Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kesä ja talvipö sekoittuminen  (Luettu 19894 kertaa)

talontollo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Kesä ja talvipö sekoittuminen
Mitenkäs nämä nykyiset kesä ja talvilaadut toimii sekoitettaessa. Ensi viikolla näyttää tulevan talvi ja parissa koneessa on vielä kesälaatu kun ei ole syystyöt oikein kuluttaneet ainetta toivotulla tavalla.. >:(

Ennen opetettiin että tankki mahdollisimman tyhjäksi enne talvilaadun tankkaamista ja sittenkin vielä lämpimään halliin. Mitenkäs on nyt? Nykyisessä kesälaadussakin on kai vähemmän parafiinia kun oli ennen. Huomasin vaan kurottajasta kun alkoi pahasti yskimään n. kk sitten olleilla pakkasilla. Ajoin talviteloille odottamaan kevättä suodattimien vaihto mielessä. Eilen lähti kuitenkin käyntiin ja toimi aivan ongelmitta.

Vanhoilla aineilla suodatin oli aina mennyttä kun kerran tukkesi. Onko tämä asia muuttunut?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Itse juurikin tankkasin talvilaatua kesäpöön päälle.Lämpötilassa noin +5.
Kyllä ne sekoittuvat jos lämpötila on kesälaadun toimintalämpötilan yläpuolella.
Jos taas kesälaatu on jämähtänyt ja siihen laittaa talvea sekaan kesäpöön toimintalämmön alapuolella niin sitten tulee katastrofi.

Näitä kesälaatujakin on sitten montaa sorttia...heinäkuulla on saatettu toimittaa kesäkesää joka hyytyy jo nollan vaiheilla.Yleensä kestää sentään bauttiarallaa -5 vähintään.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen

Vanhoilla aineilla suodatin oli aina mennyttä kun kerran tukkesi. Onko tämä asia muuttunut?
Jatkoa koivumäen juttuun > suodattimen saa toimivaksi sulattamalla sinne jämähtänyt parafiini kuumentamalla vaikka sähköpuhaltimella > suodin saa olla kiinni koneessa > niin kuumaksi ettei kättä kärsi.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Muistaakseni +8 astetta on lämpötila, jossa eri laadut varmasti sekoittuvat. Ja tuo lämpötila kyllä näin syksyllä saavutetaan, kunhan ajetaan sillä traktorilla, dieselissä kun osa polttoaineesta aina palutuu takasin tankkiin ja sekoitus on siis jatkuvasti päällä. Täytyy kyllä myöntää, että varmaankaan 15 vuoteen en tuolla Valtralla ole edes miettinyt koko asiaa, olen ajanut läpi vuoden kesälaadulla, kertaakaan en ole tielle jäänyt, kiitos runkotankin, joka on moottorin ja vaihdelootan välissä.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Muistaakseni +8 astetta on lämpötila, jossa eri laadut varmasti sekoittuvat. Ja tuo lämpötila kyllä näin syksyllä saavutetaan, kunhan ajetaan sillä traktorilla, dieselissä kun osa polttoaineesta aina palutuu takasin tankkiin ja sekoitus on siis jatkuvasti päällä. Täytyy kyllä myöntää, että varmaankaan 15 vuoteen en tuolla Valtralla ole edes miettinyt koko asiaa, olen ajanut läpi vuoden kesälaadulla, kertaakaan en ole tielle jäänyt, kiitos runkotankin, joka on moottorin ja vaihdelootan välissä.



ja varmaan yöt tallissa  :o

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
ja varmaan yöt tallissa 
No ihan tavallisessa konehallissa, jonka lämpötila lienee 4-5 astetta korkeampi kuin ulkolämpötila. Eli kyllä se kone on ollut joskus käynnistyshetkellä lähemmäs -20 asteen lämpötilassa.
Nykyinen kesälaatuinen mottoripolttoöljy, ei kesäkautena tilattu, kestää kyllä papereidenkin mukaan -10 asteen lämpötiloja, joten näin syksyllä se kyllä pelaa jopa kasiysikymppisessä fiatissa ;)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Hienoa. Kaikki ainekset kunnon kesälöpöllä talvella keskusteluun ovat valmiina.

Meillä avantti jo aaltoili käydessään viime pakkasissa. Mietin ikä on ennen kun muistin että naapurin toimituksista tuli  ylimääräiset meidän säiliöön.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kesälöpöjä on tosiaan montaa sorttia ja joillakin pystyy täysin huoletta ajamaan pienellä pakkasella kun jotkut ovat hyytyneet jo paljon lämpöisemmässä. Se, mitä itsellä on selviää parhainten viimeisestä rahtikirjasta, laskusta tai valmistajan sivuilta.

Polttoaineelle ilmoitetaan kaksi arvoa: samepiste ja suodatettavuus. Se, mitä nuo käytönnössä kuvaavat en tiedä, mutta luulen, että samepisteessä polttoaine alkaa hyytymään. Sen väri vaalenee ja pinnalle tulee selvä kalvo. Suodatettavuus lämpötilassa on kai jo niin paksua, ettei virtaa tarpeeksi hyvin suodattimien läpi eikä välttämättä muuallakaan polttoainejärjestelmässä. Oma, noin kymmenvuotias traktori toimi ihan hyvin Teboilin kesälöpöllä, jolle annetaan arvot -5/-10, tänä syksynä muutaman asteen pakkasessa. Nämä uudet moottorit taitavat olla herkempiä tässäkin asiassa.

Itse aion tyhjentää viimeistään keskiviikkona traktoreiden tankit, vaihtaa tilalle talvilaatua ja ajaa pienen lenkin, jotta polttoainejärjestelmästä poistuu ainakin suurin osa kesälaadusta.

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Muistaakseni +8 astetta on lämpötila, jossa eri laadut varmasti sekoittuvat. Ja tuo lämpötila kyllä näin syksyllä saavutetaan, kunhan ajetaan sillä traktorilla, dieselissä kun osa polttoaineesta aina palutuu takasin tankkiin ja sekoitus on siis jatkuvasti päällä. Täytyy kyllä myöntää, että varmaankaan 15 vuoteen en tuolla Valtralla ole edes miettinyt koko asiaa, olen ajanut läpi vuoden kesälaadulla, kertaakaan en ole tielle jäänyt, kiitos runkotankin, joka on moottorin ja vaihdelootan välissä.

Sekoittuu eri laadut keskenään mutta pakkaskesto ei nouse samassa suhteessa.

Kesälaadulla ympäri vuoden ilman ongelmia? :o

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Traktoreissa on kyllä suuria eroja tuon polttoaineen suhteen. Aikoinaan 80-luvulla omistin 84-sarjan natikan ja syyskynnöillä, kun maa oli hieman härmässä siinä oli jo käyntihäriöitä.
Valtran kun vain saa käymään ja antaa sen käydä tyhjäkäyntiä, jotta moottorinlämmöt nousevat vihreälle alueelle, niin sen jälkeen saa ihan rauhassa ajella. Kovilla pakkasilla voi konepeiton päälle heittää pari vanhaa täkkiä, kun koneen pistään johdon päähän, jolloin lämpenevä moottori myös lämmittää suodattimia ja polttoaineputkia. Valtra on myös siirtymässä näihin hytin alla oleviin "muovihinkkeihin", mikä kyllä talvi- ja varsinkin metsäajoa silmälläpitäen ei ole oleenkaan niin hyvä ratkaisu :(

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Valltra hyytyi jo kerran. Pakkasta oli varmaan -2 kolme viikkoa sitten. Polttoaine oli sameaa kiisselliä. Tienpäällä tankki tyhjäksi ja talvilaatu sisään.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kyllä tääl moni jaksaa kikkailla talven kesälaadulla mitättömän säästön takia  ;D

Syksyllä jo aletaan käyttämään koneissa talvilaatua ni on varmaan kaikista koneista ajettu kesälöpöt pois.
Saa ajaa rauhassa ilman ylimääräsiä kikkailuja

tupapässi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 199
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Pistäkääpä lasipulloon puolet kumpaakin löpöä. Sitten kunnon sekoitus lämpimänä, ja viikoksi liikkumattomaksi pakkaseen. Ittellä koe menossa. Töikseen polttoainekokeissa (ad-blue ym )oleva väittää, että kyllä ne sekoittuvat, mutta jos vähän ajoa, niin ne myös erottuvat ajan myötä. Kevyempi talvilöpö nousee pintaan ja ongelma valmis.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Pistäkääpä lasipulloon puolet kumpaakin löpöä. Sitten kunnon sekoitus lämpimänä, ja viikoksi liikkumattomaksi pakkaseen. Ittellä koe menossa. Töikseen polttoainekokeissa (ad-blue ym )oleva väittää, että kyllä ne sekoittuvat, mutta jos vähän ajoa, niin ne myös erottuvat ajan myötä. Kevyempi talvilöpö nousee pintaan ja ongelma valmis.

Lasikupillisen suodattimen pohjalla on monessa koneessa mukava parafiinisaostuma, vaikka talvilaadut tankissa. Siitä on helppo katsoa viitsiikö käymään laittaa.
Itse laitoin metsätraktoriksi valjastetun koneen suodattimen alle vanhasta pakettiautosta lämmityselementin. Siis vesikiertoelementti sakkakupin tilalla, jos käymään saa johdon nokasta, niin sen jälkeen luulisi menevän. Toki talvilaatua tankissa, mutta kun sitäkin on niin hemmetin monenlaista laatua, on teboilia, ja sitten huonoa.
Nyt on kaikissa koneissa jo talvilaatua tankeissa, kun tuli säiliöiden lisäksi tyhjennettyä myös traktoreiden tankit kerrankin perusteellisesti, ja siitä kiitos nesteen toimittaman kuraveden...... nesteen polttoöljyssä kokemukseni mukaan on niin paljon vettä sekoitettuna, kuin vain on jollakin keinolla mahdollista saada pysymään......   kolmen asteen pakkasellakin jo näkyy traktorin tankissa sekä pohjalla että pinnassa selvä sakkauma.... :o

HEINÄMIES-07

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 299
  • Sivutoimista Sisuilua vuodesta -94 alkaen.
Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Muistaakseni +8 astetta on lämpötila, jossa eri laadut varmasti sekoittuvat. Ja tuo lämpötila kyllä näin syksyllä saavutetaan, kunhan ajetaan sillä traktorilla, dieselissä kun osa polttoaineesta aina palutuu takasin tankkiin ja sekoitus on siis jatkuvasti päällä. Täytyy kyllä myöntää, että varmaankaan 15 vuoteen en tuolla Valtralla ole edes miettinyt koko asiaa, olen ajanut läpi vuoden kesälaadulla, kertaakaan en ole tielle jäänyt, kiitos runkotankin, joka on moottorin ja vaihdelootan välissä.
Mulla on 6850 valtra vm.06. Jos pakkasta yli -5 niin tulee pilarinäyttöön koodi polttoaine suodin tukossa :(!Ei tulis mieleenkään leikkiä kesälaaadulla kun talvilaatukin keksitty :o.