Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hakkeen poltto  (Luettu 23109 kertaa)

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Hakkeen poltto
Kun ei oo tuosta hakkeesta juurikaan kokemuksia, niin millä helkkaroidilla sen sais pysyyn siellä arinan etupääs, onko kasteleminen ainoo konsti? Vaikka käsikäytöllä ajaa arinan täyteen niin palaa siinä nuotiona ja hetken päästä taas on ruuvin alla valkia. Tuppaa vain hotalehtaan takapalon puolelle kun on siinä alkupäässä se tuli, täytyy koittaa tuo syöttölokero paremmin tiivistää jos se auttais siihen vaivaan mutta onko tuo arinapuolen ongelma ihan asiaan kuuluva?

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Hakkeen poltto
Onko joskus toiminut normaalisti? Eli äkkiä vois sanoo että vastapainetta liikaa, eli kattila tukossa tai piippu huonosti nuohottu. Hakesäiliön kansi pitäisi periaatteessa olla ilmatiivis. Tai saa niin huonosti sitä haketta, että ruuvi on vajaa.
Pyöree vai kantikas syöttöputki?

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Hakkeen poltto
Ilmavuotoa jostain säiliön puolelta tai ruuviputkien jatkojen saumoista on todennäköisin syy .ellei kunnon kumitiivisteet auta asiaan niin jatka  kuten ensinmäisessä vastauksessa kirjoitettiin

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Hakkeen poltto
Aika jännä ongelma sulla
Kyllä se vähä siltä kuulostaa että ruuvi ei saa tavaraa ja nuohoukset vähän unohtunu
Onko minkä ikäset laitteet ja minkä merkkiset?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: Hakkeen poltto
Ei kuulosta ollenkaan erikoiselta, siellähän se tuli, ruuvin vieressä. Mikäli hake kunnollista ja pieni tehontarve, huonolla hakkeella ja täydellä teholla tulet sitten koko arinan matkalla.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Hakkeen poltto
Pärkkele, liian hyvää tavaraa sitte. Kantikas putki, putken täydeltä menee kun säädöt kohillaan, nuohous ei vaikuta ongelmaan, Biolämmön tekemä systeemi. On toiminu automaattisesti ainakin jyrsinturpeella, palaturpeella, turvepelletillä, ohralla, kauralla, rukiilla, rypsillä, kuminalla ja esipuhdistajan moskalla. Mutta tuo hake tuntuu olevan hankalin tähän astisista

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Hakkeen poltto
Ei kuulosta ollenkaan erikoiselta, siellähän se tuli, ruuvin vieressä. Mikäli hake kunnollista ja pieni tehontarve, huonolla hakkeella ja täydellä teholla tulet sitten koko arinan matkalla.

Joo ei se että tuli on ruuvin vieressä vaan se että vetää takapaloa herkästi.

Mulla on 3m suora ruuvi stokerista pannuun eikä mulla ole tollasia ongelmia edes kesäkelillä lämmittäessä

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Hakkeen poltto
Pärkkele, liian hyvää tavaraa sitte. Kantikas putki, putken täydeltä menee kun säädöt kohillaan, nuohous ei vaikuta ongelmaan, Biolämmön tekemä systeemi. On toiminu automaattisesti ainakin jyrsinturpeella, palaturpeella, turvepelletillä, ohralla, kauralla, rukiilla, rypsillä, kuminalla ja esipuhdistajan moskalla. Mutta tuo hake tuntuu olevan hankalin tähän astisista

Tuo on hakkeen polton ominaisus verrattuna viljaan .Vilja palaa palopään päässä tuhkaantumisen ja sen huokoisen karstan vuoksi ja hake puhtaammin ruuvin juuressa . Jos ruuviputki ei kuumene niin ongelman ei tarvi puuttua ,takapalo kielisäiliön ilmavuotoa.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Hakkeen poltto
kyllä se on kuivan hakkeen ominaisuus. laita turvetta sekaan tai pellettiä. kannattaa myös kattilalämpöä vähän alentaa että voi taukotulella syöttää tiheämmin ettei lämpö nouse liikaa. kuivassa hakkeessa tuli vaan etenee nopeasti.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Hakkeen poltto
Niin tuosta takapalosta... Suurin syy on kyllä tuo neliskanttinen putki jossa hake kulkee aika löysästi niissä nurkissa. Ja tietysti kuiva hake on vielä herkempää.
Itse olen polttanut haketta parikymmentä vuotta ja tuon takapalon kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Syöttöputki onkin kyllä pyöreä.
Ja sitten mulla ei ole (kaikkien ohjeiden vastaisesti) tuo stokerinkaan kansi mikään ilmatiivis.  ::)

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Hakkeen poltto
Niin tuosta takapalosta... Suurin syy on kyllä tuo neliskanttinen putki jossa hake kulkee aika löysästi niissä nurkissa. Ja tietysti kuiva hake on vielä herkempää.
Itse olen polttanut haketta parikymmentä vuotta ja tuon takapalon kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Syöttöputki onkin kyllä pyöreä.
Ja sitten mulla ei ole (kaikkien ohjeiden vastaisesti) tuo stokerinkaan kansi mikään ilmatiivis.  ::)

Tota kansijuttuo oon todella ihmetelly.... Ei mullakaan mitään kantta oo ku 2x2 pohjaa vanereilla vielä entisestään levitetty ja haketta päälle nii paljo ku saa mahtumaan ennenku katto tulee vastaan

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Hakkeen poltto
neliskanttinen syöttö putki ei ole ollut takapalo ongelmaa eikä ilmatiiviitä hake säiliöitä en ymmärrä minkä takia pitäs......mutta jos on todella kuivaa haketta tai murskattua rakennusjätettä mitä vuosi sitten itse poltin on takapalon vaara todella suuri tauko tulet pienelle ja useammin syöttö päälle sillä sain eliminoitua pois takapalot. Mutta tämän kesän perusteella ihmettelen jos olet saanut niiiin kuivaaa haketta.......

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Hakkeen poltto
Mulla on taas takuuvarma takapalo jos kansi olisi auki tai raollaankin ,palokunta on käynyt kerran aukinaisesta kannesta ja itse sammutettuja takapaloja 3  vuotavasta kannen tiivisteestä .Syynä on kai   kattilan hyvä  veto , teräspiippu on 9m korkea .

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Hakkeen poltto
Veto Maxin stokeri ja 8 m3 säiliö on meillä. Kannessa oli joskus tiivisteet. Stokerin putki 2 m ja suoraan kattilaan.

Aiemmin en saanut paloa pidettyä hallinnassa kesällä neliskanttisella putkella. Viime talvena vaihdoin putken siihen, jossa on pohja pyöristetty. Nyt oli kattilassa tuli koko kesän eikä ainuttakaan kertaa takapaloa.

Jos tuli pyrkii jatkuvasti säiliöön päin, niin syöttöä isomalle. Jos kulutusta ei ole, niin kyllä se tuli menee taaksepäin, vaikka olisi millainen kansi siilossa.

Pelto-Jussi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 400
Vs: Hakkeen poltto

Tota kansijuttuo oon todella ihmetelly.... Ei mullakaan mitään kantta oo ku 2x2 pohjaa vanereilla vielä entisestään levitetty ja haketta päälle nii paljo ku saa mahtumaan ennenku katto tulee vastaan

Kuten myös: Säätötulen kakskakkosen pohja, pyöreä metrin putki hakevarastosta palopäähän ja varasto hyvin ilmastoitu. Ei ole takapaloa ilmennyt kertaakaan koko käyttöaikana. Pointti hommassa taitaa on että kattilassa ja piipussa on hyvä veto ja putki on kohtuullisen tiivis.  Takapalon estoautomatiikka on myös aika toimiva: kun putki lämpenee riittävästi, käynnistyy syöttö ja työntää palavan tai kytevän hakkeen putkesta palopäähän. Pari kertaa olen sen kesällä havainnut toimivan.

Sitten on vielä varmistuksen varmistus eli vesisammutusjärjestelmä, mutta sitä ei ole onneksi tar*****  :)