Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lehmien puskemisen estäminen  (Luettu 6674 kertaa)

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 488
Vs: Lehmien puskemisen estäminen
Meillä nykyisin hiehot päinvastoin pitävät erittäin hyvin puolensa,koska ovat oppineet nahistelun ja puolensapitämisen ryhmäkarsinoissa.Odotustilaan pääsee kerrallaan max 7 lehmää,mutta toisaalta 2 roboa lypsääkin.Aika äkkiä kummiskin odotustila tyhjenee vaikka olisikin täynnä ja mahdolliset aratkin lehmät pääsevät lypsylle(jos haluavat-niitäkin on,jotka vain seisoskelevat ja märehtivät).

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Lehmien puskemisen estäminen
Mitään en ymmärrä robottilypsystä, mutta kaks asiaa pisti silmään: On täysin eri asia,odottaako lehmä lypsyä parressa maaten vai jossain kulmilla notkuen. Parressa maatessa tulee maitoa, kulmilla notkuessa jalkavaivoja ja tuotostappiota.

Käytävä lehmille ei sais koskaan olla ihan suora, vaan kaarteleva.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Pötsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Lehmien puskemisen estäminen
Jos joskus joku jää odotusalueelle pitemmäksi aikaa, ei se minun mielestä tee ohjattua liikennettä huonommaksi vapaaseen verrattuna, kun ottaa huomioon, että ne kaikki muut kulkee tasaisin väliajoin lypsyllä. Jos se arka hieho ei vaikka kolmeen tuntiin pääse syömään rehua, so what? Voihan se maata ja märehtiä entisiä rehuja, siis jos odotusalueella on makuuparret.

Mun mielestä tuo ajokäytävä ei ole järkevä siksi, että siinä seisotaan ja odotetaan omaa vuoroa eikä pääse makuulle.  Ja odotusalueen  eduista hyödyntämättä, koska tuon systeemin odotustilaan mahtuu kaikissa oloissa vaan se neljä eläintä. Tavalliseen odotustilaan voi ajaa epätäydellisesti lypsetyt lehmät, vaikka siinä olisi jo neljä lehmää ennestään. Tai jos lehmiä on paljon punaisella huollon jälkeen, voi niitä ajaa tilapäisesti enemmän odotuskarsinaan.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Lehmien puskemisen estäminen
Jos joskus joku jää odotusalueelle pitemmäksi aikaa, ei se minun mielestä tee ohjattua liikennettä huonommaksi vapaaseen verrattuna, kun ottaa huomioon, että ne kaikki muut kulkee tasaisin väliajoin lypsyllä. Jos se arka hieho ei vaikka kolmeen tuntiin pääse syömään rehua, so what? Voihan se maata ja märehtiä entisiä rehuja, siis jos odotusalueella on makuuparret.

Mun mielestä tuo ajokäytävä ei ole järkevä siksi, että siinä seisotaan ja odotetaan omaa vuoroa eikä pääse makuulle.  Ja odotusalueen  eduista hyödyntämättä, koska tuon systeemin odotustilaan mahtuu kaikissa oloissa vaan se neljä eläintä. Tavalliseen odotustilaan voi ajaa epätäydellisesti lypsetyt lehmät, vaikka siinä olisi jo neljä lehmää ennestään. Tai jos lehmiä on paljon punaisella huollon jälkeen, voi niitä ajaa tilapäisesti enemmän odotuskarsinaan.

Siis se Hamran ajokäytävän idea perustui siihen että kun lehmä haluaa mennä makuulta syömään, niin sen piti kulkea odotuskäytävän kautta jossa on älyportti joka ohjaa lehmän joko lypsylle tai syömään. Tällä saatiin robotin kapasiteettia nostettua kun ei tule turhia läpi ajoja.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Lehmien puskemisen estäminen
Jos joskus joku jää odotusalueelle pitemmäksi aikaa, ei se minun mielestä tee ohjattua liikennettä huonommaksi vapaaseen verrattuna, kun ottaa huomioon, että ne kaikki muut kulkee tasaisin väliajoin lypsyllä. Jos se arka hieho ei vaikka kolmeen tuntiin pääse syömään rehua, so what? Voihan se maata ja märehtiä entisiä rehuja, siis jos odotusalueella on makuuparret.

Mun mielestä tuo ajokäytävä ei ole järkevä siksi, että siinä seisotaan ja odotetaan omaa vuoroa eikä pääse makuulle.  Ja odotusalueen  eduista hyödyntämättä, koska tuon systeemin odotustilaan mahtuu kaikissa oloissa vaan se neljä eläintä. Tavalliseen odotustilaan voi ajaa epätäydellisesti lypsetyt lehmät, vaikka siinä olisi jo neljä lehmää ennestään. Tai jos lehmiä on paljon punaisella huollon jälkeen, voi niitä ajaa tilapäisesti enemmän odotuskarsinaan.

Siis se Hamran ajokäytävän idea perustui siihen että kun lehmä haluaa mennä makuulta syömään, niin sen piti kulkea odotuskäytävän kautta jossa on älyportti joka ohjaa lehmän joko lypsylle tai syömään. Tällä saatiin robotin kapasiteettia nostettua kun ei tule turhia läpi ajoja.

Ensalkuun niin mun ajatuksessa käytävästä puhutaan vain ja ainoastaan älyportin ja robotin välisestä alueesta jossa normaalisti päästetään lehmät leviämään ja järjestäytymään uudestaan. Tuo makuualueelta älyportin läpi ruokintapuolelle ja paluunestoa takaisin on ihan selkeätä ohjattua liikennettä.

Jos eläimiä jostainsyystä haluaa ajaa lisää odotustilaan niin voihan käyttää esierottelualuetta eli älyportin kolmatta linjaa. Sitä en kyllä sitten tiedä että onko jäkevää ajaa yli 4 lehmää odottamaan lypsyä.

Adamille kysymys että mihin perustuu että lehmät on säyseämmät kaarevassa käytävässä.


Ja sitten Kyöstille että onko tällä tilalla ongelmia liittyen tähän käytävään...
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 488
Vs: Lehmien puskemisen estäminen
Eikös Pitkäranta voittanut taannoin navettasuunnittelukilpailun Kuminansiemenellään ja siellähän ei ollut nurkkia eikä suoria käytäviä.

Kyösti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 206
Vs: Lehmien puskemisen estäminen
Jos joskus joku jää odotusalueelle pitemmäksi aikaa, ei se minun mielestä tee ohjattua liikennettä huonommaksi vapaaseen verrattuna, kun ottaa huomioon, että ne kaikki muut kulkee tasaisin väliajoin lypsyllä. Jos se arka hieho ei vaikka kolmeen tuntiin pääse syömään rehua, so what? Voihan se maata ja märehtiä entisiä rehuja, siis jos odotusalueella on makuuparret.

Mun mielestä tuo ajokäytävä ei ole järkevä siksi, että siinä seisotaan ja odotetaan omaa vuoroa eikä pääse makuulle.  Ja odotusalueen  eduista hyödyntämättä, koska tuon systeemin odotustilaan mahtuu kaikissa oloissa vaan se neljä eläintä. Tavalliseen odotustilaan voi ajaa epätäydellisesti lypsetyt lehmät, vaikka siinä olisi jo neljä lehmää ennestään. Tai jos lehmiä on paljon punaisella huollon jälkeen, voi niitä ajaa tilapäisesti enemmän odotuskarsinaan.

Siis se Hamran ajokäytävän idea perustui siihen että kun lehmä haluaa mennä makuulta syömään, niin sen piti kulkea odotuskäytävän kautta jossa on älyportti joka ohjaa lehmän joko lypsylle tai syömään. Tällä saatiin robotin kapasiteettia nostettua kun ei tule turhia läpi ajoja.

Ensalkuun niin mun ajatuksessa käytävästä puhutaan vain ja ainoastaan älyportin ja robotin välisestä alueesta jossa normaalisti päästetään lehmät leviämään ja järjestäytymään uudestaan. Tuo makuualueelta älyportin läpi ruokintapuolelle ja paluunestoa takaisin on ihan selkeätä ohjattua liikennettä.

Jos eläimiä jostainsyystä haluaa ajaa lisää odotustilaan niin voihan käyttää esierottelualuetta eli älyportin kolmatta linjaa. Sitä en kyllä sitten tiedä että onko jäkevää ajaa yli 4 lehmää odottamaan lypsyä.

Adamille kysymys että mihin perustuu että lehmät on säyseämmät kaarevassa käytävässä.


Ja sitten Kyöstille että onko tällä tilalla ongelmia liittyen tähän käytävään...
Käytävän en oo kuullu aiheuttaneen ongelmia, hameväki enempi tekemisissä keskenään. En nyt muiden tilojen asioita viitsi huudella, mutta luulen että ko. tilalta käytävä olisi hävinnyt jos se ei olisi toiminu.
Joku oli aikasemmin sitä mieltä, että rehunjakokertojen lisääminen tasaa eläinliikennettä. Näin varmaan onkin, mutta tärkeämpää mielestäni on että rehua on aina pöydällä. Kaikki ryntäykset ja ruuhkat jonnekin tekee taas uuden ryntäyksen toiseen paikkaan. Kaikki tekee kaikkea yhtäaikaa-filosofia ei oikein robonavettaan istu.