Kai tuo maalajistakin tai jostain riippuu. Olen meinaan jo ainakin kuusi vuotta lautasmuokannut peltoni, enkä ole mitään eroa sadoissa huomannut, vaikka olen kyllä tosi märkänäkin muokannut. Luulis nyt munkin huomaavan jos sato olis pudonnut puolella, niin kuin edellä väitettiin. Maalajit mulla on pääasiassa HHt, Ljs tai Hts ja multavuudet erm tai rm.
Muokkaan kyllä aina yleensä syksyllä vaikka olis vähän märkääkin ja kohtuu matalaan, eli vain vähän reilu kylvösyvyyteen. Voisiko olla niin, että se tiivistymä mitä mun lautasjunttauksesta saattaa aiheutua, tulee niin matalaan että routa murentaa sellaisen. Suorakylvönkin väitetään vaan parantavan maan rakennetta, niin eikö tuo ole toisaalta lähellä sitä, paitsi pääsee vaan vähän aiemmin keväällä kylvöille.
En ole mitenkään ehdoton lautasmuokkauksen kannattaja, mutta kyntämään en kovin helpolla yli sataa hehtaaria syksyssä lähde, kun on tottunut tähän lautasmuokkauksen nopeuteen. Kultivointi vois olla hyvä vaihtoehto, jos tämä nykyinen muokkaus osoittautuu valtavaksi virheeksi, mutta en tosiaan ole vielä ongelmaa huomannut.
Viimeksi muokattu: 16.10.12 - klo:18:26 kirjoittanut tilpo