Laivanrakennus sai isossa mittakaavassa alkunsa sotien jälkeen.Nerokkaana johtoajatuksena oli,tehdään ilmaiseksi laivoja Neuvostoliittoon.50-luvulla niitä alettiin vaihtaa öljyyn.Bisnekset kukoisti-rahat loppuivat aina noin kymmenen vuoden välein .Eipä hätiä ,valtio pisti aina satoja miljoonia lisää ja vaihdettiin puljun nimeä(Crichton-Vulcan>Wärtsilä>Masayards>Åker>STX).Kyllä saisi jo turkulaisen telakkademarin syöttäminen verorahoilla loppua.Tästä nykymenosta ei ole hyötynyt kun ameriikan risteilymatkaaja ja Turun seutu.
Kyllä se hyöty on valunut koko maahan. Homma pitäisi toimia niin että kun on henkilö töissä niin voi olla myös henkilö eläkkeellä, ainakaan se ei toimi siten että yksi henkilö kortistossa kustantaa toisen eläkkeellä olemista Homma toimii jopa niinkin että suurien sotakorvausten maksamisesta katsotaan usein koko "hyvinvointiyhteiskunnan" lähteneen liikkeelle
Metalliteollisuus kuten laivanrakennus syntyi sotakorvausten maksamisesta, mutta ajatus että kukaan ei sitä varsinaisesti maksanut on naivi, oikeasti sotakorvaukset maksettiin metsäteollisuuden viennillä, sillä metsäteollisuus toi sen rahan millä näitä metalliteollisuuden laivoja sitten rakenneltiin ja vietiin venäjälle
STX on korealainen yhtiö, selvitystilassa ja tästä seuraa se, että kun rosessi etenee niin sen tytäryhtiöt myydään, kun niiden arvo ensin saadaan kohilleen, Suomen valtion on ihan turha olla se osapuoli, jonka rahoilla turun stx-finland laitetaan myyntikuntoon, jotta korealainen emoyhtiö saa omansa pois
Kun emoyhtiöllä ei ole rahaa laittaa turun tytäryhtiötä myyntikuntoon ja kun tästä seuraa se, että laivatilauksia ei ehkä tule tarpeeksi Turun telakalle, niin sen myyntihinta laskee, mikä taas on suomalaisen ostajan etu, eli miksi ihmeessä me verovaroilla nostattaisimme tulevaa kauppahintaa, jos suunnitelmissa on ostaaa telakka takaisin suomalaisille toimijoille