Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paluuaurat ja traktorin koko  (Luettu 50611 kertaa)

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
110 heppaa 5 siipeä överum hinattavat kulkee kepeästi eikä tallaa maata. 1ha tunnissa keskimääräinen työsaavutus. parhaalla päivällä 14h ja 17. ha. nopeutena 8.7km/h

Haluaisinpa nähdä nyt tuon yhdistelmäsi juurikasmaallani  ;D  Nuo viisi siipeä kun lasket maahan niin on tukeva ankkuri, mihinkään et etene...  Mulla yli 120-heppanen kuutonen 3-siipisten kääntöaurojen edessä, ja eteneminen tekee monin paikoin todella tiukkaa, mutta täällä onkin savea eikä mitään kukkamultaa.....
Savi on savea ei siinä mitään. Mut jos 120 kaakkinen kuutonen nukahtaa kolmen siiven eteen, pitäs hunteerata jotain viljelykiertoa ja/tai ojitussuunnitelmaa. Jankkurointikin vois olla mietintämyssyn alla.....

On näitä nähty, neljäsiipisen paluuhässäkän edessä iso kuutonen kuivalla kelillä pyrkii pystyyn tai tehon ja painon lisääntyessä kääntökehä kiinnityksineen lähtee rakvaattorin perässä ja loppuosa auroista jää paikalleen. Kyl tossa tilanteessa on parei ku soittaa Naturcomin piippalakille ja tilaa isot säkit mailasta, apilaa ja ruokonataa. Kasvustoa pitää 2-4 vuotta ja murskaa kerran vuodessa. Sihen kylvää syysviljan päälle ja pitää sitäkin parina vuotena. Seuraavaks alottaa kultivoinnin. Kun joutuu seuraavan kerran kyntämään on se kuuluisa sormi siellä suussa, ei perseessä, ihmetys on sen verran suuri. Tulee mieleen et pitäskös siirtyä suoraan 5:een siipeen..............................

Mitä ihmettä! Taitaa olla maailmankirjat sekaisin, kun näyttää siltä että oon samaa mieltä Skännän kans!  :o

Nimim. Nurmea kiertoon.
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

errav

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
]Ei näitä maita ole kukkamullaksi vielä sanottu,eteläisessä Salossa tila siitsee. Tosin ei oo juurikastakaan ollut vuoden 2000 jälkeen ollut. Eipä juuri viljelykierrossakaan muuta kuin  syysviljat ohra k-vehnä ja rapsi. Mielestäni Suurin syy on aikainen kuivan maan kyntö esim elokuussa. Tosta nopeudesta voin kertoo toi 8-9 km/h on aika maksimi överumin v-siivellä. Puolihinattavia ei tarvii Traktorilla roikottaa vedonaikana joten tulee kevyesti. Tosta malliksi http://www.youtube.com/watch?v=XR0ksc2BXco

Viimeksi muokattu: 06.11.12 - klo:07:14 kirjoittanut errav

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
] Puolihinattavia ei tarvii Traktorilla roikottaa vedonaikana joten tulee kevyesti. Tosta malliksi http://www.youtube.com/watch?v=XR0ksc2BXco

Eihän puolihinattava ja nostolaite aura periaatteessa poikkea toisistaan kynnettäessä.
Nostolaite aurat työntövarsi pitkässä reiässä ja vetovarret kannattelee etupäätä, tukipyörä takapäätä. Ihan kuten puolihinattavan etupäätä kannatellaan nostolaitteella ja takapää on pyörän varassa. Täyshinattava on sitten eri asia.

Tietysti oma juttunsa on sitten täällä sanaa julistaneet änkyrät joiden mielestä kyntämisestä pitää tehdä vaikeampaa kuin se on ja tukipyörä on ihan kädettömien hommia..  ::)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Ilman tukipyörää ei ole elämää. On vain syödyt kynnet, harmaat hiukset ja vituiks poljettu maa. Muistona traktorin lattialla tyhjiä tupakka-askeja........
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Eihän puolihinattava ja nostolaite aura periaatteessa poikkea toisistaan kynnettäessä.
Nostolaite aurat työntövarsi pitkässä reiässä ja vetovarret kannattelee etupäätä, tukipyörä takapäätä. Ihan kuten puolihinattavan etupäätä kannatellaan nostolaitteella ja takapää on pyörän varassa. Täyshinattava on sitten eri asia.

nostolaiteauroissa on tukipyörä, puolihinattavissa kannatuspyörä.. upottavammissa olosuhteissa aikamoinen ero.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 560
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
] Puolihinattavia ei tarvii Traktorilla roikottaa vedonaikana joten tulee kevyesti. Tosta malliksi http://www.youtube.com/watch?v=XR0ksc2BXco

Eihän puolihinattava ja nostolaite aura periaatteessa poikkea toisistaan kynnettäessä.
Nostolaite aurat työntövarsi pitkässä reiässä ja vetovarret kannattelee etupäätä, tukipyörä takapäätä. Ihan kuten puolihinattavan etupäätä kannatellaan nostolaitteella ja takapää on pyörän varassa. Täyshinattava on sitten eri asia.

Mihin sitä pitkulaista reikää tarvitaan... eikö insinörtti ole osannut suunnitella toimivaa vetovarsitunnustelua traktoriin.

errav

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Eiks toi tunnustelu just sitä auraa roikota?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
] Puolihinattavia ei tarvii Traktorilla roikottaa vedonaikana joten tulee kevyesti. Tosta malliksi http://www.youtube.com/watch?v=XR0ksc2BXco

Eihän puolihinattava ja nostolaite aura periaatteessa poikkea toisistaan kynnettäessä.
Nostolaite aurat työntövarsi pitkässä reiässä ja vetovarret kannattelee etupäätä, tukipyörä takapäätä. Ihan kuten puolihinattavan etupäätä kannatellaan nostolaitteella ja takapää on pyörän varassa. Täyshinattava on sitten eri asia.

Mihin sitä pitkulaista reikää tarvitaan... eikö insinörtti ole osannut suunnitella toimivaa vetovarsitunnustelua traktoriin.
Eikös se pitkä reikä ole nimenomaan vetovarsitunnustelua varten?
Niin ainakin kaikki kyntöoppaat kertovat, vetovarsitunnustelulla työntövarsi pitkään reikään.

Viimeksi muokattu: 06.11.12 - klo:11:53 kirjoittanut bouli

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Eihän puolihinattava ja nostolaite aura periaatteessa poikkea toisistaan kynnettäessä.
Nostolaite aurat työntövarsi pitkässä reiässä ja vetovarret kannattelee etupäätä, tukipyörä takapäätä. Ihan kuten puolihinattavan etupäätä kannatellaan nostolaitteella ja takapää on pyörän varassa. Täyshinattava on sitten eri asia.

nostolaiteauroissa on tukipyörä, puolihinattavissa kannatuspyörä.. upottavammissa olosuhteissa aikamoinen ero.
Totta.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
nostolaiteauroissa on tukipyörä, puolihinattavissa kannatuspyörä.. upottavammissa olosuhteissa aikamoinen ero.
Sen tukipyörän voi jokainen laittaa semmosen ku näkee tarpeelliseksi.
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=46095
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 560
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
] Puolihinattavia ei tarvii Traktorilla roikottaa vedonaikana joten tulee kevyesti. Tosta malliksi http://www.youtube.com/watch?v=XR0ksc2BXco

Eihän puolihinattava ja nostolaite aura periaatteessa poikkea toisistaan kynnettäessä.
Nostolaite aurat työntövarsi pitkässä reiässä ja vetovarret kannattelee etupäätä, tukipyörä takapäätä. Ihan kuten puolihinattavan etupäätä kannatellaan nostolaitteella ja takapää on pyörän varassa. Täyshinattava on sitten eri asia.

Mihin sitä pitkulaista reikää tarvitaan... eikö insinörtti ole osannut suunnitella toimivaa vetovarsitunnustelua traktoriin.
Eikös se pitkä reikä ole nimenomaan vetovarsitunnustelua varten?
Niin ainakin kaikki kyntöoppaat kertovat, vetovarsitunnustelulla työntövarsi pitkään reikään.

Ehkä opppaiden tekijät ovat todenneet useimmat vetovarsitunnustelut toimimattomiksi, jos auraa ruvetaan kunnolla kannattelemaan.

select o speed

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko

[/quote]Eikös se pitkä reikä ole nimenomaan vetovarsitunnustelua varten?
Niin ainakin kaikki kyntöoppaat kertovat, vetovarsitunnustelulla työntövarsi pitkään reikään.
[/quote]Mua neuvottiin käyttämään tavallista reikää "kovilla mailla jossa takimmaisen auran pitäminen oikeassa syvyydessä on hankalaa". Pitkää reikää olen ite käyttäny.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Ite on tullu kynnettyä työntövarsi pitkässä reiässä eikä vetovarsitunnustelua ollenkaan tasaisilla mailla. Aura saa "uida" ja elää omaa elämää. Kovassa paikassa voi joutua joskus painattaa hieman. Mäkisillä pelloilla sitten pitää käyttää tietenkin vetovarsitunnustelua. Isä taas ihan toiseen tapaa... Tuumaa ettei tukipyörää edes tarvita ;D Valtava ero kuitenkin vetovastuksessa kun olen kokeillut kummallakin tavalla :o