Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maidon valkuaiset ja rasvat  (Luettu 12415 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Maidon valkuaiset ja rasvat
Jollekkin tämäkin on itsestään selvää mulle ei  :(

Eli miten pystytään vaikuttamaan maidon rasvaan ja valkuaisprosenttiin. Sen tiedän että rotu ja maitomäärä vaikuttaa mutta miten muuten näihin vaikutetaan. Meillä rasvat on järjestäen alle keskiarvon ja valkuainen suurinpiirtein keskiarvossa. Mutta mitä pitää tehdä jotta nämä nousisivat.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat

Mites kuntoluokat ja sonta? Valkuaisen ja energian epätasapaino joka tapauksessa vaikuttais olevan, eli jotain muutakin häikkää kuin vain "laiha maito".
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Paraskai

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
Ruokinta.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
Samaa mäkin olen ihmetellyt, kun kahdessa viime näytteessä molemmat olivat pompanneet ylöspäin ja urea tippunut.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

heksa100

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 258
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
Ruokinta vaikuttaa. Meillä käytetty sen aikaa Amino-Maituri 12000E:tä, kun sitä ollut kaupan ja emännän kirjanpidon mukaan on nostanut pitoisuuksia, kuten firma on mainostanutkin. Muuten ei ole ruokinta muuttunut, kuin tuo puolitiiviste vaihtunut ja säiliskin arvoiltaan samaa kuin ennen.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
Ruokinta vaikuttaa. Meillä käytetty sen aikaa Amino-Maituri 12000E:tä, kun sitä ollut kaupan ja emännän kirjanpidon mukaan on nostanut pitoisuuksia, kuten firma on mainostanutkin. Muuten ei ole ruokinta muuttunut, kuin tuo puolitiiviste vaihtunut ja säiliskin arvoiltaan samaa kuin ennen.
onko tli kasvanu enemmän kuin rehulasku?
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
Jollekkin tämäkin on itsestään selvää mulle ei  :(

Eli miten pystytään vaikuttamaan maidon rasvaan ja valkuaisprosenttiin. Sen tiedän että rotu ja maitomäärä vaikuttaa mutta miten muuten näihin vaikutetaan. Meillä rasvat on järjestäen alle keskiarvon ja valkuainen suurinpiirtein keskiarvossa. Mutta mitä pitää tehdä jotta nämä nousisivat.
robolla rasva aina alle keskiarvon,ainakin meillä.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Savotoija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 323
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
Naapurille nous rasva ja valkuainen yli kolme kymmenystä  Maituri 12000 :lla   Rasva vissiin yli viis..

Meillä rasva ja valkuainen laskenut viimeisen 3kk aikana kuin lehmän häntä. Otin kokeiluun Raision 18E  täysrehun, jolla pitäisi olla samoja pitoisuuksia nostattavia ominaisuuksia kuin tuolla 12000. Ei tehonnut meillä..

Meillä syy pitousuuksien laskuun on heikossa säilörehussa  :-\
Voittajat oppivat toisilta, häviäjät eivät opi keneltäkään, ja keskinkertaiset oppivat itseltään.

Katila

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 166
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
Rotu vaikuttaa todella paljon, holsteinit nyt vaan lypsää laihempaa maitoa kun ay:t. Jerseyt ja muut rodut sitten vielä erikseen.

Ruokinta vaikuttaa myös paljon, itse ainakin olen huomannut että korkea tuotos, korkea väkirehu%=matalat rasvat, valkuainen optimi. Keskitason tuotos, väkirehu% n. 40 ja rasvat myös mustilla hyvät, valkuiainen optimi ja ureat alle 30, jos alkaa valkuaisen kans oikein kikkailee, niin nousee se valkuainen ja ureakin mutta sontakin on sen mukaista joten ei maksa vaivaa..Huono tuotos, liian paljon väkirehua=kovat prosentit, lihavia lehmiä ja kaikkea muutakin vaivaa sen myötä..

Okei, aika raaka yleistys kun säilörehu vaikuttaa tuohon kaikista eniten. Laitumella on aina ureat korkealla, mutta ei se näy välttämättä niin hurjasti valkuaisessa ja rasvat taas laskee aina laitumella.

Asia jota ei sovi unohtaa, on jalostus. Tietyt lehmät lypsää aina parempaa/huonompaa pitoisuusmaitoa vaikka kuinka ruokkis.

Vaikka ei mun kyllä kannata ketään näissä asioissa neuvoa kun en aina ittekään tiedä, mutta heitimpähän vaan omat huomioni esille.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
ka sivutaanpas vähän aiheesta... näitähän on näitä poikkeavia pitoisuuksia lypsääviä lehmiä... mites muilla parhaimmat pitoisuudet? meillä tais olla joku 9.000 rapiat maitoa n.4,5 rasva ja valk.n.3,7 ekm siten liki 11.000

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
ka sivutaanpas vähän aiheesta... näitähän on näitä poikkeavia pitoisuuksia lypsääviä lehmiä... mites muilla parhaimmat pitoisuudet? meillä tais olla joku 9.000 rapiat maitoa n.4,5 rasva ja valk.n.3,7 ekm siten liki 11.000

Noin 8000 kiloa lypsävä holstein löytyy. Keskimäärin rasva 5,67 ja  valkuainen 3,74.  Rasvan mukaan paras koelypsy viime vuonna rasva 7,08 valkuainen 3,91 ja maitoa vajaat 30 kiloa. Taas valkuaisen mukaan yli 4,7 ja maitoa noin 20 kiloa.

Eli tällä EKM noin kympin.

Viimeksi muokattu: 01.01.13 - klo:21:38 kirjoittanut Peurajussi

Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
komiat o pitoisuuet  :o 
kyl tää meidänkin piikki pitoisuudet sai vastaaviks rasvas ennen umpeen menoa.. nyt saatiin viel holstein jälkeläinen niin jos sais viel jalkoja ja litroja :) (ay siis)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
Mun mielestä ekm maito kertoo paremmin kokonaisuudesta... Sillä jotenkin mielekkäämpää mitata onnistumista/epäonnistumista. Aika lähellä ilmeisesti ekm maidot on kuitenkin eri rotujen välillä :-\

Eikös maidon rasva- ja valkuaispitoisuuteen ole aika yksinkertaista vaikuttaa ruokinnalla. Kuidulla lisää rasvaa ja energialla valkuaista, vai olenko ihan väärässä ??? Meillä kun siirryttiin täysappeelle käsiruokinnasta vähän aikaa sitten niin paljon helpompaa vaikuttaa ruokintaan. Tällä hetkellä aika kovat rasvat taitaa olla ja valkuainenkin hyvä. Mutta eipä ole keskimaitokaan tällä hetkellä kovin hyvä kun on umpeen meneviä tai muuten huonosti lypsäviä paljon. Appeeseeen siirtyminen on mennyt oikein hyvin ja vähän aikaa sitten poikineet hiehon lypsää liki 30 litraa päivässä ja heruminen on ollut tasaista. Appeessa säilörehua, puolitiivistettä, ohraa, heinää + kivennäiset ja vitamiinit. Itse olen laskenut kuinka paljon mitäkin pitäisi laittaa ja hyvin on mun mielestä toiminut. Viljan ja puolitiivisteen määrissä on tehty hieman kokeiluja. Vr% jonkin verran alle 50. Appeeseen kun siirryttiin niin jotkin lehmät lisäsi maitoa ja jotkut taas vähensi... Aikansa varmaan ottaa että eläimet tottuu ::)

Näytelypsyissä tulee välillä niin mielenkiintoisia tuloksia että mulla on mennyt luotto omiin taitoihin siinä suhteessa. Liian paljon vaihtelua että pitäisin tuloksia luotettavana rasvan osalta.
 

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
   Minkäverran kiloissa ilmaisten annatte väkirehua lehmää kohti keskimäärin päivässä ?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maidon valkuaiset ja rasvat
   Minkäverran kiloissa ilmaisten annatte väkirehua lehmää kohti keskimäärin päivässä ?

0-16kg riippuen tuotostasosta.

Meillä lehmt kait aika kuntoluokkien keskellä ja lanta päsääntöisesti ehkä vähän löysää.

Kuitenkin tuntuu ett mitän kikkailukonsteja noihin rasvaan ja valkuaiseen ei ole vaan siihen on melkein tyydyttävä mitä sattuu tulemaan. Aika paljon pitää viellä elinaineksen kehitty ennen kun kytän jalostus syynä rasvaprosentteja.

Mun mielestä muutenkin karjantarkkailunytteeet ei aina kerro koko totuutta kun ne kuitenkin otetaan niin harvoin ja vähän riippuu kait missä syöntivaiheessa eläin käy lypsyllä ja miten nyte hoidetaan lypsyn jälkeen.

Sit enemmin peränkuulutan että miten pitää ruokintaa muuttaa jottapitoisuudet nousisi...


vms1
(piti kokeilla tota allekirjoitusta kun jotkut sitä kyttää. Siin se nyt möllöttä)
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.