Jos joskus joku jää odotusalueelle pitemmäksi aikaa, ei se minun mielestä tee ohjattua liikennettä huonommaksi vapaaseen verrattuna, kun ottaa huomioon, että ne kaikki muut kulkee tasaisin väliajoin lypsyllä. Jos se arka hieho ei vaikka kolmeen tuntiin pääse syömään rehua, so what? Voihan se maata ja märehtiä entisiä rehuja, siis jos odotusalueella on makuuparret.
Mun mielestä tuo ajokäytävä ei ole järkevä siksi, että siinä seisotaan ja odotetaan omaa vuoroa eikä pääse makuulle. Ja odotusalueen eduista hyödyntämättä, koska tuon systeemin odotustilaan mahtuu kaikissa oloissa vaan se neljä eläintä. Tavalliseen odotustilaan voi ajaa epätäydellisesti lypsetyt lehmät, vaikka siinä olisi jo neljä lehmää ennestään. Tai jos lehmiä on paljon punaisella huollon jälkeen, voi niitä ajaa tilapäisesti enemmän odotuskarsinaan.
Siis se Hamran ajokäytävän idea perustui siihen että kun lehmä haluaa mennä makuulta syömään, niin sen piti kulkea odotuskäytävän kautta jossa on älyportti joka ohjaa lehmän joko lypsylle tai syömään. Tällä saatiin robotin kapasiteettia nostettua kun ei tule turhia läpi ajoja.
Ensalkuun niin mun ajatuksessa käytävästä puhutaan vain ja ainoastaan älyportin ja robotin välisestä alueesta jossa normaalisti päästetään lehmät leviämään ja järjestäytymään uudestaan. Tuo makuualueelta älyportin läpi ruokintapuolelle ja paluunestoa takaisin on ihan selkeätä ohjattua liikennettä.
Jos eläimiä jostainsyystä haluaa ajaa lisää odotustilaan niin voihan käyttää esierottelualuetta eli älyportin kolmatta linjaa. Sitä en kyllä sitten tiedä että onko jäkevää ajaa yli 4 lehmää odottamaan lypsyä.
Adamille kysymys että mihin perustuu että lehmät on säyseämmät kaarevassa käytävässä.
Ja sitten Kyöstille että onko tällä tilalla ongelmia liittyen tähän käytävään...