Reilu 5 tonnia/käytävä kaikkinensa maksoi uudet (sis. ohjauskeskus ja varavaijeri, asennus ja sähkötyöt sitten muutama tonni siihen päälle). Siis nämä ruotsin ihmeet. Lalmekin hintaerittelyssä (Delavalista sellaista ei varmaan tule) näytti olevan niin että raapat oli reilut 3 tonnia/kpl (tuntuu kalliilta, mutta kun näkee raapan sisukset hinnan ymmärtää paremmin, siellä on esim. aika fiksusti toteutettu jousi joka pitää vaijerin kiereällä), moottorit (jokaiselle oma) muistaakseni 1000-1500€ kpl ja ohjauskeskus ja vaijerit siihen päälle.
Viron poikien ketjukone on ilmeisesti ihan hyvä ja luotettava ja maksaa pari tonnia vähemmän.
Nyt kun on navetta aika utelaita ja aktiivisia hiehoja täynnä (ja lisäksi löytyy hygieniasillat joiden alta raappa mahtuu hiukan paremmin kuin pienkuormaaja) niin ei kyllä robottinavetassa nappaisi alkaa pari kertaa päivässä siihen porttirumbaan jota pienkuormaajatyhjennys vaatisi. Jos on oikein selkeälinjainen asemapihatto, homma on varmaan selvästi helpompi.
Joku mainitsi "lantakylvystä" jonka sorkat saavat. Meillä kun on ruokintaparret ja toimiva virtsanerottelu niin lehmät eivät juurikaan ole raapan tiellä (raappa ei häiritse syöjiä sen enempää kuin nukkujia) ja toisaalta raapan edellä kulkee vain 20-30cm aika kuivaa tavaraa.
Mutta jokainen tyylillään, jos monta vuotta on ollut pienkuormaajatyhjennys eikä sorkkaongelmia, niin kyllähän se todistaa että se toimii.