JIIWEE: Ilmaisin ilmeisesti itseäni huonosti, tuossa mun kuvaelmassa on myös kyse luonnollisesta ilmanvaihdosta. Eli harjaraon leveys tulee rakennusleveyden mukaan. Ja vaoa sieltä tulee valtavasti, ei nyt niin kuin seinättömässä, mutta leveässä rakenuksessa luonnonvalo on kiva keskelläkin. Yhdessä vaiheessa muotia ollut kasvihuoneluukusto, oli ja on hyvä. Edullinen ja valoa tuova. Alfa pilasi se omalla sovelluksella jonka sivuluukut jäätyi talvisin. Kennot tummuu mutta tuo avorako ei. Asian yksi osaaja on ainakin Panzar jos asia kiinnostaa muita. Kuitenkin kyse on lämpimästä rakennuksesta. Paljonko arvioitte että esim 80 lehmän navetan kylmäpihattovarautuminen maksaa. Juoma astiat, suurempia-> Eristettyjä, taikka lämm. juomakuppeja paljon. Saattolämmöt syöttöputkiin. Jos raappanavetta, lattialämmitys parkkipaikoille ja juoma astioide lähelle jos ne on sorkkapallilla taikka muualla kuin lantakäytävillä. Erillinen vasikkala tarvitaa aina, nyt hiukan kookkaampi koska mitoitus tulee tehdä sen kovimman talven mukaan. Niitäkin tulee, tilastollisessa valossa riski että se on lähivuosina on suurehko. Hmm mitähän muuta?
Nipa: Jos kysymys oli mulle, vaikka ei olisi, vastaan

. Kyllä täysritilä jos katetilanne olisi vahvempi siis täysritilä, vai mikä se oli..täys. Vaan kun tukitaso alle 40 % todellisista kustannuksista on laskettava kuitenkin että navetta on pystyttävä maksamaan 10 v aikana. Minun oma ideologiani, jos joku haluaa että 25 vuotta, se on hänen päätös.
Lehtis: Avokourun kumimatto on ritilän mattoa edullisempi. Onnistuu kaltevuuksista huolimatta, keskellä on ketjun ura. n 3 cm leveä ja halutun syvyinen. Se johtaa virtsaa päätyyn.
Kaiken kaikkiaan navetassa on omat muotinsa. Niinkuin pellonmuokkauksessakin. Mennessään navettaan siellä on aina joitakin muotiasioita joista tietää heti onko navetta tehty esim. -86 -94 -00 vaiko -03. Nyt puuhaillaan verhoseinän kanssa, minusta verhot oli enemmän muotia alan messuilla 10 vuotta sitten. Mitä tulee seuraavaksi? Pyöreä teema on mielenkiintoinen, teoriassa lyhyet matkat ja tehokas tilankäyttö, aika näyttää.