Laivanrakennus sai isossa mittakaavassa alkunsa sotien jälkeen.Nerokkaana johtoajatuksena oli,tehdään ilmaiseksi laivoja Neuvostoliittoon.50-luvulla niitä alettiin vaihtaa öljyyn.Bisnekset kukoisti-rahat loppuivat aina noin kymmenen vuoden välein .Eipä hätiä ,valtio pisti aina satoja miljoonia lisää ja vaihdettiin puljun nimeä(Crichton-Vulcan>Wärtsilä>Masayards>Åker>STX).Kyllä saisi jo turkulaisen telakkademarin syöttäminen verorahoilla loppua.Tästä nykymenosta ei ole hyötynyt kun ameriikan risteilymatkaaja ja Turun seutu.
Kyllä se hyöty on valunut koko maahan. Homma pitäisi toimia niin että kun on henkilö töissä niin voi olla myös henkilö eläkkeellä, ainakaan se ei toimi siten että yksi henkilö kortistossa kustantaa toisen eläkkeellä olemista Homma toimii jopa niinkin että suurien sotakorvausten maksamisesta katsotaan usein koko "hyvinvointiyhteiskunnan" lähteneen liikkeelle
Metalliteollisuus kuten laivanrakennus syntyi sotakorvausten maksamisesta, mutta ajatus että kukaan ei sitä varsinaisesti maksanut on naivi, oikeasti sotakorvaukset maksettiin metsäteollisuuden viennillä, sillä metsäteollisuus toi sen rahan millä näitä metalliteollisuuden laivoja sitten rakenneltiin ja vietiin venäjälle
STX on korealainen yhtiö, selvitystilassa ja tästä seuraa se, että kun rosessi etenee niin sen tytäryhtiöt myydään, kun niiden arvo ensin saadaan kohilleen, Suomen valtion on ihan turha olla se osapuoli, jonka rahoilla turun stx-finland laitetaan myyntikuntoon, jotta korealainen emoyhtiö saa omansa pois
Kun emoyhtiöllä ei ole rahaa laittaa turun tytäryhtiötä myyntikuntoon ja kun tästä seuraa se, että laivatilauksia ei ehkä tule tarpeeksi Turun telakalle, niin sen myyntihinta laskee, mikä taas on suomalaisen ostajan etu, eli miksi ihmeessä me verovaroilla nostattaisimme tulevaa kauppahintaa, jos suunnitelmissa on ostaaa telakka takaisin suomalaisille toimijoille
voi poju,,,,,ei suomalaiset enää telakoita ostele,,,,,,venäläisille ne menee kuten
satamatkin
Se on ihan sama kuka sen ostaa, mutta miksi helvetissä suomalaiset olisi maksamassa korealaisen yhtiön konkurssipesän velkoja maailman pankeille
Eikö noissa kreikan veloissa ole jo ihan tarpeeksi maksamista
Kysymys oli nyt kumminkin tilapäisestä rahoituksesta jolla olisi varmistettu laivan valmistuminen, laina olisi saatu takaisin kun alus olisi valmistunut Tai... eikä kun se laina olisikin saatu takaisin jo useaan kertaan ennen sitä Mikä mahtaa tulla nyt toteutuvan vaihtoehdon hintalapuksi?
Mää olen ihan varma, että sitä rahaa me ei enää oltais nähty koskaan.
Haloo! 20 000 henkilötyövuotta menetettiin välittömästi ja pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedä kukaan. Mikä on tämän hintalappu??
Ei voi pitää paikkaansa, tosta miljardista oli palkkojen osuus noin 300 miljoonaa, se jaettuna 20 000 miestyövuodella on vain 15 000 euroa per yksi miestyövuosi.
Kun kolmannes on sosiaalikulujen osuus, niin verotettavaksi brutoksi jäisi per palkansaaja 10 000 euroa, Suomessa ei palkansaajan ansiot voi jäädä noin alas
Ei edes telakoilla
Metallimiehet on sitä kovapalkkaisinta porukkaa, mitä SAK:sta löytyy
no palkat voi olla enempi mitä esitit
vai miten on esim. sähkärillä tarvikkeitten ja työn osuudet
ja kerrannaisina voi vaikutus olla pari miljardia
Toi 300 miljoonaa on telakan ite ilmoittama palkkasumma, se todennäköisesti on yläkanttiin kuten kaikki muukin tieto, mitä sieltä on tullut
Tässä on kyse jonkinlaisesta huijauksesta, ensinnäkin miksi telakka pyytää nimenomaan pääomalainaa eikä tavallista lainaa, pääomalainan ja tavallisen lainan ero on se, että jos Suomen STX telakka menee nurin, niin valtio ei ole velkoja konkurssipesässä kuten on muut lainanamyöntäjät ja saamamiehet
Mikäli telakka taas haluaa pääomaa, niin miksi se ei pyydä sijoitusta, jolloin valtio saisi osakkeita, joita se voisi myydä vaikka pörsissä, yleensä sijoittaja saa osakkeita sijoituksensa vastineeksi
Kun kuvio on niin monimutkainen, ettei maksava osapuoli oikein tajua, miksi se on niinkuin se on, niin yleensä on kyseessä aina huijaus