Maatalouskaupan rakenne on toisenlainen 2015.
Yrma ja Agrimarket on yhdistetty ja Claas tuoteryhmä siirtynyt Keskolta. DLA keskittynyt vahvasti perusbusineeksensa, maatalouskemia rehut ja vilja. Konekauppa on sivuseikka.
JD perustanut oman jakeluketjun.
Agco oma jakeluketju, Valtra päämerkkinä ja täydennettynä Massikoilla ja Fendteillä. Hoitaa Sampon tuoteryhmän markkinointi.
Kesko saa NH puimuri- ja traktorit myyntiinsä.
Euroopalaisia toimijoita tullut markkinoille, suorat toimitukset asiakkaille.
Vahvat osuuskaupat ( 3 kpl) etsivät uuden yhteistyökumpparin markkinointa.
Liian pitkälle vietyjä arvauksia. Deere säilyy takuuvarmasti Agrissa. Suomen myynti kakkossijoineen riittänee? Ruotsissa oma maahantuontiorganisaatio ja yksityiset myyjät ja seurauksena markkinajohtajuus jo 2 vuotta.
Fergun osalta tilanne saattaa olla todennäköisempi, Agco kehittää konekeskuskonseptia tämän Sampo puimurimyynnin takia. Lisätiloja ei tyhjän takia näin pienille markkinoille rakenneta. Full Liner-ajattelumalli Agcon strategiassa alkaa purra myös Suomessa.
KoneKeskolla on NewHolland maanrakennuskoneet ja ohessa Casekin, joten matka on lyhyt traktorimarkkinoille. Claas painostaa kuitenkin taustalla,Claas kurottajat entistä enemmän esillä, Manitou lähti. Seurataanpa Santerin visioimista.