyvä vain että vähenevät, on se liian kallista maitua näin yhteiskunnan näkökulmasta tuottaa sitä jossain lapin perukoilla versus lapinlahdella tai herajoella. tää on kyllä julmaa sanoa, mutta eihän se sotakaan yhtä miestä kaipaa :-\

Ei ehkä, mutta jos tuotantoa ei tueta siellä missä se sitä tukea oikeasti tarvitaan, niin miksi tukea sitten ollenkaan  :o :o :o
[/quote no eipä tuo meikäläiselläkään ole lohkokoko kuin keskim.2ha,vaikka ollaan 2tunnin päässä hesasta c1-alueella.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.