Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe John deere DirectDrive  (Luettu 23532 kertaa)

roadman

  • Vieras
Vs: John deere DirectDrive
Kävin koeajaa.. Pukkas nyykkäri fiilikset päälle. Hirveesti nytkytystä mutt.... Tietysti pelkällä kaasulla ajo miellytti mut se vaihteitten nytkyttely... Ei ole portaattoman uhka millään muotoa.
Mut kuumeen löi muuten koneeseen. Pirun hyvä näkyväisyys hytistä....

Mites sattukaan ihan samat ajatukset mullakin

Kontuveikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 434
Vs: John deere DirectDrive
Onko kertynyt dd:stä kenelläkään ihan oikeita käyttäjäkokemuksia?

Käytettävyys/kestävyys kiinnostaa..

moppeli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: John deere DirectDrive
Kahdet kylvöt tehty pelaa oikein hyvin jopa loistavasti

roadman

  • Vieras
Vs: John deere DirectDrive
Kohta pitäs tulla 6210r dd pihaan testattavaksi muutamaksi päiväksi. Ohjelmassa 17T murskekärryn vetoa savolaisessa mäkimaisemassa.

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: John deere DirectDrive
2000- luvun vaihteessa olin kesärenkinä naapuritalossa kun tuli NH sähkölaatikollisia taloon. Nyt kun kävin DD:a kokeileen niin palasi nuo vanhat NH-muistot mieleen. Portaattomaan tottuneena ei edes vaihtoehtoksi käynyt. Tämän kokemuksen jälkeen odoteltiin portaatonta R-sarjan konetta kokeille pari kuukautta tuloksetta, samoin kuin NH-tuotetta. jäi JD ja NH ostamatta samasta syystä, "siat sai jäädä säkkiinsä".

roadman

  • Vieras
Vs: John deere DirectDrive
Pikkasen kesti tämä loppu kommentti, kun odottelin saman kokoista  toisen merkkistä testiin.

Niin kokeiltavana JD 6210R DD ja Nh T7,250.
Miksi näin, lähtö kriteerinä 50 km/h alennetulla kierrosnopeudella ja etukuormaimella ja pikkasella lisä painotuksella yli 10T paino . Näissä merkeissä ohjaamo ergonomia sillä tasolla tai pikku jutuilla saadaan hyvät työskentely olosuhteet. Muut karsiutui jo noiden syden takia pois. Kumma kyllä kaksi kertaa pyysin valtarn myyjältä 213 versua mutta ei oo kuulunu, no kolmatta kertaa en enää kysy.

Ensin JD DD.
Ohjaamo on ISO tällänen lyhyen läntä joutui kurkottelemaan etäämpänä oleviin hallintalaitteisiin.
Moottorin käytös oli mieleeni. Vastasi lisääntyvään voimantarpeeseen hyvin alaväännöt kohdillaan, ovat saaneet vanhat JD,n ominaisuudet takaisin.
Vaihteisto oli aluksi outo, mutta muutaman testi lenkin ja säätö räpläilyn pähkäilyn ja kokeilun kautta löytyi mieleinen tapa ajaa.
Testasin murskekärryn vedossa. kokonais kuorma  oli 18,4 Tonnia pahimmassa mäessä hyytyi 18 km/h eikä tarvinnu aluetta vaihtaa.
Vaihteiston toiminta oli hyvinkin loogista ja käytökseltään hyvä kuormalla, paljooon parempi kuin  nh,n pc,t ei nykiny eikä poukkoilu kun oli pikkasen taakkaa vedettävänä.
Pelkällä traktorilla ajo oli auto asetuksella vähän poukkoilevaa kuin villi varsalla manuaalina körötteli nätisti pikku kierroksilla. Vaihteisto taitaa olla oppivaa sorttia koska mitä enemmän ajoi niin sitä loogisemmin alkoi toimia. Ajo tyyli oli lämä tiskiin ja automatiikka lätki vaihteita, sitten kun oikea nopeus oli saavutettu niin jalkaa lattiasta ylös, jolloin kierrokset tippu alas. Liikenne valoissa jäi muutama autokin seisomaan kun vierestä lähdin huom, pelkällä traktorilla. Seuraavissa valoissa olikin sitten jo autoja takanakin odottamassa vihreitä valoja.
Piti sitten etsiä mäki jossa saadaan testattua myös tuo alueenvaihto. Metsä autotieltä löytyi kinkama jossa sitten se tapahtui. Alueenvaihto oli varsin miehekäs tapahtuma autoasetuksilla ja 18 tonnin riippa perässä. Robotti runttas alueenvaihdon sellasella voimalla ja vauhdilla, niin että varmasi kuluu vähän kauemmaskin. Niin ois kuin pajavasaralla laatikon kupeeseen kajauttanut. Vauhti ei kuitenkaan pysähtynyt vaan eteneminen jatkui ongelmitta
Pienen pähkäilyn jälkeen tulin siihen tulokseen että kantsii isommissa mäissä isoilla kuormilla jossa epäilee alueen vaihtumista tehdä vaihto jo aiemmin manuaalisesti B alueelle nopeuden ylärajalla. Voipi mennä ilman pauketta aluepäälle eikä vauhti hidastu yhtään. Tuota ei sitten enää tullut kokeiltua.

Hydraullikka toimi hyvin 155l pumppu lisävaruste Miksi? Hydraullikan säätäminen pienen opiskelun jälkeen helppoa näytön kautta. muutenkin traktorin toimintojen säätäminen helppoa yksinkertaisen softan ansiosta. Tykkäsin koneesta ohjaamo oli jotenkin outo, en oikein viihtynyt

Verrokkina oli sitten tuo nh,n versio kaksoikytkin versiosta lisättynä hydr. osiolla eli ns. portaaton.
Ohjaamo on paljon pienempi. Mulle ehkä just passeli mutta jos latva heiluu siellä missä tuulimyllyn siivet, voipi tulla ahdasta. Viihtyisämpi ohjaamo ja penkin saa kääntymään riittävästi sivukonsolin kanssa JD,n on oltava pelkkä penkki malli ilman penkin konsolia jotta sen saa kääntymään.
Ajaminen helppoa ei tarvii poljinta polkea kahvasta matkanopeus päälle ja istuskelee. Vaihteiston toiminta hyvä, ei tuntunut nykäyksiä kuormmalla tai ilman, niin kuin ensimmäisissä malleissa. Kolme nopeus muistia on hyvä ja niitä voi vaihdella liikkeellä ollessa.  Nopeuden säätörullan toiminta loogista nopeasti pyöräyttämällä nopeus muuttu nopeasti ja hitaasti pyöräyttämällä maltillisesti. Kahvassa monipuoliset toiminnot plussaa. Softaa on päivitetty sitten viime kokeilun..

Hydrauliikan toiminnot hyvät. Varsinkin jonkun lohkon prioriteetti toiminto oli mulle plussaa, eli ennalta määrättyyn lohkoon pumppu syöttää ensi sijaisesti öljyä ja loput lohkot toimivat tois sijaisesti. Tuota en löytänyt JD,stä, varmaan siinäkin se on en älynnyt etsiä. Joissain muissakin merkeissä kanssa, mutta ne tippuivat muiden ominaisuuksien takia pois jo aiemmin listalta.

kippaaminen jarrulla pysäytettynä ei ainakaan noissa säädöissä nostanut kierroksia, no ongelman poistin kierrosmuistin avulla säädin sinne 1250 rpm/ min napsautus ja kierrokset ylös ja kippaaminen jarrulla paikallaan pitäen onnistui helposti. Kippauksen jälkeen napsautti muistin pois ja siinä. JD,ssa oli kierrosten säätö jos hydrauliikkaa tai muuta lisätoimintoa käytti.
Softa puolella tuntui olevan enemmän tavaraa hetken meni ennekuin sinne pääsi jotenkin sisään eikä vieläkään ole kaikki händyssä mutta jyvällä ollaan mitä siellä luuraa. Tosin tuossa on isobus vakiona sekä muut hilavitkuttimet. Paikallaan pysyminen ilman jarrua on tosi hyvä ominaisuus jd,ssä pitää olla jalka jarrulla tai parkki lukko päällä.

Sitten kärry hommiin. Ekana oli 19T kokonaispainolla oleva kuorma. Samaisessa mäessä vauhti hiipui 12 km/h (jd 18 km/h) eikä siitä muuksi muuttunut vaikka millä moodilla yritti ajaa ja meno oli kuin ois kuminauhan päässä roikkunut, en tykkää.. Toinen kokeilu oli sitten 17,45 Tonnin pokalla ei ihmeempää muutosta mäen nousu nopeudessa. Samat kulutus lukemat kuin jonnulla. 44.3 litraa /h tehoa pitäis olla lisätehoilla muutama enemmän kuin Jd,ssä. mutta kun ei liiku niin ei liiku muu kuin öljy.

Jousituksista. JD,ssä paremmat jousitukset mutta ei huonot oleNH,ssakaan Varsinkin penkki on Nh,ssa hyvä Jd,ssa jotenkin kälynen vaikka oli ns, premium tason penkki, en saanut omalle kropalle niin hyviä säätöjä kuin nh,ssa.

Loppu kommenttina. Nh on hyvä sekalaisissa töissä jossa ei ole raskaita vetotöitä kohtuuttoman paljoa. mutta tuo JD;N uusi dd on kylläkin vetohommiin tehty. Jos esim lietevaunun eteen ratsua pitäis katsella, niin tämän kokeen perusteella valinta ois ehdottamasti JD Direct drive.
Mut sitten jos sekalaista  peltoajua, paalin tekoa ja muuta hommaa niin valinta kääntyis NH,n puolelle.
Näyttäis JD,llä olevan varsin hyvä konseptit nyt käsissä. Raakaan vetotyöhön toimiva ja vähän tehoa hukkaava laatikko ja sitten portaaton apuna.


Pari päivää intensiivisesti kumpaa konetta kokeiltiin ja hyvin saman tyyppisesti molempia käskytettiin ja molemmista otettiin nousuissa 100% tehot ulos.
Varmasti monta kikkaa jäi huomiotta jotka jo kyseisiä koneita omistavat tietävätkin. Mutta monesti tuollaisten kokeiluiden perusteellahan  osto päätökset tehdään.
jos nyt pitäis päättää niin visainen ois pulma. Ehkä JD jaa tai sitten Nh, paha sanoa. molemmis ovat omat hyvät puolensa.