Mun mielestä ekm maito kertoo paremmin kokonaisuudesta... Sillä jotenkin mielekkäämpää mitata onnistumista/epäonnistumista. Aika lähellä ilmeisesti ekm maidot on kuitenkin eri rotujen välillä
Eikös maidon rasva- ja valkuaispitoisuuteen ole aika yksinkertaista vaikuttaa ruokinnalla. Kuidulla lisää rasvaa ja energialla valkuaista, vai olenko ihan väärässä
Meillä kun siirryttiin täysappeelle käsiruokinnasta vähän aikaa sitten niin paljon helpompaa vaikuttaa ruokintaan. Tällä hetkellä aika kovat rasvat taitaa olla ja valkuainenkin hyvä. Mutta eipä ole keskimaitokaan tällä hetkellä kovin hyvä kun on umpeen meneviä tai muuten huonosti lypsäviä paljon. Appeeseeen siirtyminen on mennyt oikein hyvin ja vähän aikaa sitten poikineet hiehon lypsää liki 30 litraa päivässä ja heruminen on ollut tasaista. Appeessa säilörehua, puolitiivistettä, ohraa, heinää + kivennäiset ja vitamiinit. Itse olen laskenut kuinka paljon mitäkin pitäisi laittaa ja hyvin on mun mielestä toiminut. Viljan ja puolitiivisteen määrissä on tehty hieman kokeiluja. Vr% jonkin verran alle 50. Appeeseen kun siirryttiin niin jotkin lehmät lisäsi maitoa ja jotkut taas vähensi... Aikansa varmaan ottaa että eläimet tottuu
Näytelypsyissä tulee välillä niin mielenkiintoisia tuloksia että mulla on mennyt luotto omiin taitoihin siinä suhteessa. Liian paljon vaihtelua että pitäisin tuloksia luotettavana rasvan osalta.