Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Taistelu polannetta vastaan!  (Luettu 21695 kertaa)

Täppäri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 40
Taistelu polannetta vastaan!
Millasta kalustoa arvon lumimiehillä/ naisilla on käytössä polanteen poistamiseen?

Itse olen suunnitellut laittavani polanneterän 3 akselisen maansiirtokärryn (kuorma-auton rungolla) alle . Mahtaako kulkea ollenkaan suoraan? Kun ei viitsisi ruveta ihan vaan testausmielessä rakentelemaan, niin jos jollakin olisi kokemusta jo ennalta kertoa miten kannattaisi tehdä? :)

Asiaahan auttaa kyllä kummasti jos heittää 20 tonnia kuormaa päälle.... mutta mutta... entäs sitten ne mäet joista esimerkiksi tänävuonna mun reitilläni on runsaasti joista pahin ehdottomasti 20% nousulla/laskulla.. totta tosiaan 20 metrin nousu 100 metrin mäessä.. mielenkiintoinen jo auratessa pääseekö ylös vaikka vauhtia saa ottaa sen 54kmh.

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Millasta kalustoa arvon lumimiehillä/ naisilla on käytössä polanteen poistamiseen?

Itse olen suunnitellut laittavani polanneterän 3 akselisen maansiirtokärryn (kuorma-auton rungolla) alle . Mahtaako kulkea ollenkaan suoraan? Kun ei viitsisi ruveta ihan vaan testausmielessä rakentelemaan, niin jos jollakin olisi kokemusta jo ennalta kertoa miten kannattaisi tehdä? :)

Asiaahan auttaa kyllä kummasti jos heittää 20 tonnia kuormaa päälle.... mutta mutta... entäs sitten ne mäet joista esimerkiksi tänävuonna mun reitilläni on runsaasti joista pahin ehdottomasti 20% nousulla/laskulla.. totta tosiaan 20 metrin nousu 100 metrin mäessä.. mielenkiintoinen jo auratessa pääseekö ylös vaikka vauhtia saa ottaa sen 54kmh.

Mun ratkasu on ollut sellainen että soitan paikalliseen tienhoitofirmaan ja pyydän ajamaan kuorma-autolla lasti päällä tien läpi alusterä alhaalla. Ei maksa paljoa. Sitten taas traktorilla.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Kovaa leikkiä tuo polanteenpoisto kun oikein häjyksi heittäytyy. Ei traktoripeleillä jääpolannetta irroteta, lähinnä tasoitellaan lumipolanteesta tasaisempaa.

Perusongelma on se, että se lisäpaino pitäis saada vetävien pyörien päälle kuten kuorma-autossa tai tiekarhussa.

Tosiaan jos liikennemäärät ei ole hirmuisia, niin pari kertaa talvessa riittää yleensä polanteenpoistoon järeämmällä kalustolla ja muulloin sitten tasoittelee vaikka traktorin alusterällä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Perusongelma on se, että se lisäpaino pitäis saada vetävien pyörien päälle kuten kuorma-autossa tai tiekarhussa.

Tai sitten ne vetävät pyörät lisäpainon alle..

Täppäri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 40
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Millasta kalustoa arvon lumimiehillä/ naisilla on käytössä polanteen poistamiseen?

Itse olen suunnitellut laittavani polanneterän 3 akselisen maansiirtokärryn (kuorma-auton rungolla) alle . Mahtaako kulkea ollenkaan suoraan? Kun ei viitsisi ruveta ihan vaan testausmielessä rakentelemaan, niin jos jollakin olisi kokemusta jo ennalta kertoa miten kannattaisi tehdä? :)

Asiaahan auttaa kyllä kummasti jos heittää 20 tonnia kuormaa päälle.... mutta mutta... entäs sitten ne mäet joista esimerkiksi tänävuonna mun reitilläni on runsaasti joista pahin ehdottomasti 20% nousulla/laskulla.. totta tosiaan 20 metrin nousu 100 metrin mäessä.. mielenkiintoinen jo auratessa pääseekö ylös vaikka vauhtia saa ottaa sen 54kmh.

Mun ratkasu on ollut sellainen että soitan paikalliseen tienhoitofirmaan ja pyydän ajamaan kuorma-autolla lasti päällä tien läpi alusterä alhaalla. Ei maksa paljoa. Sitten taas traktorilla.

Noh tuossa juuri autoilija ajoi mutta ei oikeestaan huolimattomammin olisi voinut työtä tehdä joten ajattelin että "taas täytyy itse kaikki tehdä"... kävi myös mielessä eikös sillä onnistu myös ihan hiekkateitä ajelemaan kesällä? sais kutiteltua vähän syvempää ensin ja sitten lanalla perästä...

Takarenkaiden painotus on sitten eri asia riittääkö? Traktori 8 tonnia ja kärryyn nyt saa painoa niin paljon kun arvaa ottaa.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Jääpolannetta ei tartte erikoisemmin hankailla kun joka auruu kerta pitää alueauran ja alusterän maassa.
Ja tänä vuionna ei kyl polanteita ole kertyny.
Kimppa tilaus vetämässä kovamettli teristä. Kiekkka ja lingon/auran terät sileet.
Nii se on...

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Itsellä hiukan toisenlainen taistelu polannetta vastaan :) Naapurin hevosmies haluaisi tielle polanteen että olisi hyvä hevosella ajella, käyjopa minun auruun jälkeen takalanalla väärinpäin vetämässä penkat takasin telle ja minä taas perästä auralla ja lanalla hiekat esiin... Nyt oli hyvä kun osa testä sorastettiin 32 mm murskeella ennen pakkasia mukavasti kivet kääntyy auran verkkoterillä esiin pysyy hevoset poissa tieltä :) :)
Mutta asiaankin liittyen , mulla kaveri käy kerran pari talvessaan polanneterällä tasailemassa pahimpia paikkoja....

Jätkä

  • Vieras
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
 Alusterän sovitteet sellaiseksi että pystyy ajamaan ne isot mäet alamäkeen, oikeata tai vaseta kaistaa käyttäen. Lisäaikaahan se vie ja kääntöpaikkoja pitää löytyä mäkien ylä ja alapäästä.

roadman

  • Vieras
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Polanneterällä ja 8t painavalla traktorilla etupäässä polanteet poistetaan. Pihassa myös soukkion polannelana sekä vrg ,sitä ei ollavielä päästy testaamaan polanteen poistossa. Kahdesta edellisestä paras on tuo polanneterä tappiterillä, sillä ollaan kuorma-automiestenkin jälkiä siistitty. Ei ole turhaa massaa vedettävänä.

Polanteen poisto on tekniikka laji eikä voimalaji.

Kyntäjäkin aurailee samalla tekniikalla kuin allekirjoittanutkin  ;)

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Itekin aurailen alueaura/alaterä yhdistelmällä, tosin tänävuonna en oo alaterällä kun kerran ajanu pohjat ja vähän pahinta teollisuusaluetta höyläilly, ei paljoa polannetta ole kun auranterä lyö valkiaa kokoajan. Kätevä tuo traktorin alaterä kun kulkee aina mukana ja voi tarpeenvaaties pudottaa maahan, kallis investointihan se on uutena hankkia.

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Olen nähnyt vetävän kärryn alle laitetun polanneterän mutten ole nähnyt sitä työssä.Ideana kyllä pirun hyvä.Santakuorma päällä ei häviä ka-kalustolle ainakaan teoriassa.Luulisi että se kampeaa ajossa,joten nastoja/ketjuja tarvitaan pyörissä.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Polanneterällä ja 8t painavalla traktorilla etupäässä polanteet poistetaan. Pihassa myös soukkion polannelana sekä vrg ,sitä ei ollavielä päästy testaamaan polanteen poistossa. Kahdesta edellisestä paras on tuo polanneterä tappiterillä, sillä ollaan kuorma-automiestenkin jälkiä siistitty. Ei ole turhaa massaa vedettävänä.

Polanteen poisto on tekniikka laji eikä voimalaji.

Kyntäjäkin aurailee samalla tekniikalla kuin allekirjoittanutkin  ;)


Nimen ja omaan tekniikkalaji. Vieläkin näkee kuorma-automiehiä, jotka uskoo voimaan ja painoon ja pitävät alusterää asennossa, jossa painetaan tappi- tai verkkoterällä pystysuoraan tietä kohti, tai laahaavat taakse viistossa. Saahan siinä tapit kulutettua pilalle lyhyelläkin matkaa.
Enämpi niinku höyläämällä, jolloin tapit pyörivät ja on paaaaljon kevyempi lykätä. Ja se on sitten paskapuhetta, jotta traktorilla ei saa polannetta pidettyä kurissa. On sitä käyty kuorkkienkin jäljiltä polannetta poistamassa, kun ei kuulemma autokalustolla irtoa.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
Voi niitä aikoja kun Lokomo AH-172 tiehöylä kävi polannetta poistamassa. YIT:n alusteräautot pääsevät aika lähelle ison tiehöylän työnjälkeä, mutta tuntuu että alusterän korkeuden kontrollointi olisi jotenkin huonompi kuin tiehöylässä joten alusterä ei tuota yhtä tasaista tien pintaa kuin isolla tiehöylällä saa tehtyä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

justus

  • Vieras
Vs: Taistelu polannetta vastaan!

Fuse

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Taistelu polannetta vastaan!
http://www.youtube.com/watch?v=DoaxSDuBjOc

meniskö tämä leluksi

Olikohan koko luovutuskulma käytössä?
Ei purkanut edes pakkas tavaraa kovin hyvin.

Lisäys:
Tuohon verratuna

http://www.youtube.com/watch?v=FUrGRdkYaDY&list=UUaSSExedE6srVx-lkDwf6AQ&index=20

Viimeksi muokattu: 21.12.12 - klo:19:48 kirjoittanut Fuse