Sitten pitää muistaa sekin, että toteutuessaan hankkeelle olisi pitänyt myöntää 600 miljoonan euron takaus, joka on tietysti ihan normaalijuttu. Mutta samalla oltaisiin sitouduttu 650 miljoonan euron edestä taloudellisesti hyvin huonossa jamassa olevan telakan toimintaan. Jos tämä roska olisi kaatunut tulevina vuosina, niin mitä olisi tehty. Taas olisi pyydetty lisää rahaa ja oltaisiin ihan suossa.
Periaatteessa voitaisiin maksaa 650 miljoonaa 12000 ihmiselle, niin se tekisi reilun 54000e nuppia kohti. Silti se tulisi ehkä edullisemmaksi kuin telakan konkurssipesässä mukana oleminen.
Jossain lueskelin artikkelia, jossa sanottiin, että Suomen ei ehkä kannattaisi olla mukana tekemässä bisnestä loistoristeilijöillä, joiden tilaaja osaa käytännössä aina vedättää telakat niin, että tekijälle ei jää mitään käteen laivasta. Suomen vahvuus olisi paremminkin arktisiin olosuhteisiin suunnatuissa aluksissa. Niiden valmistusosaamista ei ole maailmalla niin paljon.
Ihan big off-topiccina 3 hengen tuttavaperhe kävi viime talvena viikon mittaisella purjehdusreissulla Caribialla tällaisella luksusristeilijällä. 8500e maksoi setti, johon kuului oma tummahipiäinen huonepalvelija. Siihen kuulemma kyllästyi jo ekana iltana, kun oli koko ajan ramppaamassa, että onko teillä kaikki hyvin ja tarvitsetteko jotain