Herää kysymys, miksi sitä viljaa yleensä viljellään? Ei ole ensimmäinen syksy, kun alle 11Mj:n arvoista kuulee.
Johara: miks tavoiteväkevyys pitäs olla 11.5? Mä olen haarukoinut 11.2-11.3 ....auttaskohan tuo asiaa.
Moni käyttää just tuota tasoa 11,2-11,3 ja menestyy ihan hyvin. Ruokintanormien mukaan väkevyyden PITÄISI olla jotain 11,6-11,9 mikäli halutaan pienen lehmän lypsävän säännöllisesti yli 45 kiloa päivässä -> keskituotos olisi jotain +10 tn. "Ulkkikset" käyttävät jopa 12,2 Mj:n energiatasoja -> 12 tonnia maitoa/vuosi.
Nämä matalat energiatasot tuntuvat rajoittavan heruntoja välille 30-35 kiloa. Ei se mitään jos näin halutaan, taloudellisuus voi olla ihan optimissa. Jos mulla olisi lehmiä, niin tuskin haluaisin niiden enempää edes heruvan.. Mutta ongelma tässä on usein se, että elukat syövät älyttömästi.... Päivittäinen kuiva-aineensyönti voi olla jopa 24 kiloa/elukka/päivä ja tuotos silti jotain 28 kiloa. Kuiva-ainekilo saattaa olla edullinen, mutta suuri määrä tätä edullista nostaakin päivittäisen annoksen hinnan suureksi. Bonuksena tulevat vielä kustannukset "suurista sadoista, siiloista ja sonnanajoista".
Väkevöittämällä... syönti putoaa esim. 19 kuiva-ainekiloon, maitomäärä pysyy samana. Yksikköhinta nousee, mutta päivittäishinta alenee.