Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pihatto lehmille  (Luettu 32143 kertaa)

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: pihatto lehmille
Pehmeät sorkat sairastuu helpommin kantasyöpymiin , sorkkavälin , sorkka-alueen ihotulehduksiin ja pahemmissa tapauksissa ajotulehduksiin .

Mä oon saanu sen käsityksen että sorkka-alueen ihotulehdus olisi viheliäisempi vaiva kuin ajotulehdus? Oonko saanu väärän käsityksen? Nimimerkillä "ajotulehdus on jo tuttu"

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: pihatto lehmille
***Lyhempi matka sen virtsan on erotusputkeen virrata. Eikä mitään urituksia tarvita, ammattitaitoinen lattiamies vain tekemään valut.

Urat kymmenen sentin välein (mikäli ei täynnä pskaa) vie ja pitää virtsan lannasta erillään. Kusen ja pskan erilläänpitäminen vähentää ammoniakkipäästöjä eläintilan sisällä huomattavasti, joten vaikutusta vaikkapa sorkkaterveyteen on varmasti.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: pihatto lehmille
Kusen ja pskan erilläänpitäminen vähentää ammoniakkipäästöjä eläintilan sisällä huomattavasti, joten vaikutusta vaikkapa sorkkaterveyteen on varmasti.

***Olen samaa mieltä, mutta onnistuu se virtsakouruelementilläkin

lehtis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: pihatto lehmille
Kusen ja pskan erilläänpitäminen vähentää ammoniakkipäästöjä eläintilan sisällä huomattavasti, joten vaikutusta vaikkapa sorkkaterveyteen on varmasti.

***Olen samaa mieltä, mutta onnistuu se virtsakouruelementilläkin

Ja matot myös hyvät sorkille  ???

Ja kaato keskelle, koska mattoa ei voi urittaa.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: pihatto lehmille
Kusen ja pskan erilläänpitäminen vähentää ammoniakkipäästöjä eläintilan sisällä huomattavasti, joten vaikutusta vaikkapa sorkkaterveyteen on varmasti.

***Olen samaa mieltä, mutta onnistuu se virtsakouruelementilläkin

Ja matot myös hyvät sorkille  ???

Ja kaato keskelle, koska mattoa ei voi urittaa.

***Maton ainut huono puoli on kierresorkkaisten lehmien sorkkien liikakasvu. Niitä joutuu itse vuolemaan sorkkahoitojen välillä, jos haluaa ne hyvinä pitää.

Kaatoa on 3% keskelle.

lehtis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: pihatto lehmille

***Maton ainut huono puoli on kierresorkkaisten lehmien sorkkien liikakasvu. Niitä joutuu itse vuolemaan sorkkahoitojen välillä, jos haluaa ne hyvinä pitää.

Kaatoa on 3% keskelle.

Kummin nyt tekisit matoilla vai ilman  ???

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: pihatto lehmille

***Maton ainut huono puoli on kierresorkkaisten lehmien sorkkien liikakasvu. Niitä joutuu itse vuolemaan sorkkahoitojen välillä, jos haluaa ne hyvinä pitää.

Kaatoa on 3% keskelle.

Kummin nyt tekisit matoilla vai ilman  ???

***Tekisin ilman muuta matoilla. En toki ole selvillä mikä on tuotteen päivän hinta.

Jemk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: pihatto lehmille
Muistaakseni 38,5 ekua neliö kraimburghin 2,5 cm paksu. Agrimeciltä

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: pihatto lehmille
"Klopille" . En osaa noita lainauksia ottaa joten sopiiko että vastaan näin . Jos oikein muistan ajotulehdus tulee sorkkavälin ihotulehduksesta. Ajotulehduksessa nivel turpoaa ja märkäpaikka on kannassa . Ihoalueen tulehduksessa  kruunuraja märkii tai on turvoksissa ja punoittaa . Näissä menee helposti sekaisin . Vaihtelut tiloilla on suuria . Se on varmaa että pihatoissa on kantasyöpymää enemmän , tosin eri asteisina . Sorkkavälin ihotulehdusta voi ehkäistä haavasparayllä tai sitten sorkkakylpyyn tarkoitetuilla "litkuilla". Reppuruiskulla saa suihkutettua sorkanväliin "litkua" . Työläs mutta halvempi kuin altaat . altaiden hankaluutena on pitää liuos puhtaana ja teho vähenee mitä paskaisempaa se on .

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
sorkkahessu
Mitens noin sorkkahoitajan näkövinkkelistä, eli ajatellen sorkkaterveyttä, niin laittaisitko itsellesi minkälaiset käytövät navettaan? Tietysti sorkkasairauksiin on muitakin syitä, kuin likaiset käytövät, mutta miten itse tekisit...?
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: pihatto lehmille
Ritilässä on hyviä puolia , mutta umpipohjaisetkin menee jos lannanpoisto on tehokas . Tärkeää on se ettei kusi jää lainehtimaan käytäville . Ruokinta on muuten yksitekijä sorkkasairauksiin .Vertymät anturassa ovat vähentyneet kiitos hyvien väkirehuautomaattien . Ape ruokintaan on opittu . Kuitua annetaan  . Hapanpötsi aiheuttaa harmia etenkin poikimisen jälkeen . Muutamilla asiakkailla on pellot luomussa ja osalla lehmätkin . Kantasyöpymään on selvästi vähemmän niillä tiloilla . Kylmäpihatoissa kantasyöpymä vähenee talvella , etenkin pakkasella . Kesällä läpimien pihatoilla on vaivaa vähemmän jos laiduntaa .

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: pihatto lehmille
Ritilässä on hyviä puolia , mutta umpipohjaisetkin menee jos lannanpoisto on tehokas . Tärkeää on se ettei kusi jää lainehtimaan käytäville . Ruokinta on muuten yksitekijä sorkkasairauksiin .Vertymät anturassa ovat vähentyneet kiitos hyvien väkirehuautomaattien . Ape ruokintaan on opittu . Kuitua annetaan  . Hapanpötsi aiheuttaa harmia etenkin poikimisen jälkeen . Muutamilla asiakkailla on pellot luomussa ja osalla lehmätkin . Kantasyöpymään on selvästi vähemmän niillä tiloilla . Kylmäpihatoissa kantasyöpymä vähenee talvella , etenkin pakkasella . Kesällä läpimien pihatoilla on vaivaa vähemmän jos laiduntaa .
Olin kuuntelemassa Jack Rodenburgin (robottinavetta "guru" Kanadasta) esitelmää Vammalassa ja hänellä oli sama päätelmä, eli ritilöillä etuja, mutta jos raapat käyvät tiheästi ja virtsa saadaan pois, niin umpipohjakin menee. Ruokinta oli kaikissa pohjakuvissa ape + houkutusrehu robotilla, eikä kioskeja näkynyt...
Luomupihatossa voi olla väljemmät mitat ja laimeampi ruokinta (vain kotoisia rehuja), jolloin metaboliset ja stressi tekijät vähentää kantasyöpymää. Varmaan pihaton oikealla mitoituksella ja sopivalla appeella päästään kantasyöpymissä samoille tasoille.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 383
Vs: pihatto lehmille
Oliko tässä sopiva rakolattia
http://www.youtube.com/watch?v=H2kwEwsFBU8&feature=related

Toinen tyhmä kysymys:onnistuuko ape yhtellä traktorilla eli kuormaa ja pyörittää vaunua samalla tr:llä

Nipa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 91
Vs: pihatto lehmille
Hyvän oloinen rakolattia, lieneekö mistään saatavana?

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: pihatto lehmille
AC:LLE ja NIPALLE . Riippuu traktorista , jos on hyvä nosturi millä saa kauhottua kyytiin eväät niin miksei .Helpoin tapa on täyttöpöytä ja sähköllä kulkeva, tai oikeistaan kiskoilla kulkeva ruokkia , muita en ole nähnyt joten en kommentoi niitä . Hyviä ritilöitä löytyy kyllä . Parhaimmat löytää jos tekee vierailuja toisten navettaa.Robotti siivooja voi olla hyvä konsti pitää ritilät puhtaana . Raappa ritilän päällä toimii myös , toisilla paremmin ja toisilla huonommin, niin kuin kaikki koneet . Huomenna alkaa LOMA JIPPII ::) ;D ;D