Tässä on kyllä hurskastelun makua puolin ja toisin. Valion vaiettu ongelma on hiukan liian suuri maitomäärä jalostettavaksi markkinaosuuteen nähden. Tiedän kyllä, mitä säännöissä sanotaan. Asiasta olisi vain hyvä puhuakin, koska sille on olemassa hintalappu. Solidaarisuus toimintaperiaatteena maksaa. Joku Danone ostaa maitoa tarpeeseensa markkinaosuuden verran ja tuotteille jos maitokatetta laskisi.....
Jää osuusmeijerit toiseksi. Mutta kaikki vastaanotettu maito jalostetaan parhaan mahdollisen hinnan saamiseksi SILLÄ HETKELLÄ KOKONAISUUTENA. Tästä tullaan siihen hinnanpoljentaan. Valio katsoo vain omiensa etuja ja jos/kun kilpailijat eivät pysy mukana, se on vähän voivoi. Määräävä markkinaosuus asettaa tietysti toimet tikunnokkaan ja nyt niitä seulotaan.
Minusta arlan pitäisi ihan piirun verran muuttaa strategiaansa yhtiönä. Enemmän tuotekehitystä, enemmän brändäystä ja lisäarvotuotteita. Nyt kalistellaan sapeleita heti, kun hintakilpailussa jäädään toiseksi. Eikä tää koske pelkästään Suomea.
Vierestä on tietysti helppo neuvoa, mutta tuntuu samaa vibaa löytyvän omistajistakin. Vaan hallinnostaan ekspansion vastustajat on savustettu pihalle...