Myyntikanavien pitää olla kunnossa. Ja Nimenomaan etukäteen olisi hyvä olla jo sopimusta. Millaisia sopimuksia alalla on tapana tehdä? Vuodeksi? Tietty tilauksen minimimäärä? Vai onko tuottaja ihan kauppiaan armoilla. Tietysti neuvottelukysymys, mutta mikä on todellisuus?
Me myimme muutamia vuosia sitten ihan perusporkkanaa ja lanttua (luomu, porkkana multa-) paikalliseen K-kauppaan. Vähän aikaa kun kaupassa kävelee, oivaltaa kyllä aika hyvin, kannattaako tarjota. Kauppiaan rooli aivan ratkaiseva, tyytyykö tukusta tulevaan perusvalikoimaan vai hakeeko tuotteita ja asiakkuuksia tosissaan. Kun itse hoitaa hyllypaikan (käy täyttämässä, ottaa myymättömät pois, jättää takahuoneeseen so*****un paikkaan mahdollista täydentämisvaraa), niin 1/3 kassan läpi menneestä liikevaihdosta jää siihen kauppiaalle, loput sulle.
Ja sitten kun hyllypaikka on saatu, se pysyy vain, jos tavara liikkuu ja ei tule ilmoittamattomia taukoja. Jos et ole hyvissä ajoin sopinut etukäteen ja hyllypaikkasi on pari viikkoa tyhjänä, niin se kyllä täyttyy... Meille ei käynyt näin, mutta tarinoita olen kuullut.
Mutta kuten sanottu, kauppias/myymälänhoitaja ratkaisee. Ja ihan sama, onko kirjain katolla K vai S. M voi myös onnistua, Lidl ja Siwa/Valintalato lienevät tiukemmin tukun jatkona.
Petri