jos koneessa on massaa ja softrdive niin pärjää ilman jousiakin.
omasta kokemuksesta jouset ei ole automaattisesti aina parempi kuin jousittamaton. ite joudun pitämään yhtä jousittamatonta konetta metsäajon takia, juuri tullut uusi valtra on ilman minkäänlaista jousta, kulkee tasasesti tiellä johtuen isosta massata, koneessa on etukuormain softdrivellä ja iso metsänosturi takasillassa. koneessa on kaikenlisäksi 650mm 16pr foresti alliancet alla.
4 muussa traktorissa on etujouset+yhdessä vielä koppijousetkin. onhan ne parempia kuin jousittamaton,mutta ei mitenkään ratkasievasti. jousettomallakin pärjää hyvin,tietty jotkut isot heitot,tai esim. peltoajo on vielä asia erikseen, mutta yleisesti ottaen pärjää hyvin perus olosuhteissa. uusi kone kulkee tosi tasasesti ja eleettömästi tasaisella tiellä, ei nyöki ja hytkytä niin kuin kevyemmät jouselliset koneet.
etujousissakin on isoja eroja, esim. omista koneista deutsissa huonot jouset verrattuna mb-trac tai valtra.
Miks metsäajo sulkee jousitukset pois???
Esim jd ja nh etujousitusta ei millään lailla huomaa/ vikariski olematon. Kartaani paremmin suojattu kuin jäykässä.
Valtran aireksen kyllä ymmärrän,toimii pehmellä jonkunmoisen kelluttimena
Mut fendt peruinen 163 jousitushan on siro??? Haittaa...mutta mitä. Vai onko etuakselin jäykistykset yms.
***tottapuhuen en oo kaivannut jousitusta, mikä tuntuu itsestäkin hiukka oudolta, tasasesti kulkee softdrive+metsänosturi yhdistelmä. tällä ajetaan kuitenkin aika paljon metsässä, se maastokelpoisuus on ehdoton ykkös kriteeri, sen jälkeen vasta katsotaan muita varusteita.
2 syy on etuakselin vaikain sylinterit, ei saa jousitettuun akseliin. toisaalta sylintereitä en oo vielä kaivannut, epäilyksenä oli kauppa tehdessä miten kone pysyy pystyssä hiukka ylisuuren nosturin takia. mutta tuntus olevan tosi vakaa paketti.
3 syy on paineakut ja jousituksen putkitus, vaikea/mahdoton suojata.
4 syy oli epäilys uuden n.sarjalaisen jousituksen rungon rakenteesta. pyöräthän kääntyy ihan perkeleesti täs uudessa etukehdon muotoilun ansiosta. mutta kun otat etujouset niin etujousen runkorakenne on leveämpi kuin etukehto/öljypohja. ainakin mun silmään näyttää siltä että se jousitus rajoittaa kääntökulmaa, en tiedä olenko oikeessa. asiaa ei voinut kaupan yhteydes todeta kun uutta mallia ei päässyt missään kokeilemaan...
onhan tuossa 8550:ssä jouset ja sillä ajetaan mettäs, pikkusen se välillä pihisee, mutta ei pahempia ongelmia. kantojen ylitys ja upotustilanteet on ongelma aireksella.
mutta jos uus kone olis normaali käytössä eikä mettässä tarvis pelleillä niin varusteet olis ollu etujouset+koppijouset+homosohva (evolution)